احمد یحیایی نیا روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بارندگی و سیلاب های جاری شده از روستاهای بالادست و افزایش آبدهی چشمه علی، موجب افزایش حجم آب موجود در این سد شده است. 
وی اظهار داشت: در حال حاضر حجم آب موجود در سد دامغان، بیش از ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب و با توجه به حجم رسوب موجود، حجم خالص سد حدود ۱۶ میلیون متر مکعب است.
یحیایی نیا با بیان اینکه این مجموعه هم اکنون در تراز معمولی ظرفیت خود قرار دارد، خاطر نشان کرد: میزان حجم سد دامغان در اردیبهشت سال گذشته ۹ میلیون متر مکعب بود که به لطف بارندگی های اخیر بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: خارج کردن رسوب موجود در مجموعه سد شاهچراغی دامغان از جمله طرح‌های شرکت آب منطقه ای استان سمنان است که در حال انجام مطالعات تکمیلی برای اجرای طرح است. 
یحیایی نیا، سرریز آب چشمه علی را یکی از مهم ترین منابع تامین آب مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان دانست و گفت: در حال حاضر آب ورودی به این سد ۸۰۰ لیتر بر ثانیه و خروجی آن ۵۵۰ لیتر بر ثانیه است. 
مسئول بهره برداری از سد شهید شاهچراغی دامغان تصریح کرد: برای سرریز شدن سد هیچ جای نگرانی وجود ندارد، چرا که تخلیه این آب هم‌اکنون افزایش یافته است و درصورت تخلیه بیشتر، این آب صرف اقدام‌های زیست‌محیطی و کمک به تقویت سفره آب‌های زیرزمینی می‌شود. 
مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت ۲۱ میلیون متر مکعب در ۱۰ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.
از این سد ۲۳ نهر منشعب شهری و روستایی آبگیری می‌کند که در فصل پاییز و بهار برای زراعت، در فصل تابستان و زمستان برای باغ ها و در تمام سال برای آشامیدن بهره برداری می‌شود. ۲ هزار کشاورز از آب سد دامغان بهره برداری می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.