در این مطلب آمده است: دیروز پانزدهم ماه مبارک رمضان مطابق با بیستم خرداد ماه سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) و آغاز هفته کرامت بود، در تقویم جمهوری اسلامی میلاد دومین امام معصوم را روز اکرام نامگذاری کرده‌اند.
میلاد با‌عظمت امام کریمی که چندین بار ثروت خود را بین فقرا تقسیم کرد و هیچگاه نخواست ثروت‌اندوزی کند، گرچه اکرام در لغت به معنای بخشیدن است ولی معنای عمیق و واقعی اکرام آن است که شخصی سودی را به انسانی برساند بدون اینکه وی را خوار و پست کند بلکه باعث شود وی در انظار عموم کریم و شریف شود همان گونه که خداوند سبحان در قرآن کریم اشاره فرمودند ما آدمی زادگان را گرامی داشتیم و به آنان روزی پاک بخشیدیم و آدمیان را بر موجودات دیگری که آفریدیم رجحان و برتری دادیم.
با اینکه همه انسان‌ها دارای کرامت ذاتی هستند اما ره توشه مسیر رسیدن به کرامت تقوا است و در این زمینه خداوند نیز می‌فرماید، « کریم‌ترین شما در نزد خداوند با تقواترین شما است » و این تقوا در سایه داشتن ایمان واقعی، عمل صالح و معرفت است و نقطه مقابل آن شرک، نفاق، انجام معصیت و جهالت است.با بیان این مقدمه هدف این است که در این ماه مبارک رمضان و در هفته اکرام به خود آمده و دیدگاه ما نسبت به همنوعان تغییر پیدا کند. واضح است مسئولین ما در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند، درست است که برخی از نهادها و ارگان‌های حمایتی چون کمیته امداد، بهزیستی و سایر موسسات برای برقراری عدالت و تامین حداقل زندگی برای افرادی که ناخواسته نیازمند شده اند نقش دارند و تا حدودی در حفظ کرامت انسان‌ها تاثیرگذارند.
برای مثال خدمات سازمان بهزیستی که ده‌ها مورد است از حمایت خانواده‌های بی‌سرپرست گرفته تا سامان دهی کودکان خیابانی، از ارایه خدمات درمانی و توانبخشی به معلولان و سالمندان گرفته تا بیمه اجتماعی زنان خانه دار، ولی مهم آن است با توجه به اینکه طبق قوانین اختیار ثروت‌های خدادادی به مسئولین واگذار شده است باید طوری برنامه ریزی کنند که هر کس به اندازه تلاش و کوششی که انجام می‌دهد از این ثروت برخوردار شود و آنانی که به هر نحوی توانایی کار ندارند مورد حمایت کامل قرار گیرند. آنگاه نه فقیری باقی می‌ماند و نه افرادی زیر خط فقر مطلق، چون برای یک کشوری که مفتخر به پیروی از دین مبین و مترقی اسلام است نازیبا است، عده کثیری در فقر مطلق و عده زیادتری در فقر نسبی به سر ببرند و نازیبنده‌تر آن که عده‌ای برای دریافت یارانه روزشماری کنند و پولدارانی در جامعه باشند که یارانه را به باد تمسخر بگیرند و با تفرعن ادعا کنند که چندین برابر این مبلغ یارانه پول توجیبی فرزندانمان است.
البته از حق نگذریم گفته شده است شاخص فلاکت دولت یازدهم که عمرش رو به پایان است خیلی کم شده است چون کاهش تورم و افزایش سطح دستمزدها باعث کاهش ضریب جینی شده است. با این حال در بسیاری از خانواده‌ها جوانانی بیکار هستند که بهترین زمان کار و فعالیت آنان هم اکنون است.
لذا همانگونه که از معنای واژه مستضعف برمی‌آید مستضعف به افرادی اطلاق می‌شود که ضعیف نگه داشته باشند و این واژه در رژیم ستم شاهی معنی داشت حال که قریب چهار دهه از انقلاب می‌گذرد به طور قطع بر مبنای اینکه مستضعفین باید وارثان زمین شوند بنابراین ما دیگر نباید در کشورمان مستضعف داشته باشیم.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.