سهم من در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا چیست؟ چگونه می‌توانم در شکست زنجیره انتقال نقش‌آفرینی کنم؟ آیا می‌توانم یاری‌گر مجاهدان سلامت در بیمارستان ها و مراکز درمانی باشم؟ آیا می‌خواهم عزیزانم را باز هم ببینم؟
بدون شک همه مردم می توانند با توجه به جایگاهی که در جامعه و در بین اعضای خانواده خود دارند در شکست ویروس کرونا سهیم باشند.
خبرنگار باشی یا مهندس، کارگر، پاکبان، خانه‌دار، دانش‌آموز، معلم، ورزشکار، هنرمند، دانشجو و یا بازاری و نانوا، فقط اراده می خواهد تا در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کرد.
خانم خانه‌دار با مدیریت خانه و خرید اقلام مورد نیاز به مدت یک هفته، خبرنگار با ارتقای آگاهی جامعه، بازاری با تعطیلی واحد کسب خود، پزشک با ارایه مشاوره به بیماران خود به صورت تلفنی و استفاده از فضای مجازی، ورزشکار با پیوستن به پویش در خانه بمانیم، نانوا با رعایت نکات بهداشتی در هنگام پخت و تحویل نان می‌تواند در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا سهیم باشد و ده ها شغل و پیشه دیگر نیز می توانند هر کدام در این پیکار سهم خود را ایفا کنند.

سلامتی و امنیت ۲ نعمتی است که تا زمانی که آن را در اختیار داریم قدر نمی‌دانیم و زمانی که از دست رفت پی به ارزش آن ها می‌بریم.
کمی تامل کنیم و دوباره از خود بپرسیم سهم ما در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا و بازگشت نعمت سلامتی به جامعه چیست؟
ویروس کرونا یا کووید ۱۹ یک بیماری نوپدید به شمار می‌رود که تحقیقات درباره رفتار این ویروس هنوز تکمیل نشده و فقط رفتار مردم است که می‌تواند بر رفتار این ویروس تاثیر بگذارد.
رعایت نکات بهداشتی مانند پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت حداقل یک متر فاصله از دیگران و نکته مهم ماندن در خانه راهکار مهم و اساسی در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا است و اگر می‌خواهیم از کابوس ویروس کرونا رها شویم باید به یکدیگر کمک و رفتار خود را اصلاح کنیم.
متاسفانه این روزها برخی افراد ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و سلامت جامعه را با ساده‌انگاری خود به خطر می‌اندازند.
حکایت این روزهای جامعه ما مانند فردی است که مبخ به دست قصد سوراخ کردن کشتی دارد و در پاسخ به واکنش دیگر مسافران کشتی می‌گوید اینجا من نشسته‌ام!!! یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند دستکم چهار نفر را مبتلا کند و افراد مبتلا افراد دیگر و این زنجیره انتقال ویروس کرونا تنها ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی محقق می‌شود.

تا ظهر دیروز یکهزار و ۲۰۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۱۳ هزار و ۹۳۸ رسید، این تعداد در استان سمنان با ۴۱ نفر مبتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۵۰ نفر افزایش یافت.
شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در چین و ده ها کشور جهان به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.



مردم با ماندن در خانه برای شکست ویروس کرونا کنند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان که او را پدر معنوی استان نیز می نامند در بین مردم محبوببت خاصی دارد و در سفارش به شهروندان گفته است: مردم با ماندن در خانه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا با سربازان گمنام عرصه سلامت همکاری کنند.
آیت‌الله سید محمد شاهچراغی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شکست ویروس کرونا تنها با همکاری مردم محقق می‌شود و ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی مهم ترین راهکار در مقابله با این بیماری است.
وی ادامه داد: مردم دید و بازدید را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کنار بگذارند و از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کنند.
امام جمعه سمنان بیان کرد: جلسات نیز به منظور جلوگیری از شیوع کرونا بنا بر توصیه کارشناسان بهداشت لغو شود.
نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: پزشکان و پرستاران سربازان گمنام عرصه سلامت هستند که این روزها برای سلامت جامعه مشغول تلاش شبانه‌روزی هستند و مردم با رعایت توصیه‌های بهداشتی در این جهادی همراه این جهادگران باشند.
 


