مقام معظم رهبری با نامگذاری سال ۱۳۹۸ به عنوان سال «رونق تولید» تاکید کردند که راه حل مشکل معیشت مردم در رونق تولید است.

در سال رونق تولید،  شدت تحریم‌ها علیه اقتصاد کشور و نیز اقتصادی که متاثر از نوسان های ارزی و تورم افسارگسیخته سال ۹۷ بود کار را برای جهادگران عرصه اقتصاد و هم چنین مدیران اجرایی استان سمنان دشوار کرد.

در حالی که تحریم‌های یکجانبه و محدودیت‌های‌ مالی بر بسیاری از اقدام ها در راستای رونق تولید در کشور سایه افکند؛ تلاش‌ها برای رونق تولید ملی و برداشتن سدها، موانع و مشکلات زیرساختی در سمنان در سال ۹۸ انجام شد اما تلاش‌ها و تغییر نگرش در این حوزه نیاز بیش از پیش در تحقق رونق تولید بود.

بخش‌های مختلف استان سمنان از جمله معدن، کشاورزی، گردشگری و عملکرد تجاری به پیشرفت‌ها و دستاوردهای قابل توجهی دست یافت تا پیش درآمد و گامی از رونق به جهش تولید باشد.

اشتغال در کانون مهم تولید یعنی روستا

قانون اشتغال پایدار روستایی یا به صورت دقیق‌تر « آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی » به عنوان یکی از طرح‌های دولت تدبیر و امید از ابتدای سال ۹۶ به اجرا درآمد.

یکی از اهداف اجرای این قانون، مهاجرت معکوس به روستاها بود که با پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال روستایی تا حدودی در استان سمنان تحقق یافت.

۱۴۲ هزار تن در روستاهای استان سمنان زندگی می کنند. سمنان دارای ۳۰۸ روستای برخوردار از شورای اسلامی است و ۲۵۷ روستای استان هم دهیاری دارد.

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر استان سمنان، دارای هشت شهرستان، ۲۰ نقطه شهری، ۱۵ بخش و ۳۱ دهستان با ۵۴۹ آبادی دارای سکنه است.

سهم تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان سمنان ۲ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال بود که این استان با جذب سهمیه بیش از ۲ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال در این بخش جزو ۱۰ استان برتر کشور است.

در سال رونق تولید، بیش از ۲ هزار و ۳۶۰ نفر در مناطق روستایی و عشایری استان سمنان با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به یک هزار و ۳۱ طرح شاغل شدند.

روستاهای استان سمنان از دیرباز به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی تولید محصولات و قلب تپنده اقتصاد آن به شمار می‌رفت و تقویت پایه‌های اقتصاد همراه با ایجاد فرصت شغلی برای جوانان روستایی، از مهمترین دستاوردهای توجه به روستاها در سال ۹۸ بود.

اعطای تسهیلات در ۲ سال گذشته، علاوه بر مقابله با مهاجرت، جمعیت را به روستاهای استان سمنان بازگرداند.

ایجاد ۶ هزار فرصت شغلی در استان سمنان

با توجه به تاکید دولت به ایجاد فرصت های شغلی، تعهد اشتغال استان سمنان در سال رونق تولید، ۱۰ هزار و ۶۰۳ نفر بود که از ابتدای فروردین تا پایان آذر ۹۸ نزدیک به ۶ هزار فرصت شغلی معادل ۵۶ درصد آن ایجاد شد.

از ابتدای فروردین تا پایان آذر سال رونق تولید، یک هزار و ۹۵۷ نفر و سال ۹۷ در این دوره مشابه یک هزار و ۷۷۵ نفر به کارگمارده شدند که آمار نشان دهنده افزایش ۱۰ درصدی افراد اشتغال یافته است.

نرخ بیکاری در استان سمنان حدود ۷.۹ است و این استان جزو سه استان برتر کشور در زمینه کاهش نرخ بیکاری و اشتغالزایی است.

بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق اشتغال

سال ۹۸، با توجه به شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور و سمنان و در راستای حمایت از تولید و تثبیت اشتغال، ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۳۰۹ واحد تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی این استان  این استان در قالب رونق تولید و بند الف تبصره ۱۸ برنامه اشتغال پرداخت شد که ۱۶۲ واحد به ارزش هفت هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب رونق تولید و ۱۴۷ واحد به ارزش ۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال مربوط به بند الف تبصره ۱۸ برنامه تولید و اشتغال دریافت کرد.

