در بخشی از این مطلب آمده است: منطق حکم می‌کند آن که از حقوق مخلوق پیچیده‌ای به نام «انسان» سخن می‌گوید هم «حقوق» را بشناسد و چیستی آن را بداند و هم انسان 2 بعدی را که آبرویش از خانه‌ی کعبه محترم‌تر است، شناخته باشد و در این عرصه، چه کسی و کدام شخصیتی موجه‌تر از علی‌(ع) است؟ آن که دانش آسمانی اش بیش از علم زمینی است؛
**قرآن و سنت، مرجع فریاد‌رسی
حضرت امام‌(ع) به مالک تاکید می‌فرمایند: آن گاه که کارها برتو سخت و رسیدن به حقیقت دشوار می‌شود، هیچ یاوری و هیچ دستگیری جز کلام حق و سنت نبوی نیست، چرا که این 2 پناهگاهی مستحکم اند که هرکه بر آن وارد شود، هم جمال حق را می‌بیند و هم امور بر وی آسان می‌شود.
به راستی که همه‌ی تعارضات و ناکامی‌های بشری اگر بدین 2 راه متمایل شود، مکانیسم‌های منفی دیگر راهی به زندگی نخواهد داشت و نیازی به آرام بخش‌های مصنوعی نخواهد بود. چون این نکته بر اهل ایمان و اهل معرفت حقیقی به تجربه مشخص شده است که «الا بذکر الله تطمئن القلوب»
**قاضی مطلوب و موجه از نظر امام‌(ع)
امام‌(ع) اهمیت «قضا» را هرگز از یاد نمی‌برد بلکه وجود قاضیان آگاه و عادل را بایسته‌ی حکومت اسلامی می‌داند به همین سبب برگزینش شایستگان این امر تاکید فراوان دارد، چون با آن بصیرت والای خویش می‌داند که بی‌داور عادل، در نظام اجتماعی، حق بر مسند خود نخواهد نشست و رشته‌ی امور به دست کسانی خواهد افتاد که از موضع باطل، توجیه و تبیین حق می‌کنند، به همین دلیل تاکید بر نصب قاضیانی دارند که: در جمع عامه‌ی مردم، از حیث علم و عمل، برترین باشند، ستیزه‌ی مخالفان، وی را به لجاجت نکشاند، آنجا که در قضاوت دچار اشتباه می‌شود، با پی بردن به خطای خود، بی‌هیچ شرم حضور و خود بینی‌ای باز گردد و با اعتراف بدین امر، راه درست را برگزیند تا داوری اش صحیح و مطلوب خداوند قادر و عادل متعال باشد.
حاکمان، مجریان و کارگزاران حکومت اند و خوب و بد عمل و کردارشان به حکومت برمی گردد، به همین علت به تاکید حضرت امام (ع) باید با تامل و با مشورت دیگران، منصوب شوند.
**نظارت بر کار عاملان
امام‌( ع ) برشمردن بایدها و نبایدها در ویژگی‌های کارگزاران، تاکید می‌فرمایند که: «روزی اینان را فراخ دار تا فراخی روزی، نیرویشان دهد تا در پی اصلاح خود برآیند و بی‌نیازی شان بود، تا دست به مالی که در اختیار دارند، نگشایند، و حجتی بود بر آنان، اگر فرمانت را نپذیرفتند، یا در امانت خیانت ورزیدند و...»
و اما از نکات بسیار دراین فرمان و تاکید، نصب مراقب بر اعمال کارگزاران است تا بدانند که چشمی تیزبین تمامی حرکات و سکنات آنان را زیر نظر دارد و هیچ چیز در اشراف و نظارت از آنان پنهان نمی‌ماند و همه‌ی نکات از ریز و درشت، به امانت، منتقل خواهد شد و برای هرگامی و اقدامی، پرسشی هست و چون و چرایی. چرا که این، از وظایف پذیرفتنی هر مسئول است که به سوال در مورد مسئولیت خود پاسخ دهد.
**قانونی همه سو نگرانه
چون ارزش‌ها در مقایسه معلوم می‌شود چه خوب است که «مالیات تطبیقی» به عنوان پایان نامه‌های دانشجویان مقاطع کارشناس ارشد و دکتری، در حوزه‌های دانشگاهی مطمح نظر باشد تا قوانین کشورهای پیشرفته با منشور مولای متقیان علی‌(ع) مقایسه وجامعیت نظر امام‌(ع) در امور اقتصادی و کشور داری هم بر همه مبرهن شود و دریابند که چگونه علم و منطق و عاطفه و رعایت حقوق انسانی و تبیین امور اقتصادی، توامان ملحوظ نظر امام قرار گرفته و عالی‌ترین نظریه‌های قابل اجرا را ارائه فرموده است.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.