پیشگفتار این کتاب  به نبرد و انقلاب های متعدد و افتخاراتی که توسط ملت ها از جمله ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به وجود آمد اشاره می کند و بر حضور موثر بانوان درعرصه های گوناگون که دوشادوش مردان این دیار حماسه آفریدند تاکید دارد.

همچنین در ادامه پیشگفتار کتاب به بانوان استان سمنان که در عرصه های مختلف آمادگی و دفاعی رزمی به ویژه در حوزه پشتیبانی از جنگ، فعالانه حضور داشتند و توانستند در پیشبرد اهداف دفاع مقدس نقش بسزایی ایفا کنند اشاره دارد و در آخر یکی از جلوه های حضور زنان را عرصه داستان نویسی بیان می کند.

کتاب با چشم انداز تاریخی آغاز می‌شود و پس از بررسی انواع داستان و عوامل موثر بر مشارکت سیاسی زنان و شخصیت زن در داستان ها پایان می یابد.  

بخشی از کتاب:

مشارکت وسیع زنان در دوره جنگ تحمیلی، از بهترین دستاوردهای تغییرات اجتماعی دوره جنگ بود و نقش های جدیدی که زنان در دوره جنگ تحمیلی بر عهده گرفتند، به مفهوم گسست باور سنتی حیات اجتماعی زنان در چارچوب خانواده و دستیابی به باور حیات خانوادگی زنان در چهارچوب اجتماع است. با وقوع جنگ تحمیلی و افزایش مشارکتهای مردمی، نهادها و سازمانهای اجتماعی جدیدی شکل گرفتند. زنان پس از پنج سال حضور فعالانه در عرصه دفاع مقدس، سازمان مخصوصی را تحت عنوان بسیج خواهران برای خودتأسیس کردند.

سپس در تحلیل مختصر از نقش به شخصیت زنان در داستان های نویسندگان زن دهه ۱۳۶۰ اشاره می کند و در این داستان ها نویسنده زنان را با برخورداری از پایداری و شکیبایی، به عنوان یک زن ایرانی در دوره سخت جنگ به خواننده معرفی می کند.

نقش روشنگری این زنان و صبوری در وقایع و فجایع دوران جنگ، در حالی که عزیزان خود را از دست می دهند، سبب می شود نویسندگان زن با قرار دادن آنها به عنوان شخصیت اصلی یا یکی از شخصیت های اصلی داستان، روایت وقایع آن روزها را از زبان آنان بیان کنند.

درباره مولف: 

محمد شاه حسینی متولد ۱۳۶۹ و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات مقاومت دانشگاه سمنان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.