۶۰۷ واحد تولیدی نیز، برای دریافت تسهیلات رونق تولید برای دریافت تسهیلات به ارزش حدود ۲۳ هزار میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شد تا گره‌ها و مشکلات اقتصادی و مالی این واحدها کاهش یابد و اشتغال در واحدهای تولیدی و صنعتی این استان با اعطای تسهیلات رونق تولید تثبت شود.

بازگشت ۳۳ واحد صنعتی به چرخه تولید

سمنان با بیش از ۷۰۲ هزار نفر جمعیت، بیش از یک هزار و ۸۲۰ واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ با پروانه بهره برداری دارد اما تعداد قابل توجهی از واحدهای مذکور با ظرفیت اندکی کار می‌کرد و بسیاری حتی تا آستانه تعطیلی و یا تعدیل نیروی انسانی پرشمار پیش رفته‌ بودند.

۹۰ درصد از صنایع استان سمنان مربوط به صنایع کوچک، ۶ درصد مربوط به صنایع متوسط و بقیه مربوط به صنایع بزرگ است، ۱۸ مجموعه شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در این استان سمنان وجود دارد که ۵۰ هزار نفر در این واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند.

در طول یکسال گشته، ۲ هزار و ۲۵۷ مورد مجوز سرمایه‌گذاری در این استان صادر شد که این آمار نشان‌دهنده افزایش میل به فعالیت اقتصادی است.

در سال رونق تولید، اعطای تسهیلات به منظور رفع کمبود نقدینگی گامی مثبت در برداشتن موانع از مسیر فعالیت واحدهای تولیدی فعال و غیرفعال بود تا شاهد رسیدن ظرفیت تولید برخی از واحدهای باز فعال شده به بیش از ۵۰ درصد باشیم.

با توجه به نامگذاری سال رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب و عزمی که دولت تدبیر و امید برای احیای واحدهای صنعتی راکد و حفظ ظرفیت تولید آن‌ها داشت؛ در استان سمنان ۳۳ واحد صنعتی راکد در طول دو سال گذشته به چرخه تولید بازگشت و احیای این واحدهای تولیدی سبب ایجاد ظرفیت بیش از ۶۵۰ شغل شد.

معادن ظرفیتی از رونق تا جهش تولید

استان سمنان با داشتن بیش از ۶۰۰ معدن فلزی، غیر فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی از نظر تعداد رتبه پنجم و در شاخص استخراج رتبه ۶ کشور را دارد و ۴۲ ماده معدنی مهم از آن‌ها استخراج می‌شود اما خام فروشی مواد تولیدی این معادن درست در نقطه مقابل جهش تولید قرار دارد، مساله‌ای که می‎طلبد مسوولان استانی در سال جهش تولید برای احداث واحدهای فرآوری اقدامی جهادی انجام دهند.

سال رونق تولید، بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پروانه‌های صادرشده در بخش اکتشاف، گواهی کشف و بهره‌برداری در حوزه معدن استان سمنان انجام شد.

در سال ۹۸، بهره‌برداری از ۲۱ معدن جدید با ذخیره ۴۹ میلیون تن زمینه اشتغال ۶۷۶ نفر را در استان سمنان فراهم کرد تا سالانه ۲.۵ میلیون تن به ظرفیت استخراج مواد معدنی در استان سمنان اضافه شود؛ و ۳۱ میلیون تن ذخیره مواد معدنی جدید در ۲۵ فقره گواهی کشف صادره برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در سال رونق تولید شناسایی و کشف شد تا مجموع ذخایر معدنی قطعی کشف شده در استان سمنان به بیش از ۶۹۰ میلیون تن برسد.

اکنون، عملیات اکتشاف در ۱۷۵ محدوده معدنی در وسعتی حدود ۲ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان توسط سرمایه گذاران با هدف کشف ذخایر معدنی شناسایی نشده در حال انجام است که ۳۱ فقره پروانه اکتشاف در مساحتی حدود ۱۵۶ کیلومتر مربع در سال رونق تولید صادر شد.

در مجموع، معادن استان سمنان با سرمایه گذاری بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منجر به اشتغالزایی برای حدود چهار هزار نفر شده است، ظرفیتی که برای تحقق شعار سال ۹۹ یعنی جهش تولید نگاه ویژه را می‌طلبد.

کشاورزی در دل کویر

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان ۲ درصد معدل ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش های مختلف اشتغال دارند.

