دوازدهم اردیبهشت ماه، سالروز شهادت استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری که در سال ۱۳۵۸ به دست گروهک منحرف فرقان به شهادت رسید، به عنوان روز معلم و از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت ماه هفته معلم نامگذاری شده است.

۵۲ معلم نمونه استان به مناسبت روز معلم به صورت ویدئوکنفرانس تجلیل می‌شوند که از مجموع ۵۲ معلم نمونه انتخاب شده در استان سمنان ۲۸ معلم نمونه به صورت منطقه‌ای، ۱۲ معلم به صورت استانی و ۱۲ معلم ویژه انتخاب شدند.

پاسداشت مقام معلم، پاسداشت جامعه است 

مسعود نصیری زرندی رییس دانشگاه سمنان با اشاره به فرمایش امام علی (ع) که می فرماید «هرکس دانشمندی را گرامی بدارد، بی‌گمان پروردگارش را گرامی داشته است»  روز معلم و استاد را گرامی داشت و طی پیامی معلمی را  نماد شکوه و عظمت انسان‌های پاک‌باخته‌ که در طول تاریخ در عرصه‌ی تعلیم و تربیت، زیباترین نشانه‌های عشق و ایثار را به نمایش گذاشته‌اند عنوان کرده است.

در ادامه پیام وی آمده است: بر اساس آموزه‌های دینی ما، آموزش، عبادتی است ارزشمند و امانتی است گران‌بها از سوی خداوند متعال در دستان توانمند اساتید و معلمان، تا توانایی اندیشیدن را در انسان‌ها تقویت بخشند.
بی‌شک، پایه و اساس پیشرفت و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش نسل آینده‌ساز جوان است و با عنایت به نقش محوری و اساسی اساتید در تربیت نسل جوان و افزایش دانش و فرهنگ در جامعه، باید در نظر داشت که پاسداشت مقام آنان، پاسداشت جامعه است.

وی در ادامه پیام ابراز داشت: این روزها که کشور عزیزمان ایران، با مشکلات فراوان ناشی از ویروس کرونا، معضلات اقتصادی و هجمه‌های ناجوانمردانه سیاسی دست به گریبان است، رسالت نخبگان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است؛ بی‌تردید ما هستیم که در این برهه حساس می‌بایست به دنبال راهی برای برون رفت از مشکلات کشور و ایجاد رفاه بیشتر برای هم‌میهنان عزیزمان باشیم.

پیام حاکیست: تلاش برای تغییر اوضاع کنونی و ایجاد روحیه خودباوری و تاب‌آوری و کوشش برای به‌ثمر رساندن استعداد و توانایی‌های بالقوه موجود در جوانان این مرز و بوم و اهتمام به ارتقاء کیفیت آموزش و توجه به پژوهش‌های هدفمند و تلاش برای ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها از مهم‌ترین رسالت‌های اساتید در مقطع حساس کنونی است.
 

معلمان مجاهدان خط مقدم عرصه توسعه و تعالی کشور هستند

نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به آیه شریفه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ»  به معنی «نون، سوگند به قلم و آنچه می نویسند» و  جمله مقام معظم رهبری که می فرماید: «معلم متحول کننده‌ جان لایعلم انسان‌ها به روان عالم است»،   دوازدهم اردیبهشت  را یادآور سالروز شهادت مظلومانه استاد فرهیخته و معلم فرزانه، شهید مرتضی مطهری خواند و ابراز داشت: امروز نیز به برکت سال‌ها مجاهدت و اهتمام این معلم شهید و آموزگار والامقام، میراثی بس گران‌سنگ برای معلمان و استادان این مرز و بوم بر جای مانده تا با بهره‌جویی از برکات ارزنده آن، نسبت به پروراندن و تعلیم نسل چهارم انقلاب پرشکوه اسلامی، مساعی ورزند.

وی تاکی کرده است: تقارن سالروز شهادت این استاد فقید با روز معلم و استاد، مجالی شایسته است تا با تکریم و تجلیل مقام شامخ استادان، معلمان و آموزگاران ایران عزیز که مجاهدان خط مقدم عرصه توسعه و تعالی کشور هستند، سر تعظیم و احترام در مقابل جهد این قشر وارسته فرود آوریم.

وی افزوده است: اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری (ره)، فرارسیدن روز و هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد را به همه اساتید فرهیخته و جامعه دانشگاهی معزز، به ویژه اساتید محترم دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان صمیمانه تبریک عرض نموده و از درگاه ایزد منان توفیق روزافزون در عرصه علم و دانش را خواستارم.