سهم زنان خانه‌دار به عنوان اولین مدیران پیشگیری از شیوع کرونا

فاطمه غنیان یکی از زنان‌ خانه‌دار سمنانی نیز در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: هر یک از ما برای شکست ویروس کرونا باید نقش‌آفرین باشیم.
وی ادامه داد: زنان خانه‌دار می‌توانند با مدیریت اقلام مورد نیاز منزل و خرید برای یک هفته تعداد مراجعات خود به بیرون از خانه برای مقابله با ویروس کرونا را کاهش دهند.
وی از تجربه خود برای تهیه ماست در منزل گفت: برای تامین ماست ۲ هفته خانواده، در منزل اقدام به تولید ماست کردم که ماندترگاری بیشتری دارد و با این اقدام دیگر لازم نیست همسرم روزانه برای خرید ماست از خانه خارج شود.
غنیان یادآور شد: نان را در خانه درست می‌کنم و به اندازه نیاز یک ماه نیز نان خشک که ماندگاری دارد خریداری کرده‌ایم و اکنون نزدیک به ۲ هفته‌ است که از خانه بیرون نیامده‌ بودم و اکنون که بیرون آمده ام به اجبار برای خرید برخی مایحتاج ضروری بوده است.
این خانم خانه‌دار تصریح کرد: شاید ویروس کرونا را به شوخی بگیریم ولی ویروس رفتارش جدی است و سلامت جامعه را می‌بلعد و داغ عزیزان را بر دلمان می‌گذارد، اگر عزیزانمان را دوست داریم در خانه بمانیم.

فضای مجازی فرصتی برای انعکاس پویش در خانه بمانیم با زبان هنر

رضا محمدی یکی از هنرمندان شهر سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سهم ما هنرمندان دعوت جامعه هنری به ماندن در خانه است.

وی ادامه داد: هنر می‌تواند در خانه نیز شکوفا شود و می‌توان این روزها را غنیمت شمرد و در سکوت معنادار خانه نقاشی کرد.

وی بیان کرد: تصمیم دارم تمام حال و هوای خود و مردم را در این روزها نقاشی کنم و وقتی سلامت و آرامش به جامعه برگشت، نمایشگاهی ترتیب دهم.

محمدی اضافه کرد: سلامتی و راه رفتن در امنیت و آرامش در خیابان‌های شهر نعمتی است که وقتی از آن محروم شدیم قدر آن را می‌دانیم.

این هنرمند تاکید کرد: راه شکست ویروس کرونا همکاری شهروندان است و به نوبه خود از جامعه هنرمندان می‌خواهم با ماندن در خانه و انتشار هنرهای خود در فضای مجازی آرامش و هنر را به خانه‌ها هدیه کنند.



نانوای سمنانی از سهم خود برای شکست کرونا می گوید

نانوای شاغل در شهر سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: اگر همه ما عزم جدی برای شکست ویروس کرونا نداشته باشیم این ویروس همچنان مهمان ما خواهد بود و برای سهیم شدن در شکست ویروس کرونا تمام تلاشم را برای تولید نان سالم و بدون آلودگی می‌کنم.
حسین سلطانی ادامه داد: هنگام آماده کردن خمیر،  دستکش، ماسک و لباس تمیز جداگانه می‌پوشم و سپس خمیر در تنور حرارت دیده پاک می‌شود و بعد از آن نیز نان را که با یک انبر تمیز بدون تماس با دست به مشتری می‌دهم.
وی بیان کرد: میزی که نان برای تحویل به مشتری بر روی آن قرار می‌گیرد را مدام ضدعفونی می‌کنم.
این نانوا اضافه کرد: الکل به سختی پیدا می‌شود، اما به گفته کارشناسان بهداشت می‌توان با کمی وایتکس و آب محلول ضدعفونی ایجاد و سطوح را ضدعفونی کرد و برای سلامت شهروندان این کار را چندین بار در روز انجام می‌دهم.
وی ادامه داد: یک شیر آب بیرون از نانوایی قرار داده‌ام تا مشتریان قبل از خرید نان دست‌های خود را با مایع‌ دست‌شویی و آب شست وشو دهند.
این نانوا یادآور شد: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هزینه نان را به صورت نقد قبول نمی‌کنم و مشتریان باید کارت بکشند و انتظار می‌رود همه نانوایی‌ها با توجه به اینکه قوت غالب مردم نان است با رعایت نکات بهداشتی در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا سهیم باشند.



سهم من آموزش و ارتقای آگاهی جامعه در شکست ویروس کرونا

در کنار پویش مردمی در خانه بمانیم و سهیم شدن اقشار مختلف جامعه در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا، کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی در کنار درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا، به آموزش جامعه توجه جدی دارند و در این زمینه با کمک رسانه بارها نکات آموزشی را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند.
مدیر بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: شهروندان برای سالم ماندن و دوری از ابتلا به ویروس کرونا، تا جای ممکن در خانه بمانند، دائم دست‌ها را بشویند، سطوح را ضدعفونی و از تماس دست با صورت خود پرهیز کنند.
محمد ناصر رهبر در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مردم در شرایط فعلی به منظور پیشگیری از شیوع  ویروس کرونا سفرهای زیارتی، سیاحتی و تجاری خود را تاخیر بیندازند و با رعایت نکات بهداشتی در خانه بمانند.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین علت‌های ابتلا به ویروس کرونا در استان سفرهای دورن‌شهری و بیرون‌شهری است و ماندن در خانه مهمترین راهکار پیشگیری محسوب می‌شود.
وی با اشاره به نزدیک شدن به عید نوروز تاکید کرد: شهروندان برای حفظ سلامت خود و کمک به فعالان عرصه سلامت در شکست ویروس کرونا در خانه بمانند و مسافرت نروند.
رهبر ادامه داد: ویروس کرونا یا کووید ۱۹ یک ویروس نوپدید است که تحقیقات درباره رفتار این ویروس تکمیل نشده، اما رعایت نکات بهداشتی مانند ضدعفونی سطوح آلوده، شست و شوی دست‌ها و پرهیز از تماس دست‌آلوده با چشم، بینی و دهان بدون شک موجب شکست ویروس کرونا می‌شود.
مدیر بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تاکید براینکه لباس کار باید از لباس خانه جدا باشد، خاطرنشان کرد: لباس کار به دلیل احتمال آلودگی هنگام ورود به خانه در محلی مشخص تعویض و سپس ضدعفونی شود.
وی اضافه کرد: اطلاعات در زمینه مدت زمان زنده بودن ویروس کرونا در لباس‌ها متفاوت است، ولی شست و شو و ضدعفونی کردن لباس کشنده ویروس است.
مدیر بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: کفش‌ها به دلیل احتمال تماس با سطوح آلوده به ویروس کرونا حتما بیرون از خانه باشد.



