مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان، از آغاز طرح مبارزه با مخزن «سالک» در این شهرستان به عنوان یکی از کانون‌های این بیماری در استان خبر داد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان با اشاره به  آغاز طرح مبارزه با مخزن «سالک» در این شهرستان، گفت: آغشته‌سازی پشه بندها به سم در مناطق آلوده، تهیه و ارسال 300 عدد اسپری دافع حشرات مخصوص البسه، پارچه و رختخواب و مهمتر از همه برنامه‌ریزی در خصوص شناسایی و درمان به موقع بیماران مبتلا به سالک از برنامه‌های اجرایی امسال برای مقابله موثرتر با سالک در شهرستان دامغان است.

به گزارش جماران، دکتر بهزاد پورمحمدی در حاشیه برنامه‌ای به مناسبت آغاز اجرای طرح مبارزه با سالک به روند گسترش این بیماری پوستی در کشور پرداخت و اظهار کرد: این بیماری تاکنون در بیش از 17 استان و بالغ بر 88 شهرستان کشور و از جمله دامغان مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در شهرستان دامغان نیز این بیماری به صورت بومی وجود دارد افزود: شبکه بهداشت و درمان با تدوین و ارسال برنامه جامع عملیاتی در خصوص سالک در دی ماه 98، با پیگیری‌های مستمر در سنوات گذشته و همچنین در سال جاری در راستای تامین تجهیزات، دارو و روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری از جمله مبارزه با مخزن و ناقل سالک نهایت تلاش خود را برای مقابله با این بیماری به‌کار گرفته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با اذعان به اینکه مقابله با این بیماری به تنهایی از عهده شبکه بهداشت برنمی‌آید، خواستار همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط شد و تصریح کرد: کاهش تعداد موارد بیماری سالک در شهرستان به تنهایی از عهده شبکه بهداشت و درمان برنمی‌آید و انتظار می‌رود دیگر ادارات و نهادهای مرتبط و از جمله شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و... متناسب با جدول برنامه‌ریزی ارسال شده دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با کارگروه مبارزه با سالک شهرستان همراهی کنند.

وی یکی از این اقدامات را طرح مبارزه با جوندگان و مخازن این بیماری برشمرد و خاطرنشان کرد: اجرای این طرح تا شعاع حداقل 500 متری حاشیه شهرها و روستاهای هدف این بیماری از اواسط خرداد ماه و به مدت 15 روز با نظارت مستقیم کارشناسان واحد بیماری‌ها، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی این شبکه، شروع شده است.

پورمحمدی با اشاره به برخی اقدامات شبکه بهداشت دامغان در راستای مبارزه با این بیماری شایع پوستی گفت: در همین راستا کارگروه تخصصی سالک شبکه بهداشت شهرستان دامغان با تدوین و ارسال نقشه اپیدمیولوژیک بیماری سالک برای مقابله دقیق‌تر و منسجم‌تر با این بیماری برنامه‌ریزی کرده است.

 وی از درخواست تخصیص اعتبار به شبکه بهداشت دامغان بابت اجرای برنامه‌های آموزشی، کنترلی و پیشگیرانه به عنوان یکی از اقدامات دیگر شهرستان در حوزه مقابله با سالک نام برد و افزود:  تهیه و توزیع مطالب و کلیپ‌های آموزشی در خصوص بیماری سالک و بارگزاری آن در فضای مجازی، کانال‌ها و شبکه‌های محلی برای پرسنل زیر مجموعه، عموم مردم و همچنین دهیاران، هماهنگی با اداره آموزش و پرورش در خصوص ارسال کلیپ‌های آموزشی بیماری سالک، به منظور انتشار در شبکه مجازی شاد، رایزنی در خصوص استفاده موثرتر از صدا و سیما و دیگر رسانه‌های استان برای ارتقای دانش عمومی جامعه از بیماری سالک و پیشگیری از آن و..از دیگر برنامه‌های شبکه بهداشت این شهرستان برای مبارزه با این بیماری پوستی است.

وی از همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان و فرمانداری دامغان برای برنامه‌ریزی و مقابله با سالک در شهرستان خبر داد و با اشاره به افزایش برنامه‌های آموزشی برای مقابله با سالک اظهار کرد: آموزش چهره به چهره با مراجعه مستقیم به درب منازل در همه واحدهای تحت پوشش روستایی، ارائه یک برگ پمفلت آموزشی به سرپرست خانوار و آموزش کلیه مراجعین به واحدهای بهداشتی، تهیه 7000 برگ پمفلت آموزشی و 80 عدد بنر و توزیع در سطح خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت، ابلاغ دستورالعمل ایمن‌سازی منازل، اماکن مذهبی و مساجد در برابر بیماری سالک و ارسال آن به دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاهای در معرض آسیب، اجرای برنامه‌های کنترل مخزن و ناقل سالک و نظارت بر فعالیت کلیه دهیاران و ادارت مرتبط زیرمجموعه و ..از دیگر فعالیت‌های شبکه بهداشت دامغان و کمیته مقابله با سالک است.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان از بیماریابی فعال به عنوان یکی از برنامه‌های اجرایی این شهرستان نام برد و اضافه کرد: آغشته‌سازی پشه بندها به سم در مناطق آلوده، تهیه و ارسال 300 عدد اسپری دافع حشرات مخصوص البسه، پارچه و رختخواب و مهمتر از همه برنامه‌ریزی در خصوص شناسایی و درمان به موقع بیماران مبتلا به سالک از برنامه‌های اجرایی امسال برای مقابله موثرتر با سالک در شهرستان دامغان است.

وی از سمپاشی اماکن عمومی در روستاهای آلوده به منظور مبارزه با ناقل بیماری سالک خبر داد و گفت: بخشداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان در همین ارتباط با شبکه بهداشت و درمان همکاری خوبی داشته است.

 دکتر پورمحمدی از بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیج و سپاه شهرستان برای لانه‌کوبی و دیگر برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه خبر داد و اظهار کرد: تلاش برای تامین لوازم آزمایشگاهی و دارویی مورد نیاز به منظور انجام رایگان خدمات تشخیصی و درمانی سالک، پیگیری در خصوص تجهیز مراکز درمان سالک شهرستان دامغان و ارائه خدمات رایگان به منظور درمان بیماران با استفاده از آخرین روش‌های درمانی (کرایوتراپی و تزریق موضعی) در مرکز قمربنی هاشم. و...از دیگر برنامه‌های عملیاتی شهرستان در این بخش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.