مردم استان سمنان در دوره‌های مختلف انتخاباتی نشان دادند تا آخرین نفس پای آرمان‌های انقلاب اسلامی و حفظ خون شهدا ایستاده‌اند و این بار صحنه حضور در حمایت از آرمان‌های نقلاب اسلامی حضور پرشور و مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی است که مردم استان بار دیگر با شکوه حضور خود برگ زرینی در دفتر انقلاب رقم زدند اما لذت مشارکت در تعیین سرنوشت در استان سمنان با جلو ه‌ها و جذابیت‌هایی همراه بوده که برخی از آن ها در این گزارش مورد اشاره قرار می گیرند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه این استان و با حضور ۵۸ نامزد، همزمان با سراسر کشور صبح دوم اسفند آغاز شد. از مجموع ۶۳۸ شعبه اخذ رای برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان سمنان ۵۰۶ شعبه ثابت و ۱۳۲ شعبه سیار است.

۵۱۴ هزار و ۱۹۷ نفر شامل ۲۵۹ هزار و ۷۷۲ مرد و ۲۵۴ هزار و ۴۲۵ زن در استان سمنان واجد شرایط رای دادن هستند. ۱۱ هزار و ۶۹۳ نفر به عنوان دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در این استان فعالیت دارند.

بیشترین مشارکت مردم استان سمنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای مجلس ششم با ۷۶.۱ درصد و کمترین مشارکت در مجلس یکم با ۵۵.۵ درصد بود.

از حاشیه‌های جالب که گزارش تصویری آن با اقبال مردم استان سمنان روبه رو شد صندوق رای سیار انتخابات در بیمارستان کوثر سمنان بود که حاشیه‌های بسیاری داشت و می‌توان به نوع پوشش عوامل اجرایی  اشاره کرد و به گفته خودشان ماسک برای حفظ ایمنی در برابر ویروس کرونا را از بیمارستان سینا گرفتند و با حضور در بیمارستان کوثر سمنان دستکش گرفتند و در نهایت افراد با ماسک و دستکش مراحل انتخاباتی را برای رای دهندگان انجام می‌دادند.

از دیگر جلوه‌ها می‌توان به حضور شعبه سیار اخذ رای بر بالین رای دهندگان بیمار اشاره کرد، بیمارانی که به دلایل مختلف امکان قدم از قدم برداشتن نداشتند و عوامل صندوق سیار با حضور بر بالین آنها مراحل رای‌گیری را برایشان انجام می‌دادند.

در این بین جالب بود که برخی کادر پرستاری و پزشکی شناسنامه‌هایشان را در جیب آماده داشتند و با حضور شعبه سیار با نشاطی وصف نشدنی نام نماینده مورد نظر خود را به طوری که کسی نتواند ببیند نوشته  و در صندوق می‌انداختند.

از دیگر حاشیه‌های جالب هدیه استاندار سمنان به ۲ نفر از رای اولی‌ها در شعبه اخذ رای مسجد المهدی بود که لذت بلوغ سیاسی  را برای این رای اولی‌ها دوچندان کرده بود.

۲۲ هزار و ۸۰۷ رای‌اولی آماده مشارکت در انتخابات دوم اسفند در چهار حوزه انتخابیه این استان هستند که از این تعداد رای اولی در استان سمنان ۱۱ هزار و ۳۹ نفر دختر و ۱۱ هزار و ۷۶۸ نفر پسر هستند.

یکی دیگر از حاشیه‌های جالب در دوم اسفند حضور آیت‌الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان  وامام جمعه سمنان در ساعات اولیه صبح در شعبه اخذ رای مسجد عابدینیه سمنان بود که بعد از ورودش به شعبه اخذ رای و تحویل شناسنامه‌اش  بر روی صندلی نشست تا با رعایت نوبت بتواند رای دهد. امام جمعه سمنان بعد از دریافت تعرفه، طوری ایستاده‌ بود که کسی نتواند رایش را ببیند تا رعایت عدالت شود و تبلیغی برای داوطلبان نشود و سپس به سمت صندوق رفت و رایش را با چهره‌ی خندان همیشگی به صندوق انداخت.

