مدیرکل سازمان محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه با تلاش های همکاران ما خوشبختانه یوزپلنگ "ایران" در حال حاضر باردار است افزود: به ثمر نشستن این بارداری بی‌تردید اتفاق مهمی در بحث تکثیر یوزپلنگ آسیایی خواهد بود.

 

مدیرکل سازمان محیط زیست استان با اشاره به انتقال سه فرد یوزپلنگ آسیایی پارک پردیسان به استان سمنان گفت: ذخیره‌سازی ژن‌های این سه یوزپلنگ که سن بالایی هم دارند برای محیط زیست اهمیت دارد و لذا از ورود جهاددانشگاهی به این حوزه استقبال می کنیم.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، امیر عبدوس از ذخیره‌سازی ژن‌های این گونه‌ها به مثابه عمر جاودانه دادن به آنها دانست و گفت: دوره باروری و تولیدمثل یوزپلنگ‌های آسیایی منتقل شده از پارک پردیسان به استان، گذشته و لذا تنها با ذخیره سازی ژن‌های این یوزها است که می‌توان در آینده، از ظرفیت آنها برای تکثیر و حفاظت از این گونه مهم جانوری بهره گرفت.

عبدوس با اشاره به سن ۱۷ و ۱۵ ساله یوزهای "کوشکی" و "دلبر" تصریح کرد: سن یوزپلنگ‌ها در طبیعت پایین تر از این سن‌ها است اما با توجه به تامین غذای این یوزها و عدم نیاز به رقابت و شکار در طبیعت سبب شده که این یوزها تا این سن زنده بمانند.

وی با بیان اینکه "ایران" تنها یوز ماده در اسارت استان است که توان باروری دارد عنوان کرد: بشر در طول تاریخ هیچگاه نتوانسته به تکثیر یوزپلنگ در اسارت بپردازد چرا که یوزها در کنار هم به مرور به یکدیگر عادت کرده و دیگر جفت‌گیری نمی‌کنند. البته این ویژگی نیز از ویژگی هایی است که خداوند در این جانوران به ودیعه گذارده که گونه های خواهر و برادر با همدیگر جفت گیری نکرده و از این طریق تنوع ژنتیگی گونه نیز حفظ شود.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان، تعداد کم اسپرم در واحد حجم را از دیگر مشکلات و موانع در مسیر تکثیر این گونه برشمرد و گفت: تعداد بالای اسپرم های معیوب در کنار تعداد بسیار کم اسپرم های سالم در گونه سبب شده که تکثیر آن در شرایط فعلی سخت باشد.

وی با بیان اینکه با تلاش های همکاران ما خوشبختانه یوزپلنگ "ایران" در حال حاضر باردار است افزود: به ثمر نشستن این بارداری بی‌تردید اتفاق مهمی در بحث تکثیر یوزپلنگ آسیایی خواهد بود.

عبدوس با بیان اینکه از ورود جهاددانشگاهی به حفظ ژن‌های این گونه نادر استقبال می کنیم اضافه کرد: سازمان محیط زیست در این بخش هم حمایت مالی و هم حمایت معنوی را خواهد داشت. ضمن اینکه  می‌توان باانعقاد یک تفاهمنامه بین جهاددانشگاهی و سازمان محیط زیست زمینه برای ارتقا سطح همکاری‌های دو دستگاه را بیش از پیش فراهم کرد.

وجود ۹ آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست در سمنان

مدیرکل سازمان محیط زیست استان از وجود ۹ آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست در این استان خبر داد و گفت: محیط زیست استان سمنان علاقه‌مند به افزایش این آزمایشگاه ها در استان است.

وی با اشاره به پشتوانه علمی و پژوهشی موجود در جهاددانشگاهی استان خاطرنشان کرد: ورود جهاددانشگاهی و دیگر دستگاه های اجرایی به حوزه های زیست محیطی و توسعه آزمایشگاه های وابسته به این نهادها که از استاندارد بالاتری نیز برخوردارند، می‌تواند به حفاظت از محیط زیست در استان کمک کند.

عبدوس از آمادگی حفاظت محیط زیست استان برای همکاری با آزمایشگاه‌های جهاددانشگاهی استان خبر داد و افزود: زمینه‌سازی برای شکل گیری این همکاری‌ها، نیازمند ارائه درخواست از سوی جهاددانشگاهی و تجهیز آزمایشگاه است و ما نیز آمادگی داریم که حداکثر همکاری را در این بخش با جهاددانشگاهی استان داشته باشیم.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان تصریح کرد: این سازمان آمادگی دارد در بخش های مختلف دیگر نیز با نهاد انقلابی جهاددانشگاهی استان همکاری کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.