توسعه کشت گلخانه‌ای از اولویت‌های مهم به منظور مدیریت مصرف آب و افزایش بهره وری در استان سمنان بوده  و ۲۷ هکتار گلخانه در با دریافت تسهیلات اشتغالزایی در سال گذشته تاسیس‌ شد و بیشترین استقبال برای توسعه گلخانه صنعتی مربوط به شهرستان آرادان بود.

همچنین، تا پایان آذر سال رونق تولید، ۴۸۲ میلیارد و ۷۸۰ ریال به ۱۰۵ طرح در بخش کشاورزی از محل بند الف تبصره ۱۸ پرداخت شد.

تعهد اشتغال کشاورزی استان سمنان در سال ۹۸ ایجاد ۲ هزار و ۲۹۹ فرصت شغلی بود که بر اساس آمار در نیمه نخست سال ۹۸، با اعطای تسهیلات به متقاضیان فعال در حوزه کشاورزی و دامداری، یک هزار و ۴۹ فرصت شغلی در استان ایجاد شد.

فرصت‌های شغلی در زمینه‌های مختلف مانند پرورش دام و طیور، زراعت، باغ، فعالیت‌های گلخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی؛ که بیشترین اشتغال در زمینه باغی و دامی بوده است.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، که ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند؛ برای سال ۹۸ پنج محور افزایش تولید گوشت، لبنیات، توسعه صنایع دستی و گردشگری و صنایع تبدیلی به منظور رونق تولید در بخش عشایری این خطه کویری اجرا شد.

عشایر استان سمنان، سالانه ۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز به ارزش بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند؛ با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق شعار رونق تولید افزایش ۲۵ درصدی تولید گوشت قرمز و لبنیات در سال ۹۸ را به نسبت سال گذشته در پیش گرفتند.

تولید روزانه حدود ۷۲ تن تخم مرغ، افزایش حدود ۷۰ درصد تولید گوشت مرغ و اختصاص ۴۹ درصد ظرفیت تولید داروهای دامی کشور از دیگر دستاوردهای حوزه دام و طیور در استان سمنان بود.

۱۱۶ طرح بخش کشاورزی با اشتغالزایی بالغ‌ بر یک هزار نفر و با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد ریال به مناسبت دهه فجر در استان سمنان افتتاح شد.

ایجاد ۱۶ اقامتگاه بومگردی

بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در استان سمنان شناسایی شده و ۸۱۳ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی  ثبت شده که ظرفیتی بزرگ برای جذب سرمایه‌گذاران است.

در سال رونق تولید، از ۲۱ مجوز صادر شده برای متقاضیان ۱۶ مجوز مربوط به اقامتگاه بوم گردی و پنج مجوز مربوط به اقامتگاه سنتی بود که با صرف اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال راه اندازی شد و برای ۳۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

با صدور مجوزهای اقامتگاه‌های بوم گردی و سنتی در سال ۹۸ تعداد اقامتگاه های بوم گردی دارای مجوز استان به ۸۶ واحد و اقامتگاه سنتی به ۱۰ واحد افزایش یافت.

۲۶۰ مرکز فعال تاسیسات گردشگری اعم از هتل‌ها، رستوران‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی، رستوران‌های بین راهی و سفره‌خانه‌های سنتی  در استان سمنان وجود دارد که این مراکز بیش از یکهزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

همچنین در سال گذشته، ۱۶ طرح حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی با صرف ۸۲۰ میلیارد ریال دهه فجر در استان سمنان افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

از فرودین تا پایان دی سال ۹۸، اقامت گردشگران خارجی در استان سمنان ۲۶ درصد افزایش یافت که نشان داد گردشگری در این استان در مسیر رونق و توسعه بوده است.

بیشترین گردشگران خارجی اقامت‌کننده در استان سمنان در سالرونق تولید، از کشور هند و سپس گردشگران خارجی از آلمان بودند.

بیش از سه هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی در ۱۰ ماهه ۹۸ به استان سمنان سفر کردند.

۱۵ هتل، ۲ هتل آپارتمان، یک متل، پنج مجتمع گردشگری، ۷۷ اقامتگاه بوم گردی، ۶ اقامتگاه سنتی، پنج مهمانپذیر، ۲۰ سفره خانه سنتی، ۴۱ رستوران بین‌راهی و ۵۷ خانه مسافر در استان سمنان وجود دارد که خدمات گردشگری ارایه می‌دهند.

در سال ۹۸، بیش از ۲۶ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۶ کارگاه صنایع دستی در استان سمنان پرداخت و منجر به اشتغالزایی برای ۳۵ نفر شد؛ این تسهیلات پرداخت شده به هنرمندان صنایع دستی از محل منابع اشتغال پایدار روستایی و عشایری تامین شد.

