به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز روز چهارشنبه در جلسه شورای استاندارد در سالن غدیر با بیان اینکه پروانه کاربرد علامت استاندارد، مدرک و سندی معتبر برای هر واحد تولیدی است و داشتن نشان استاندارد مزیتی اقتصادی در بازار برای آن واحد محسوب می شود، افزود: دستگاه های اجرایی مکلف هستند از کالاهای با کیفیت و دارای پروانه کاربرد نشان استاندارد استفاده کنند.
وی با اشاره به این که هر چه بر عمر استاندارد در ایران می گذرد به نقطه مطلوب نزدیک تر می شویم و باید برای رسیدن به این نقطه تلاش بیشتری انجام شود، اظهارداشت : استاندارد مختص صنعت و تولید نیست و به همه بخش ها از جمله گفتمان هم مربوط است.
خباز خاطرنشان کرد : اگر استاندارد زبان در کشور رعایت شود، شاهد بد اخلاقی ها در جامعه نخواهیم بود و اگر استاندارد قلم و حرمت آن نگه داشته شود، دیگر مشکلات و حرف و حدیث در کشور نداریم.
وی با اشاره به گزارش مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی سمنان مبنی بر وجود آسانسورهای بحرانی و مشکل دار در برخی دستگاه های اجرایی، مراکز دولتی و عمومی و احتمال وقوع هر گونه حوادث در این آسانسور، تاکید کرد : آسانسورهای دستگاه های اجرایی، مراکز دولتی و عمومی که دارای مشکل جدی بوده و احتمال وارد شدن خسارت جانی به افراد و مردم است باید در مهلت 2 ماهه رفع نقص شوند، در غیر این صورت بدون هیچ اغماضی نسبت به تعطیلی آن اقدام خواهد شد.
استاندار سمنان ادامه داد : اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی سمنان موضوع خرابی و مشکل دار بودن این آسانسور ها را به مدیران دستگاه های اجرایی و مسوولان مراکز دولتی و عمومی اعلام و از آنان بخواهند نسبت به رفع مشکل آسانسور مجموعه خود اقدام کنند.
خباز با تاکید بر بازرسی و نظارت مستمر اداره کل استاندارد بر تجهیزات به کار رفته در شهر بازی ، گفت: با توجه به این که روزانه شاهد حضور بسیاری از کودکان در مجموعه شهر بازی در شهرستان های استان هستیم، باید این وسایل و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می گیرد دارای استاندارد لازم باشد.
وی بیان داشت : در صورت مشاهده تجهیزات و لوازم غیر استاندارد در هر بازی، باید هرچه سریعتر نسبت به پلمپ آن اقدام و برای رفع نقص آن از دستگاه و سازمان متولی خواسته شود تا مشکل آن را رفع کند.
استاندار سمنان در ادامه با تشریح گزارشی از تاریخچه استاندارد در کشور ایران، گفت: در ایران برای اولین بار با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها در سال 1304 شمسی، تشکیلات سازمانی که بعد به مؤسسه مستقل استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور تغییر شکل داد، پایه‌ریزی شد.
خباز، افزود: در سالهای 1324 و 1332 به لحاظ اهمیت یافتن نظارت بر ویـژگی ها و کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی هسته های تکامل یافته در موسسه به صورت یک اداره در وزارت بازرگانی شکل گرفت و در ادامه با تصویب قانون تاسیس مؤسسه استاندارد ایران، مسئولیت ها و چارچوب های مستقل در قالب هدف های ملی تعیین و موسسه به صورت ساختاری مستقل شروع به فعالیت کرد.
وی اضافه کرد: در سال 1371 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه‌ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شامل 30 ماده و 22 تبصره ازتصویب مجلس شورای اسلامی‌گذشت که جایگزین همه قوانین و مقررات قبلی مؤسسه شد و اکنون نیز قانون اصلی این سازمان می‌باشد.
وی با تقدیر از فعالیت ها و اقدامات مدیر و کارکنان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی سمنان ، گفت: حرکت بسیار مناسبی در استان برای تولید کالای استاندارد آغاز شده و باید علامت کاربرد استاندارد و تولید کالای با کیفیت مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، در این نشست که مهدی زندیه وکیلی معاون امور عمرانی استانداری سمنان و جمعی از مدیران کل و اعضای شورای استاندارد حضور داشتند، عباس رستمی مدیر کل استاندارد سمنان گزارشی از اقدامات و فعالیت های این اداره کل در دولت تدبیر و امید و همچنین 10 ماهه سال 95، ارائه کرد.
بیش از 700 نوع محصول تولیدی در استان سمنان مشمول استاندارد اجباری هستند.
تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) به عنوان تنها مرجع رسمی این وظیفه در کشور، انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخلی، کمک به بهبود روشهای تولید و کارایی صنایع، ترویج استانداردهای ملی،نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری،کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم نمودن امکانات رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین‌المللی،کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب، مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی به عنوان سیستم رسمی اوزان و ب(SI) ترویج سیستم بین‌المللی یکاها مقیاس‌ها در کشور و کالیبره کردن وسایل سنجش، آزمایش و تطبیق نمونه کالا با استانداردهای مربوط، اعلام مشخصات و اظهار نظر مقایسه‌ای و صدور گواهینامه‌های لازم و آموزش مستمر مسوولان کنترل کیفیت واحدهای تولیدی از جمله وظایف سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی است.
7470/6026/
خبرنگار: علیرضا عربی **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.