امیر خلیلی خواه در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه روند تورم تولیدکننده در کشور نسبت به فصل‌های گذشته که شاهد افزایش شدید شاخص‌های قیمت تولیدکننده بودیم کاهشی است، اظهار داشت: تورم در بخش‌های مهمی مانند کشاورزی و صنعت تا حد زیادی کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه برای مطالعۀ تورم علاوه بر شاخص مصرف‌کننده شاخص تولیدکننده نیز به‌عنوان یک متغیر پیش‌بینی کنندۀ تورم مصرف‌کننده موردتوجه است، افزود: پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم وقوع شوک‌های بزرگ جدید به بخش عرضه روند کاهشی تورم تولیدکننده ادامه یابد و کاهش تورم مصرف‌کننده را نتیجه دهد.

بیشترین افزایش قیمت در دخانیات

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان با اشاره به داده‌های سطح قیمت در بهمن‌ماه سال جاری بیان کرد: بیشترین افزایش قیمت در دخانیات، مبلمان و لوازم‌خانگی، حمل‌ونقل، پوشاک و کفش و خوراکی و آشامیدنی هستند.

خلیلی خواه با تأکید بر اینکه سطح قیمت در گروه‌های دخانیات، مبلمان و لوازم‌خانگی استان سمنان حتی از کشور نیز بیشتر است، یادآور شد: بالاترین تورم نقطه‌ای بین گروه‌های مختلف در استان مربوط به بخش‌های حمل‌ونقل، پوشاک و کفش و هتل و رستوران، مبلمان و لوازم‌خانگی و کالاها و خدمات متفرقه است.

وی خاطرنشان کرد: ازاین‌بین تورم نقطه‌ای استان در پوشاک و کفش و هتل و رستوران از سطح تورم در کشور بالاتر است.

تعیین سیاست‌های مناسب برای کنترل قیمت‌ها

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان بیان کرد: بالاترین نرخ تورم متوسط سالانه در استان مربوط به بخش‌های مبلمان و لوازم‌خانگی، پوشاک و کفش، خوراکی و آشامیدنی، حمل‌ونقل و هتل و رستوران است.

خلیلی خواه بابیان اینکه از این میان تورم سالانه استان سمنان در مبلمان و لوازم‌خانگی و پوشاک و کفش بیشتر از متوسط کشور است، ابراز کرد: لازم است مسئولان سبت به تغییرات قیمت گروه‌های بیان‌شده که بیشترین مقادیر رادارند با حساسیت ویژه‌ای برخورد کرده و تغییرات در این بخش‌ها را به‌دقت رصد کنند.

وی با تأکید بر اینکه در صورت نیاز باید سیاست‌های مناسبی برای کنترل قیمت‌ها در این بخش‌ها اتخاذ شود، اضافه کرد: نرخ تورم نقطه‌ای کمتر از نرخ متوسط سالانه است که این امر نشان می‌دهد نرخ متوسط سالانه با ادامۀ این روند در ماه‌های آتی کاهش خواهد یافت.

نرخ تورم در استان سمنان به ۳۵.۴ درصد رسید

مدیرکل اقتصاد و دارایی سمنان گفت: نرخ تورم سالانه استان در بهمن‌ماه سال جاری به ۳۵.۴ درصد رسید که این نرخ از میانگین کشوری ۱.۶ درصد کمتر است.

خلیلی خواه بابیان اینکه کرونا عامل کاهش تقاضا در بسیاری از بازارها شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تقاضا در بسیاری از بازارها تا چند ماه آینده کاهشی بوده و درنتیجه افزایش شدید تورم در این بازارها وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.