تعبیر رویای پرواز در آسمان استان سمنان

گام نخست برای افزایش اشتغال و رونق و آبادانی در هر منطقه، توجه به زیرساخت‌ها است و راه اندازی فرودگاه در دو شهرستان شاهرود و سمنان این استان با برخورداری از ۲ هزار و ۱۰ واحد تولیدی، ۲۰۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی و صدها آثار طبیعی و تاریخی و جذاب گردشگری، در آینده نزدیک به قطب اقتصادی کشور تبدیل می‌کند.

پرواز نخستین پرواز خارجی فرودگاه بین المللی شاهرود صبح پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ۹۸ با ۴۵ مسافر عتبات عالیات در مسافرتی یک روزه و با پرواز شماره ۲۳۴۱ هواپیمای EP-PUJ از شرکت پویا ایر به مقصد نجف اشرف و نیز اولین پرواز داخلی از فرودگاه سمنان به مقصد مشهد مقدس روز چهاردهم آبان ۹۸، رویای سفر با ناوگان هوایی به نقاط مختلف را تحقق بخشید.

سال رونق تولید، جهش بازارهای صادراتی استان سمنان

در سال ۹۸؛ بازارهای صادراتی تولیدکنندگان و صنعتگران استان سمنان، با وجود فشارهای خارجی تحریم اقتصادی، از ۳۲ به ۴۸ کشور افزایش یافت.

مبدا کالاهای وارداتی به استان سمنان ۱۴ کشور بود که این رقم در سال ۹۸ به ۲۰ کشور رسید و این آمار به معنی رونق کسب و کار واحدهای تولیدی استان با وجود فشارهای خارجی است.

صادرات استان سمنان ۱۱ برابر واردات بود، ۲۶۸ هزار و ۴۲۳ تن کالا به ارزش بیش از ۲۳۹ میلیون دلار در سال رونق تولید از گمرک سمنان به ۴۸ کشورهای جهان صادر و همچنین ۲۲ هزار و ۴۰۳ تن کالا به ارزش ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از ۲۰ کشور دنیا وارد این استان سمنان شد.

همچنین، صادرات کالا از گمرک استان سمنان در سال رونق تولید، از نظر ارزشی ۴۳ درصد به نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش داشت.

مهمترین کشورهای هدف کالاهای صادراتی از گمرکات استان عراق، ترکیه، هند و افغانستان و عمده ‌ترین کشورهای هدف کالاهای وارداتی به گمرکات سمنان نیز عراق، چین، بلژیک، آلمان، ایتالیا  و هلند هستند.

این آمار به معنی مطلوب بودن عملکرد تجارت خارجی با وجود تحریم‌ها در سال ۹۸ است.

استان سمنان باتوجه به موقعیت راهبردی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های معدنی، گردشگری و کشاورزی گنجینه‌ای ارزشمند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که نیازمند به تغییر دیدگاه‌ها و حمایت بیشتر سرمایه‌گذاران است. این استان از ظرفیت های ممتازی در بخش صنعت، اراضی و نیروی انسانی برخوردار است و با این استعدادها می‌توان برای راه اندازی واحدهای صنعتی بزرگ اقدام کرد.

بی تردید،دستاوردهای یاد شده گوشه‌ای از اقدامات اقتصادی قابل تحسین در استان سمنان در بخش‌های مختلف در سال ۹۸ آن هم با وجود مشکلات و کاستی‌ها بود، اما شهروندان این استان از دولت بیش از این‌ها انتظار دارند تا با توجه بیشتر و رویکردی سازنده‌تر، شاهد جهش تولید در دل کویر باشند، جهشی که در صنعت،‌ معدن و گردشگری  به عنوان سه محور توسعه این استان چهار فصل می‌تواند گامی بلند و استوار در توسعه و رونق اقتصادی این منطقه را رقم بزند.

رفع مشکلات زیرساختی، پرهیز از کاغذبازی و دیوان‌سالاری اداری، کاهش تصدی‌گری دولت در بخش تولید و اعتماد به بخش خصوصی از جمله راهکارهای تقویت اقتصاد داخلی و تحقق شعارهای سال است، شعارهایی که مسیر را به بهترین نحو ممکن ترسیم کرده و تنها برنامه‌ریزی و اقدامی جهادی در همه زمینه ها را نیاز دارد، امید است سرانجام نیمه راه رفته در راستای رونق تولید در استان سمنان، به فرجامی ماندگار تبدیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.