۱۸ فرد یوزپلنگ در زیستگاه پارک ملی توران شهرستان شاهرود استان سمنان در سالجاری شناسایی شد و ممکن است در طبیعت این منطقه تعداد یوزپلنگ های شناسایی نشده بیشتر باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۱۸ فرد یوزپلنگ در زیستگاه پارک ملی توران شهرستان شاهرود استان سمنان در سالجاری شناسایی شد و ممکن است در طبیعت این منطقه تعداد یوزپلنگ های شناسایی نشده بیشتر باشد.

به گزارش جماران، امیر عبدوس روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: از مجموع ۱۸ فرد یوزپلنگ شناسایی شده در پارک ملی توران، چهاز یوزپلنگ نابالغ هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: سال گذشته ۶ فرد یوزپلنگ نابالغ در پارک ملی توران شناسایی شده بود که امسال ۲ یوزپلنگ از ۶ یوزپلنگ بالغ شدند.

عبدوس تصریح کرد: خروج دام از پارک ملی توران و ایجاد محدوده امن آن، نصب تابلوهای هشدار در کنار جاده، حصارکشی و کاهش سرعت در جاده تهران- مشهد در محدوده میاندشت عباس آباد در مسیر تردد یوزپلنگ‌ها و تامین آب از جمله اقدام‌های انجام شده برای تامین حریم امن برای زادآوری یوزپلنگ آسیایی در این منطقه است.

وی بیان کرد: یوزپلنگ‌ها در سن هشت تا ۹ سالگی در اوج قابلیت تولید مثل هستند و اکنون ۲ یوزپلنگ ایران و فیروز در محیط اسارت قابلیت باروری دارند.

عبدوس اضافه کرد: ۲ یوزپلنگ کوشکی و دلبر انتقال یافته از پارک پردیسان تهران به زادگاهشان در پارک ملی توران اکنون قدرت باروری خود را از دست داده‌اند و فقط به عنوان یک ذخیره ژنتیکی از آنان مراقبت می‌شود.

وی یادآور شد: در زمان حاضر کوشکی ۱۷ ساله و دلبر ۱۲ تا ۱۳ ساله است و حداکثر سن این گونه ارزشمند در حیات وحش ۱۳ تا ۱۴ سالگی است و با مراقبت‌های بالینی مناسب اکنون در محیط اسارت در حال زیست هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه ممکن است بیهوشی برای کوشکی و دلبر با توجه به سن بالای آن ها خطرناک باشد، خاطر نشان کرد: کارشناسان دامپزشکی برای انجام مراقبت بالینی کوشکی و دلبر از بیهوشی استفاده نمی‌کنند.

یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.