در این مطلب آمده است: اهل تجارت و پیشه، نیک باخبرند آن کاسبی که حبیب خداست، نه آنی است که از نیاز و مراجعه‌ مردم سوءاستفاده کند و آبادی خود را در خرابی دیگران بداند به ویژه آن که رونق کار هر فروشنده‌ای به توجه و مراجعه‌ خریدار است یعنی اگر خریدار نباشد و اظهار نیاز نکند فروشنده هم محلی از اعراب نخواهد داشت و چون در اجتماعات بشری، روابط متقابل است، سلامت این یک، سلامت دیگری را تضمین می‌کند و از آن سو، خرابی یک طرف، موجب خرابی دیگری خواهد بود،
مرحوم حکیم الهی سمنانی که از اکابر حکما و از اعاظم علمای عصر خویش به شمار می‌رفته و چون در مردم و با مردم می‌زیسته و از کرباس جامه می‌دوخته و اعتنایی به حریر دیگران نداشته، با نفوذ کلامی که هنوز عبارات قصار و مثل گونه اش در سمنان دهان به دهان می‌گردد و سینه به سینه نقل می‌شود با رسیدن بادنجان سمنان که شهره‌ عام و خاص است، قصابان شهر را جمع می‌کرده و می‌گفته، یک شاهی قیمت گوشت را پایین بیاورید تا آن یک شاهی را مردم، صرف خرید بادنجان کنند.
در کشورهای اروپایی و آمریکایی، با فرارسیدن ایام جشن و سرور، فروشگاه‌ها قیمت‌ها را پایین می‌آورند تا مردم قدرت خرید داشته باشند، به همین دلیل، فروشگاهی نیست که حراج خود را با درصد بالا اعلام نکند و رضای خریداران را فراهم نسازد.
اما با بیانی صادقانه بگویم ، برخی از اهل تجارت و صاحبان پیشه به وقت جشن و سرور مردم می‌کوشند تا قیمت اجناس خود را بالا ببرند تا جایی که قدرت خرید از مشتری سلب شود.
شما قیمت اقلام مختلف پروتئینی را که از نیازهای مبرم و اولیه‌ی مردم است در سمنان بررسی کنید که چه وضعی دارد. دیگر از پوشاک و دیگر وسایلی نیزکه خریدشان ضروری است، بگذریم که از چه قرار است و گله مندی از این وضع تا کجاست. نکته‌ی قابل تامل این که اگر تعاونی یا مرکزی یا فروشنده‌ی منصفی کالاهای عرضه شده را به قیمت مناسب و متعارف بفروشد، مورد نقد و همجه‌ی همکاران خود هم واقع می‌شود که انصاف یعنی چه و چرا در فروشگاه و مغازه‌اش لحظه‌ای خالی از مشتری نیست؟ متاسفانه علت حمله و تخریب برخی مراکز فروش را در بعضی مناطق کشور از جمله فروشگاه‌های کورش را باید در فروش اجناس پایین‌تر از قیمت مصوب، جست و جو کرد.
در حالی که این عزیزان اهل داد و ستد باید به همان راهی بروند که تعاونی‌ها و مراکز فروش خاص و موفق رفته‌اند و بدیهی می‌نماید و موافق اقتصاد خانواده و شرط عقل است که خریدار با مقایسه‌ی قیمت‌ها و بررسی جوانب، خرید کند.
به عنوان مثال وقتی که کنسرو ماهی با قیمت حدود شش هزار تومان را می‌تواند از فلان مرکز با بیش از هزار تومان ارزان‌تر بخرد، کدام منطق او را از این مراجعه باز خواهد داشت؟ پس بهتر است که اهل تجارت، خود را به جای آن مردم بگذارند بنابراین امید است آن سنت بسیار پسندیده‌ی غربی‌ها در پایین آوردن قیمت اجناس در آستانه‌ی هر جشن و مناسبتی و آن حرف شنوی کاسبان از آن حکیم الهی، سرلوحه‌ی فعالیت‌های اقتصادی اهل بازار باشد تا هر دو جانب از خریدار و فروشنده، روابطی برد- برد، داشته باشند.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.