در قسمتی از این مطلب آمده است: تابستان که شروع می‌شود داستان همیشگی برخورد با بدحجابی تکرار شده و انگشت اتهام به سوی نیروی انتظامی نشانه می‌رود در حالی که 26 نهاد مسوول دیگر در رابطه با قانون گسترش حجاب و عفاف با خیال آسوده از کنار آن با بی‌تفاوتی می‌گذرند.
هر سال تابستان و گرمای سوزانش بهانه‌ای است تا عده‌ای از افراد با پوشش‌های نامناسب و به دور از شأن یک کشور اسلامی در خیابان‌های سمنان حضور یابند و این وضعیت آشفته حجاب و پوشش اعتراضات مردم، مراجع تقلید و نمایندگان مجلس را به همراه دارد.
هر سال تابستان نیروی انتظامی گشت‌های‌ امنیت اجتماعی خود را به نسبت دیگر فصل‌ها فعال تر و گسترده تر کرده و در سطح چند خیابان اصلی به بدحجابان تذکر می‌دهد، اما با حضور این گشت‌ها باز هم همچنان شاهد حضور افراد بدپوشش در خیابان‌ها هستیم به گونه‌ای که به جرأت می‌توان گفت هیچ تغییری در وضعیت حجاب و عفاف در سطح شهر احساس نمی‌شود و از بهبود وضعیت پوشش خبری نیست که نیست.
اما قسمت دیگر ماجرا، اعتراضات گروهی از افراد به فعال سازی گشت‌‌های امنیت اجتماعی و تذکر به بدپوششان است این‌‌‌ افراد فریاد بر می‌آورند که برای گسترش حجاب و عفاف باید از طریق فرهنگ سازی اقدام کرد.
یک فرهنگی گفت: تقویت بیش از پیش فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از زیر‌بنایی‌ترین نمود ارزشی ما، وظیفه همه دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های فرهنگی است.
فرهاد سامعی افزود: بشریت برای یافتن ذی قیمت ترین جوهر وجودی خود که همان کرامت، عزت و شرافت انسانی است، نیازمند نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب فردی، خانواده، اجتماع و جامعه می‌باشد و این یک ضرورت برای هم زن و هم مرد است.
به گفته وی، نشر و اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف باید همراه با منش در رفتار، کردار، گفتار، نیات و عمل باشد و این مهم در بدنه دولت توسط مدیران، کارکنان به عنوان الگو باید نمود بیشتری داشته باشد.
این فرهنگی تصریح کرد: برای ارتقاء، ترویج و صیانت از فرهنگ حجاب و عفاف آموزش‌های بنیادی و مستمر در سطوح مختلف مجموعه‌های جامعه شامل خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع، در قالب برنامه‌های پر محتوا، تاثیر گذار و زمانبندی شده در کوتاه مدت و دراز مدت انجام پذیرد و از پرداخت هر نوع هزینه‌ای هم نباید دریغ کرد.
سامعی ادامه داد: نهادینه کردن کارهای بزرگ در حوزه دین و فرهنگ هم هزینه سنگین و هم زمان زیادی به خود اختصاص می‌دهد و از سویی نیاز به حضور و عزم همگانی، مشارکت جدی و فعالیت پیگیر دستگاه‌ها بخصوص فرهنگی و تبلیغی،افراد متعهد، معتقد و پیشاپیش آنها علماء، بزرگان و روحانیون و صاحبنظران می‌باشد که با ارشادات و رهنمودها به کمک رسانه‌ها این امر محقق یابد.
وی تصریح کرد: بدحجابی و بی‌عفتی در همه مکاتب بشری امری مذموم و طرد شده است و ما با فرهنگ معنوی و ارزشی، دینی و الهی که داریم اگر خودمان را در قاموس فرهنگ منحط دیگران ببینیم و از آنها الگو بگیریم راهی جز نیستی را انتخاب نکرده‌ایم.
وی اظهار داشت: برای تعمیق و اشاعه حجاب و عفاف باید هدفمند، سازماندهی شده و با برنامه حرکت کرد و با احیاء سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر پیش رفت که نجات دهنده بشریت از خسران ابدی بوده و هست.
این معلم رویکرد توسعه و ترویج ارزشها از ضد ارزشهای فرهنگی را لازمه جامعه اسلامی دانست و بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف، دستگاه‌های انتظامی و امنیتی با مبارزه جدی با بدحجابی، دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در زمینه فراهم کردن پوشش مناسب و الگویی، دستگاه‌های تبلیغی در راستای ارشاد و مشاوره، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش هم در خصوص تدوین برنامه‌های ترویجی تلاش کنند.