از دیگر حاشیه های جالب حضور مادر شهید سید عباس طاهری در شعبه اخذ رای بود که به سختی راه می‌رفت و همسرش که او هم گرد پیری بر صورتش رخت بر بسته بود به او کمک کرد تا وارد شعبه اخذ رای ویژه خواهران شود و بعد از اینکه شناسنامه‌اش را نشان داد به دلیل به همراه نداشتن کارت ملی مجبور شد به خانه برگردد تا بتواند کارت ملی را با خود بیاورد.

از دیگر حاشیه‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد بازار داغ شایعه بود که برخی از رای دهندگان اظهار داشتند برخی طرفداران داوطلبان برای رای به داوطلب مورد نظر وعده بلیت سالن ورزشی را داده بودند.

از دیگر نکات جالب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سمنان تشکیل محفل‌های چند نفره  بعد از رای‌گیری بود و در هر گوشه‌ای جوانان یا سالمندان در قالب گروه‌های سه تا چهار نفره درباره کاندیداها حرف می‌زدند و آنها را نقد و بررسی می‌کردند.

یکی دیگر حاشیه‌های جالب رای گیری‌ در بیمارستان کوثر سمنان رقم خورد که مردی کهنسال بستری در بخش قلب این بیمارستان شناسنامه خود را برای شرکت در انتخابات به همراه داشت و بعد از در اختیار قرار دادن تعرفه رای به او، نام داوطلب مورد نظر را نوشت و در صندوق انداخت.

خبرنگار ایرنا که در چند بازدید میدانی دیده بود افراد کهنسال یا سواد ندارند و از فرد دیگری کمک می‌گیرند و یا اصلا نماینده اصلح را نمی‌شناسند ولی این بیمار به سرعت در تعرفه نوشت و در صندوق انداخت و در نهایت سوژه خبرنگار شد ابراز داشت: من سوادم برای زمان اوایل انقلاب است و  انتخاب نماینده مجلس برایم مهم بوده و تحقیق کردم.

وی درباره معیارهایش برای انتخاب نماینده اصلح گفت: نماینده باید دلسوز و در کنار مردم باشد و در کار خود اخلاص داشته باشد و به دنبال قدرت نباشد و براساس این معیارها رای داده‌ام.

شناسنامه این بیمار  از دوره اول انتخابات  تا به امروز مزین به مهر شرکت در دوره‌های مختلف انتخاباتی بود.

یکی از حاشیه‌های جالب شکوه حضور مردم درانتخابات خانمی بود که عکس سردار حاج قاسم سلیمانی را به لباسش نصب کرده بود با چهره‌ای خندان برای رای دادن در شعبه اخذ رای حاضر شده بود و در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: راه سردار سلیمانی ادامه دارد و   به نیت سیلی محکم به دشمن به خاطر اقدام سخیف شهادت سردار دل‌ها سپهبد حاج قاسم سلیمانی برای رای دادن در شعبه اخذ رای حاضر شده‌ام.

یکی دیگر از حاشیه‌های جالب مربوط به پیرمردی بود که  سواد خواندن و نوشتن نداشت و برای مشارکت در انتخابات در شعبه اخذ رای حاضر شده بود، اما می‌گفت من سواد ندارم و داوطلبی  را نمی‌شناسم شما یک نفر بنویسید و هیات‌های ناظر بر انتخابات تذکر دادند امکان‌پذیر نیست و برایش لیست را می‌خوانند تا یک نفر را انتخاب کند، هنوز اسم چهار، پنج‌ نفر از داوطلبان را نخوانده ‌بودند و صحبت را قطع کرد گفت من نمی‌دانم اسم یک نفر را بنویسد و باز به او تذکر دادند نمی‌شود، قرار شد یک بی طرف که در شعبه حضور دارد برایش رای را بنویسد، اما این موضوع هم مورد اعتراض قرار گرفت و در نهایت قرار شد به صورت شانسی یک عدد بگوید تا اسم کاندیدها را بنویسند گفت اینظور که نمی‌شود و دوباره به او تذکر دادند پس تعرفه سفید داخل صندوق بیاندازد، اما این پیرمرد تاکید می‌کرد تعرفه سفید!!! نه حیف هست اسم یکی نفر را بنویسید و خلاصه این پیرمرد راضی شد دوباره اسم کاندیداها را برایش بخوانند و او یک نفر انتخاب کند.

از دیگر حاشیه‌های رای‌گیری در شعبه‌های اخذ رای اختیاری بودن انگشت مهر و استفاده از استامپ بود و به صورت دلخواه هر فردی دلش می‌خواست انگشت مهر می‌زد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.