امیر عبدوس روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: بیشترین تعداد واحدهای آلاینده که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان سال گذشته تعطیل شدند مربوط به شهرستان گرمسار بود.

وی ادامه داد: از مجموع ۲۰ واحد آلاینده تعطیل شده در سال گذشته، ۱۵ واحد مربوط به گرمسار، ۲ واحد مربوط به آرادان، ۲ واحد مربوط به سمنان و یک واحد مربوط به میامی بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد:  سال گذشته شهرستان‌های مهدیشهر، دامغان و شاهرود صنایع  آلاینده منجر به تعطیلی نداشتند.

وی تصریح کرد: عمده واحدهای آلاینده که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تعطیل شدند در زمینه شیمیایی تصفیه دوم روغن، قیر و ایزوگام و ذوب و ریخته‎گری فعال بودند.

وی ابراز داشت: آلایندگی واحدهای صنعتی به وسیله پایش دوره‌ای کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست از طریق حضور در محل و انجام نمونه‌گیری مشخص و تایید ‌می‌شود و واحدهای آلاینده زمانی مجاز به ادامه فعالیت هستند که آلایندگی را رفع کنند.

عبدوس تصریح کرد: حفاظت محیط زیست از طریق پایش و شناسایی واحدهای آلاینده به عنوان ابزار بازدارنده به دنبال جلوگیری از ادامه روند آلایندگی واحدهای صنعتی است.

وی یادآور شد:  زمستان سال گذشته ۴۰ واحد صنعتی استان سمنان به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست معرفی شد و بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند، به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می شوند که یک درصد فروش جریمه‌ای سنگین و گاه بیشتر از سود واحد صنعتی است.

عبدوس بیان کرد:  شرط خروج از پرداخت عوارض آلایندگی دستیابی به استانداردهای زیست محیطی با ایجاد و راه اندازی سامانه های کنترل آلودگی، بهینه سازی سوخت مصرفی، راه اندازی تصفیه خانه یا استفاده از فیلترهای خروجی دودکش صنایع و مدیریت پسماند است و این شرایط تا زمانی که توسط واحدهای صنعتی رعایت شود، واحد پاک بوده و در صورت اجرایی نشدن استانداردهای مربوط، با معرفی نام واحد به سازمان امور مالیاتی از دوره مالیاتی بعد مشمول پرداخت عوارض آلایندگی به میزان یک درصد فروش می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: سال گذشته هیچ یک از واحدهای صنعتی استان به دلیل آلایندگی و معرفی به مراجع قضایی پلمب نشد و این اداره کل با هماهنگی دادستان با تعطیلی موقت، واحدهاصی صنعتی را مجاب به رفع آلایندگی کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.