محمد عوض آبادیان شهردار امیریه روز جمعه در گفت وگو با ایرنا با بیان این که این جشنواره یکی از رسوم سنتی و میراث معنوی شهرستان دامغان است که در آن نوزادان تازه متولد شده در اولین بهار خود در میان گل محمدی غلتانده می شوند، افزود : این جشنواره با سال قدمت به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان به ثبت ملی رسیده است.
وی اظهار داشت: در این آیین از هنگام تولد تا یک سالگی نوزاد انجام می شود و در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد در میان برگ های گل محمدی، سبب حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری های مختلف نوزاد می شود.
وی اضافه کرد: این جشنواره هر ساله در اواخر ماه اردیبهشت در بخش امیریه برگزارمی شود و زنان کهنسال این منطقه می گویند انجام غلتاندن نوزادان در میان برگهای گل محمدی از چروک شدن پوست بدن کودک نوزاد جلوگیری کرده و کودک را خوش رو، چاق و سرحال می کند.
شهردار امیریه گفت: گشایش غرفه های صنایع دستی و هنرهای تجسمی مردم شهر، مراسم سمنو پزان، گلیم بافی ، آواز خوانی سنتی و بازیهای بومی محلی در این جشنواره برگزار می شود.
عوض آبادیان مراسم گل چینان ، روایی خانی ، پر پر کردن گل های محمدی ، گل غلتان نمادین نوزاد ، گلباران مزار شهدا از جمله برنامه های جانبی این برشمرد.
وی تعداد نوزادان شرکت کننده در این جشنواره در سال گذشته را 150 نوازد برشمرد و گفت : در دهمین دوره جشنواره گلغلتان 200نوازد از هشت استان حضور دارند.
وی سطح زیر کشت گل محمدی را در این شهر را چهار هکتار ذکر و اضافه کرد : شهر امیریه دارای ظرفیت مناسبی در کاشت گل محمدی است که باوجود زمین های مستعد برای توسعه کشت این محصول با کمبود منابع آبی مواجه ایم.
جشنواره گل غلتان در سال 89 با شماره ثبت 177 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز ثبت شده است.
شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در 20 کیلومتری شهر دامغان قرار دارد.
6103/7339
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.