خانمی 24 ساله در زمینه گشت امنیت اجتماعی گفت: این گشت‌ها نمی‌تواند در کاهش آمار بدحجابی تأثیرگذار باشد چرا که در طول سال آن چنان که باید و شاید فعال نیستند.
وی افزود: تذکر لسانی بهتر است توسط خود مردم صورت بگیرد تا نیروی انتظامی، اگر مردم در هنگام برخورد با افراد بد پوشش و بدحجاب به آنها تذکر دهند تأثیرگذارتر خواهد بود.
یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: زن با عنصر حجاب اسلامی نه تنها به تهذیب، تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم می‌سازد بلکه سبب گسترش روزافزون امنیت اجتماعی و ایجاد زمینه برای رشد معنوی مردان می‌شود، پوشش دینی رساننده پیام عفت، شخصیت و خدا ترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع ندارند بلکه نجابتش را می‌ستایند.
زرگر افزود: حجاب و پوشش در تمام ادیان و مذاهب دارای جایگاه خاصی است و یکی از دلایل اساسی آن، این است که حجاب و عفاف یک امر فطری است، داستان حضرت آدم و حوا فطری بودن پوشش را اثبات می‌کند.
وی با بیان اینکه نمی‌توانیم ظاهر آدم‌ها را ببینیم و در مورد باطنشان قضاوت کنیم ولی اصل این است که ظاهر و باطن یکی باشد، یعنی ظاهر انسان‌ها آینه تمام‌نمای درون آنها باشد، نمی‌شود به بهانه اینکه دلت باید پاک باشد، حجاب را کنار گذاشت گفت:
چادر پوشش اختصاصی زنان مسلمان و به ویژه شیعیان است و در هیچ دین دیگری این چنین لباسی وجود ندارد و پیوند این لباس با فرهنگ ایرانی شگفت‌انگیز است، در این زمانه با توجه به شبیخون فرهنگی و غیرفرهنگی دشمن، استفاده از چادر دیگر فقط به عنوان حجاب مطرح نیست بلکه ارزش‌های معنوی دیگری برای آن وجود دارد که مهم‌تر از هدف نخست است.
یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه وضعیت مدل‌های موجود در بازار لباس به هیچ عنوان مناسب نیست، گفت: زمانی که مدل‌های مناسب به بازار لباس ارائه نمی‌شود، چگونه می‌توان انتظار بهبود وضعیت پوشش را در کشور داشت. وی در ادامه افزود: تا زمانی که ساختار فرهنگی در جامعه تغییر نکند، نمی‌توان از طریق برخوردهای مقطعی با بدحجابی مقابله کرد و کاری از پیش برد.
این کارشناس با بیان اینکه اگر قانون گسترش عفاف و حجاب که یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به درستی اجرا می‌شد، شاهد وضعیت کنونی بدحجابی در کشور نبودیم، گفت: در قانون گسترش عفاف و حجاب برای 26 سازمان وظایفی تعیین شده است و اگر هر نهادی وظایف خود را به درستی انجام می‌داد، شاهد کاهش آمار بدحجابی در جامعه بودیم.
وی با بیان اینکه اسلام مساله رعایت حیا و پوشش مناسب را به مردان نیز تذکر داده است، گفت: طرح امنیت اجتماعی به صورت یکسان در جامعه اجرا شود و با مردانی که پوشش نامناسب دارند، برخورد شود.
این کارشناس افزود:‌ افرادی که هنجارها، خرده فرهنگ‌ها، اصول و ارزش‌های جامعه را حفظ می‌کنند به شأن خود و تک تک افراد جامعه احترام گذاشته و با کنترل درونی بر رفتارهایشان خود را موظف به رعایت اصول و قوانین جامعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید با هنجار شکنان برخورد کرده و آنها را ملزم به حرکت در چارچوب قوانین جامعه کنند،‌ گفت: باید با افرادی که از قانون تخطی می‌کنند برخورد شود چرا که قانون مداری و احترام به کرامت و آسایش افراد در جامعه اهمیت فراوانی دارد.
گفت: ‌نباید با گفتن اینکه دشمن قوی است و سرمایه گذاری گسترده‌ای در زمینه تهاجم فرهنگی کرده است، موضوع را رها کنیم، بلکه باید به جای مبارزه و دفاع در مقابل چنین حرکتی، به پیشگیری اندیشید و راهکارهای مناسب را بی‌توجه به تلاش‌های دشمنان ارایه کرد.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.