معلمان با آموزش در شکست ویروس کرونا ایفای نقش می‌کنند
نجمه احمدی یکی از معلمان استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سهم من در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا، توجیه و آموزش به شاگردانم برای شکست ویروس است.
وی ادامه داد: برای اینکه دانش آموزان از درس‌ها عقب نیفتند با استفاده از فضای مجازی درس‌های روز را با آنان مرور می‌کنم و در بین آموزش نکات درسی، نکات بهداشتی را برای شاگردانم یادآور می‌شوم.
وی بیان کرد: طبق گفته شاگردانم با آموزش‌ها و نکات بهداشتی که در کلاس درس مجازی یادگرفتند توانستند والدین خود را از تردد غیر ضروری در شهر بازدارند و در خانه بمانند.
احمدی تصریح کرد: باید مراقب باشیم در کنار آموزش‌ها برای شکست ویروس کرونا روح و روان کودکان را دچار خدشه و آسیب نکنیم.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید با مطالبی که درباره ویروس کرونا در جامعه گفته می‌شود روح و روان کودکان از ترس از دست دادن عزیزان دچار خدشه شود و والدین باید مراقب این گل‌های زندگی باشند و در کنار رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه، فضایی شاد و بانشاط در خانه ایجاد کنند.
 


شهروندان تامین کننده ۸۰ درصد نیاز مبارزه به کرونا هستند
مسوولان نیز در کنار کارهای هماهنگی پشت صحنه و پشتیبانی و حمایت از جان برکفان عرصه سلامت، از مردم می‌خواهند در خانه بمانند.

استاندار سمنان به تلاش شبانه‌روزی همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها اشاره و بیان کرد: دستگاه‌های مختلف به ویژه در بخش بهداشت و درمان با تلاش‌های مخلصانه و شبانه‌روزی خود درصدد ریشه‌کنی ویروس کرونا و بازگشت سلامت جامعه هستند اما این امر تنها ۲۰ درصد نیاز مبارزه است.

علیرضا آشناگر گفت: ۸۰ درصد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا توسط شهروندان با رعایت نکات بهداشتی و درمانی تامین می‌شود.

آشناگر از مردم خواست تا با ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی، دستگاه‌های اجرایی را برای مبارزه با ویروس کرونا پشتیبانی و همراهی کنند.
استاندار سمنان گفت: به منظور جلوگیری از تجمع افراد و کنترل ویروس کرونا آیین‌های ملی آخر سال مانند چهارشنبه سوری نباید برگزار شود و مراسمی چون پنج‌شنبه آخر سال در آرامستان‌ها باید به زمان دیگری موکول شود.
آشناگر ابراز داشت: آیین‌های باستانی پایان سال در ایران در صورت اجرای صحیح سبب ایجاد نشاط و شادی در جامعه می‌شود اما در شرایط به وجود آمده این آیین‌ها امسال نباید برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید برگزاری این آیین‌ها را به زمان‌های مناسب‌تری پس از عبور از بیماری کرونا واگذار کنند، بیان کرد: شهروندان باید از تجمع در اماکن عمومی به شدت پرهیز کنند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.

آشناگر بیان داشت: شکست ویروس کرونا تنها با همکاری مردم محقق می‌شود و ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی مهم ترین راهکار در مقابله با این بیماری است.
استاندار سمنان تصریح کرد: مردم دید و بازدید را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کنار بگذارند و از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کنند.

زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع می‌شود به شرطی که هریک از ما پیر و جوان، فقیر و غنی با هر شغل و منصبی به کمک سربازان گمنام عرصه سلامت بشتابیم.
هر یک از ما با تشویق اطرافیانمان به خانه ماندن نقشی مهم در شکست ویروس کرونا داریم و اگر می‌خواهیم جامعه به آرامش گذشته خود بازگردد باید همکاری کنیم.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.