تاثیر معلم در جامعه متوقف نمی‌شود

محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در پیامی با اشاره به جمله امام علی (ع) که می فرماید «به احترام پدر و معلمت از جای برخیز، هرچند اگر فرمانروا باشی» روز معلم را گرامی داشت و با تاکید بر تاثیر معلم در پویایی جامعه بیان داشت: معلم هرگز نمی تواند بگوید تاثیراتش در چه نقطه ای از حرکت باز می ایستد. معلم وقتی شایستة معلمی است که راه و رسم چگونه آموختن، چگونه تغییر کردن، متحول شدن و چگونه زیستن و به فرمایش استاد مطهری، اندیشیدن را به دانش‌آموز می‌آموزد و به خودسازی و دانش‌افزایی خویش توجه دارد.
وی در ادامه به شیوع بیماری کرونا در این دوران اشاره کرد و اظهار داشت: سال ۱۳۹۸ با دشواری به پایان رسید و سال جدید و بهار امسال، متفاوت با هر سال دیگر برای مردم ایران اسلامی رقم خورد. روزها و شب های سختی برهمه ما و بیشتر مردم جهان که درگیر آفت و بیماری نوپدید شده اند می‌گذرد ولی زندگی، زنده شدن، نو شدن و نوزایی همچنان باقی است و باز تکرار خواهد شد و آنچه از ماه های پایانی سال قبل تا امروز ذهن و زندگی مردم را در ایران و دنیا به خود معطوف و مشغول نموده، شیوع و ابتلا به ویروسی است که ناگهان میهمان ناخوانده خانه هایمان شده است. عزم ملی شکل گرفته و هرکس که در هر موقعیتی که هست و هر توان و مقدوراتی که دارد برای تغییر یا بهبود اوضاع به تلاش و تکاپو درآمده است ولی در این سردرگمی و کشاکش بیم و امید، عده ای به بزرگی قلب و عشق شان، تلاش ویژه تری را برگزیده اند تا همچون بهار، امیدآفرین و زندگی بخش باشند. و چه زیبنده است نام و ردای معلمی بر قامت استوارشان.

پیام دستورانی حاکیست: اکنون ضمن گرامیداشت یاد و نام مظهر دین داری و خردورزی، شهید گرانقدر مرتضی مطهری، هفته معلم را به همه همکاران سخت کوش و فرهیخته تبریک گفته و از زحمات ارزنده ایشان در راستای تربیت فرزندان و دانش آموزان این مرز و بوم اسلامی صمیمانه تقدیر و تشکر نموده و در سال جهش تولید، بهترین ها را برایتان آرزومندم.

در تفکر دینی ما معلم روشنگر چراغ فروزان هدایت است

سرتیپ دوم پاسدار عبدالله حسنی فرمانده انتظامی استان سمنان به مناسبت روز معلم  جایگاه این قشر را در  در باور و ارزش های ملت مسلمان ما، جایگاهی رفیع و ارزشمند خواند و طی پیامی بیان داشت: در تفکر دینی ما معلم روشنگر چراغ فروزان هدایت و نجات بخش آدمیان از ظلمت جهل و نادانی است، چنانکه در حدیث شریف «زَکاة العِلمِ نَشْرُهُ» نقش معلمین در نشر علم به خوبی تداعی شده است.

وی با اشاره به اینکه معلمی شغل انبیاء است اظهار داشت: مولای متقیان  که در وصف آن فرموده اند " من علمنی حرفاً، صیرنی عبداً"، بی تردید تجلیل از معلمان و فرهنگیان شریف، تکریم منزلت رفیع علم و علم آموزی است و چه بهانه ای نیکوتر از سالروز شهادت استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری، برای بزرگداشت مرتبت والای معلم تا مقام رفیع معلمین را ارج نهیم و قدردان و سپاسگذار این میراث داران انبیاء الهی و اربابان معرفت باشیم.

وی ادامه داد: استاد شهید مرتضی مطهری شخصیتی اثر گذار و چهره ای مشعشع در دوران رویش و رشد انقلاب اسلامی ایران بوده است، وی به عنوان متفکری اندیشمند و فیلسوفی بزرگ، مجاهدانه در راستای روشنگری و احیای تفکر دینی گام برداشت و در این راه مقدس، آماج تیر بدخواهان و کج اندیشان قرار گرفت و نام خود را به عنوان معلم راستین انقلاب اسلامی جاودانه ساخت.

معلمان، امروز مجاهدان میدان نیروسازی برای انقلاب اسلامی هستند

سردار سرتیپ دوم پاسدار حمید دامغانی فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به فرمایش «در پیشگاه کسی که از او دانش می‌آموزید، فروتن باشید» از امام جعفر صادق (ع) طی پیامی ابراز داشت: تردیدی وجود ندارد که معلمان، امروز مجاهدان میدان نیروسازی برای انقلاب اسلامی، تعلیم فرزندان ملت و اعتلای اراده‌های آینده‌سازان ایران اسلامی هستند؛ چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم، خود را معلم معرفی کرده است و می‌فرماید: «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَم عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَم» و این اوج ارزش و جایگاه معلمی را نمایان می‌سازد.

وی در ادامه پیام بیان داشت: از طرفی، حضرت باری‌تعالی رسولان و فرستادگان خود را نیز دارای جایگاه معلمی دانسته و فرموده است که «وَ یُزَکّیهم وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَالْحِکْمَةَ» و این آیه شریفه بدان معناست که معلمان در حقیقت مبلّغ رسالت‌های الهی هستند.

وی با اشاره به سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که فرمود: «تربیت نسل آینده‌ای با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص‌های ممتاز و جریان‌ساز  وظیفه اصلی و بسیار خطیر آموزش و پرورش و معلمان است اظهار داشت: این امر امروز نیاز اساسی کشور محسوب می‌شود که فرهنگیان و معلمان فرهیخته کشور در مسیر تحقق آن به‌خوبی گام برمی‌دارند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند.

وی خاطر نشان کرد: در هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم در سال «جهش تولید»، ضمن ادای احترام به ارواح پاک و طیبه شهدای والامقام به‌ویژه استاد شهید مرتضی مطهری و شهدای معلم استان سمنان، به نمایندگی از بسیج و سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان ضمن گرامیداشت خدمات ارزنده فرهنگ‌سازان جامعه، روز معلم را به همه معلمان گران‌قدر آموزش و پرورش، اساتید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به‌ویژه معلمان، مبلّغان و اساتید بسیجی تبریک عرض می‌کنم و از درگاه خداوند رحمان برای تمام شما عزیزان، توفیق روزافزون مسألت دارم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.