به گزارش خبرنگار مهر، همان‌طور که نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند از دو روز قبل استقرار سامانه کم‌فشار بارشی در استان سمنان که در شمال غرب کشور و همچنین ارتفاعات استان سمنان به بارش برف در ارتفاعات منتهی شد، سبب برودت هوا و کاهش محسوس دما در همه هشت شهرستان استان سمنان شد به‌این‌ترتیب هشدار برای یخ‌زدگی و سرمازدگی محصولات کشاورزی، مزارع و باغات و همچنین درختان و محصولات سردرختی و زراعی از امروز سه‌شنبه تقویت‌شده است.

برودت هوا در رضوان کالپوش و شهمیرزاد مهدی‌شهر به طرز باورنکردنی هم‌زمان با شامگاه پنجم فروردین‌ماه ۹۹ به چهار و پنج درجه زیر صفر می‌رسد و این شرایط در دیباج دامغان و مهدی‌شهر و خصوصاً در بسطام، مجن و شاهکوه شاهرود نیز با شدت کمتر رخ خواهد داد.

کمینه دمای هوای پنج نقطه استان سمنان از امشب به زیر صفر می‌رسد که این نقاط در شهرستان‌های میامی، شاهرود، دامغان، مهدی‌شهر و سرخه هستند.

بارش برف و برودت هوا

بارش برف طی دو روز گذشته در ارتفاعات بسیاری از بخش‌های شمالی استان سمنان را سپیدپوش کرده و به‌خصوص در فولاد محله و شمال دامغان بارش برف از ۱۵ سانتی‌متر نیز عبور کرده است و بخشی از دلایل این سرما می‌تواند همین بارش‌های فراوان باشد.

هرچند این بارش‌ها می‌توانند برای ارتقای منابع آبی ما بسیار مفید فایده واقع شوند و به‌خصوص در تابستان به داد ما برسند اما یکی از مضرات بارش شدید برف در این وقت سال، برودت شدید هوا و احتمال سرمازدگی به‌خصوص در مزارع و سردرختی‌ها است که می‌تواند خسارات زیادی را به باغداران و مزارع استان سمنان وارد کند.

چهار سال متوالی است که سرمازدگی در سردرختی‌ها کشاورزان مهدی‌شهر، شاهرود، دامغان و میامی را متضرر می‌سازد و امسال نیز گویا در روز پنجم فروردین‌ماه قرار است سرمای شدیدی به مزارع استان سمنان برسد.

سرما در ۵ نقطه به زیر صفر می‌رسد

طبق اعلام هواشناسی بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود برای امروز، سه‌شنبه ۹ و دو درجه بالای صفر، رضوان کالپوش چهار درجه بالای صفر و دو درجه زیر صفر، مهدی‌شهر چهار درجه بالای صفر و سه درجه زیر صفر، شهمیرزاد سه درجه بالای صفر و پنج درجه زیر صفر، دامغان ۱۰ و دو درجه بالای صفر و بی ارجمند ۱۳ و دو درجه بالای صفر خواهد بود. احتمال سرمازدگی به‌خصوص در رضوان، بسطام، دیباج و شهمیرزاد بیش از سایر نقاط استان سمنان است.

جهاد کشاورزی استان سمنان نیز به کشاورزان اعلام کرده تا از امروز تمهیدات لازم برای مقابله با سرمازدگی را در دستور کار قرار دهند. یکی از پیشنهادها جهاد کشاورزی آبیاری و یا مه پاشی است که می‌تواند نقطه انجماد را بالابرده و کمتر به درختان آسیب بزند چراکه رطوبت باغ را افزایش می‌دهد از سوی دیگر جهاد کشاورزی آتش زدن باقی‌مانده گیاهان خشک را نیز مؤثر می‌داند.

تولید اقلام مقاوم به سرما

این در حالی است که سال‌های سال است تولید اقلام مقاوم به سرمازدگی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان، مرکز شاهرود در دستور کار قرار داشته و اتفاقاً کمترین استقبال از سوی کشاورزان از بهترین راهکارهای مقابله با سرمازدگی شده است.

