در این مطلب آمده است: از بهمن کم کم بوی عید به مشام می رسد، یکی از نشانه های عید در کشور و البته استان سمنان این است که مسوول ها از آمادگی نهاد خود را برای این ایام سخن می گویند، بانکی ها پیام می دهند که مردم مشکل پول نقد ندارند و پول نقدی و اسکناس ها نو به حد وفور توزیع می شود، یک مقام مسوول دیگر می گوید فلان مقدار پرتقال و سیب درختی در ایام نوروز توزیع می شود و مردم نگران میوه شب عید نباشند، به این موارد و موراد دیگر درباره امور روزمره مردم از بهداشت و درمان تا نان و دارو و جاده و اقامت گاه را می توان اضافه کرد!
یکی از مضرات این نگاه ویژه به ایام نوروزی، تعطیلی طولانی غیر رسمی است که گریبان گیر کشور می شود، در حالی که همه چیز وقتی به روال عادی پیش برود، سازمان یافته تر و موثر تر است.
به واقع عملا پذیرفته ایم که در این ایام دستکم 20 روزی در تعطیلی و استراحت به سر ببریم و بعد از آن در اثر استراحت طولانی نیازمند زمان بیشتر برای بازگشت به حالت اولیه هستیم.
این را باید اضافه کرد که در ایام نوروز نیاز به یک برنامه ریزی برای تغییراتی که در رفت و آمدها و مسافران نوروزی ایجاد می شود هستیم، اما در عین حال این نگاه ویژه نباید تبدیل به یک شرایط ویژه و غیرطبیعی برای ایام نوروز شود.
یکی از مضرات دیگر این نگاه آن است که برخی واحدها، خدمات طبیعی خود را قطع می کنند که خدمات نوروزی ارایه دهند! و این البته مشت نمونه خروار از تبعات نگاه ویژه به ایام نوروزی و تبدیل سال کهن به نو است!
کمی بیشتر بیندیشیم آیا با نگاه و نگرش تغییر سال از آن نگاه سنتی که نو شدن به همراه طبیعت بوده، به ایجاد تکلف و سختی در دوران خودمان، کلی مشکلات برای خودمان نساخته ایم؟! آیا نیاز به نگاهی نو به سال نو نداریم؟!
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.