اینکه چرا اعتماد به مرکز تحقیقات نمی‌شود موضوعی قابل‌بحث است اما عجیب‌تر آنکه کشاورزان به ضد یخ‌های بی‌فایده، آتش‌زدن لاستیک بی‌فایده و پلاستیک که آن‌هم بی‌فایده است تن می‌دهند و میلیون‌ها تومان خرج می‌کنند اما به سمت این اقلام نمی‌روند.

ضرورت تقویت ارتباط بین مرکز تحقیقات و کشاورزان

همان‌طور که محمدجعفر علی‌محمدی از کشاورزان و کارشناسان کشاورزی استان سمنان معتقد است: نقطه مفقوده دراین‌بین مرکز ترویج جهاد است که باید دست کشاورز را در دست مرکز تحقیقات بگذارد در زمان احمدی‌نژاد مرکز ترویج جهاد اصلاً جمع شد و با آمدن دکتر روحانی بر سرکار دوباره این مرکز ایجاد شد.

علی‌محمدی بابیان اینکه چهارتا شش سال است که سرمازدگی مدام در دو مقطع شامل اول پاییز و اول بهار به کشاورزان استان سمنان میلیاردها تومان ضرر می‌رساند درحالی‌که در همین مرکز تحقیقات کشاورزی بیش از ۶۰۰ قلم نهال مقاوم به سرمازدگی و دیر گل‌ده و البته بازارپسند وجود دارد که یک‌دهم آن‌هم در باغات استان کاشته نشده‌اند.

وی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی به‌زور که نمی‌تواند دست کشاورزان را بگیرد و به آن‌ها نهال بدهد اینجا جهاد کشاورزی باید پلی میان کشاورزان، بهره‌برداران و همچنین بخش علمی باشد که متأسفانه در این زمینه اتفاقاً موفق نبوده‌ایم.

بهترین روش‌های مقابله

درباره بهترین راهکارهای مقابله با سرمازدگی مسائل زیادی مطرح می‌شود اما همان‌طور که احمد دزیانی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان مرکز شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: سرمازدگی دو نوع است تشعشعی و انتقالی که فرق این دو در آن است که در نوع انتقالی ارتفاع سرمازدگی ۱۵ متر است یعنی بالای ۱۵ متری زمین هوا گرم است درنتیجه می‌توان با دمیدن هوای بالای ۱۵ متری به سطح جلوی سرمازدگی را تا حدی گرفت نوع دوم اما این‌گونه نیست و همه هوا سرد است و ارتفاعی برایش نمی‌توان قائل شد که در این راستا می‌توان از اقلام مقاوم به سرما، برخی هیترها، دمنده‌های هوای گرم و … استفاده کرد.

ستون دمنده هوا با ارتفاع ۲۰ متر، استفاده از پلاستیک به شرط آنکه بتوان هیتر گرما دمنده‌ای در زیر آن قرار داد نیز مفید هستند اما هزینه‌های چند ده میلیون تومانی دارند از سوی دیگر برخی در باغ‌هایشان چاه‌های ۱۵ متری حفر می‌کنند تا اگر سرما انتقالی بود به درون ۱۵ متر چاه برود و در نتیجه از آنجا که بالای ۱۵ متر هوا گرم است، باغ گرم می‌شود به نوعی ارتفاع باغ را ۱۵ متر بالا می‌آورند.

اما دست آخر باید گفت بهترین راه همان استفاده از اقلام مقاوم به سرما است چراکه سرمازدگی هر سال تکرار می‌شود و سال به سال به خسارات استان سمنان می‌افزاید و هرگز کوتاه هم نمی‌آید. خساراتی که کشاورزان سال‌ها است با آن مشکل دارند و دولت بجای پرداختشان از حق بیمه سال دیگر کشاورزان مایه می‌گذارد!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.