مهمترین تفاوت بشر با سایر موجودات قدرت انتخاب است و با همین قدرت می‌توان در موضوعات مختلف، سره را از ناسره تشخیص داد و یکی از وجوه شاخص استفاده از قدرت انتخاب در کشور، مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی همچون  انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

از آنجایی که همه‌ مردم نمی‌توانند به صورت مستقیم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و امور تقنینی و نظارتی دخالت کنند، شیوه‌ مشارکت ۲ مرحله‌ای مورد پذیرش اکثر جوامع قرار گرفته است، یعنی انتخاب نمایندگانی که به وکالت از مردم این امور را به فرجام برسانند.

هر چقدر که سرنوشت برایمان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، اهمیت شرکت در انتخابات و مشارکت سیاسی نیز بیشتر می‌شود اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که مشارکت در انتخابات به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های اقتدار و مشروعیت، تابعی از میزان رضایتمندی، امید و اعتماد عمومی به ساختار و نیز جریان‌های سیاسی است.

در حالی قرار است مردم در دوم اسفند پیش رو برای تعیین نمایندگان پای صندوق‌های رای حضور یابند که خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اصرار بر پیشبرد سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران، اقتصاد کشور و معیشت مردم را در تنگنا قرار داده و از سویی، برای کمرنگ کردن مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی برنامه ریزی می‌کنند.

هرچند برخی از ناظران با علم به وضعیت موجود در جامعه، در مورد احتمال «مشارکت پایین» مردم در انتخابات هشدار می‌دهند، اما اکثریت می‌دانند که گذر از تنگناهای کنونی در عرصه بین المللی و داخلی، جز با مشارکت بالای مردم در انتخابات و تقویت پشتوانه‌های مردمی جمهوری اسلامی، مجلس و دولت امکان‌پذیر نیست.

تجربه ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی نشان از متوسط مشارکت ۷۰.۲ درصدی مردم استان سمنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد.

این روزها پای صحبت هر منبر، محفل و تریبون استانی و محلی و نیز تبلیغات و سخنرانی کاندیداها می نشینیم، از مولفه‌های ضرورت مجلس قوی، مشارکت حداکثری و انتخاب نمایندگان شیفته خدمت به جای شیفته قدرت و اثر گذار شنیده می‌شود، که این خود حاکی از تشخیص شرایط درک زمانی و در عین حال جایگاه مهم مجلس شورای اسلامی در سرنوشت مردم و کشور دارد.

گرچه شرایط تحقق مشارکت حداکثری و انتخاب نماینده اثرگذار مستلزم حضور افراد قوی، با تجربه و با سلایق مختلف است اما تاکید مقام معظم رهبری برحضور هر ایرانی علاقمند به آینده این سرزمین پای صندوق‌های رای تکلیف را برای شرکت در این عرصه دوچندان کرده است.

یکی از راه‌های عملی شدن بیانیه گام دوم مشارکت حداکثری مردم و انتخاب جوان اصلح برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی است که در این بین، اعتماد و امیدآفرینی در بین شهروندان ناخودآگاه مشارکت سیاسی و اجتماعی آنان را افزایش می‌دهد، مقوله‌ای که این روزها کاندیداها در تبلیغات خود باید به آن توجه کنند.

اعتماد و امید مردم سبب مشارکت ‌می‌شود

یکی از شهروندان سمنانی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف تابعی از چند متغیر از جمله امید و اعتماد است.

گوهر جورابلو افزود: امید از باور به عدالت محقق شده و عدالت نیز با امکان رقابت برابر فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: مردم در انتخابات برای تغییر در برخی از امور و بهتر شدن شرایط حاکم بر کشور حضور پیدا می‌کنند.

جورابلو با اشاره به اینکه امکان تغییر در ساختارها سبب امیدآفرینی در مردم شده، تصریح کرد: اعتماد و امیدآفرینی در بین شهروندان ناخودآگاه مشارکت سیاسی و اجتماعی را افزایش می‌دهد.

این بانوی سمنانی، مهم‌ترین خواسته از نمایندگان را دخالت نکردن در امور اجرایی دانست و افزود: وارد نشدن به امور مثل آسفالت، گازکشی و تغییر مدیران از بزرگترین و ارزشمندترین وظایف قانون‌گذاران است.

لزوم فراهم‌سازی زمینه مشارکت مردم در انتخابات

استاندار سمنان با اشاره به رویداد مهم سیاسی دوم اسفند امسال در جمهوری اسلامی ایران، افزود: مردم در تمام مراحل انتخابات حضور دارند و به تعبیری انتخابات در کشور مردمی است.

علیرضا آشناگر ابراز داشت: مشارکت حداکثری، شاخصه دلبستگی مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران، در نتیجه انتخابات رقابتی شکل می‌گیرد.

وی، انتخابات را جلوه مشارکت مردم در امور سیاسی برشمرد و تصریح کرد: نگاه‌ها و ایده‌های متفاوت در عرصه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای استان سمنان سازنده و موثر است.

استاندار سمنان با بیان اینکه مشارکت مردمی در انتخابات همواره بی‌نظیر بود، خاطرنشان کرد: حضور مردم در پای صندوق‌های رای در بی‌اثر کردن توطئه‌های دشمنان اثرگذار است.

وی تاکید کرد: برپایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون، در شرایطی امن و سالم از مهم‌ترین رویکردهای مجریان برگزاری انتخابات در استان است.

استاندار سمنان با بیان اینکه تلاش‌ها باید در راستای جلب مشارکت گسترده‌تر مردم در انتخابات پیشرو باشد، یادآور شد: مردم را باید به حضور پرشور در این رویداد سیاسی تشویق کرد و برای تحقق این مساله زمینه‌های لازم به منظور مشارکت حداکثری را فراهم شود.

مجلسی قوی با مشارکت حداکثری

رییس هیات نظارت بر انتخابات استان سمنان در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از نشانه‌های پای‌بندی مردم این استان به نظام، انقلاب و رهبری است.

حجت‌الاسلام حسن علی عربی، مشارکت مردمی در انتخابات را پشتوانه مجلس قدرتمند برشمرد و افزود: حضور گسترده مردم سراسر کشور از جمله استان سمنان در پای صندوق‌های رای، مجلس اثرگذار را تحقق می‌بخشد.

وی به مشارکت بالای مردم سمنان در دوره‌های گذشته انتخابات اشاره و تصریح کرد: تمام شهروندان واجد شرایط این استان هم چون گذشته در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضوری پررنگ خواهند داشت.

وی تاکید کرد: مردم به انسان‌های شایسته، مفید و موثر و فعال در مجلس شورای اسلامی نیاز دارند و نماینده‌ای باید به مجلس راه یابد که تشنه خدمت باشد.

رییس هیات نظارت بر انتخابات استان سمنان یادآور شد: آمادگی و تمام امکانات لازم برای برگزاری با شکوه انتخابات در این استان به صورت مطلوب فراهم است.

وجوه شاخص استفاده از قدرت انتخاب، مشارکت در سرنوشت سیاسی

رئیس ستاد انتخابات استان سمنان گفت: مهمترین تفاوت بشر با سایر موجودات قدرت انتخاب است و با همین قدرت می‌توان در موضوعات مختلف، سره را از ناسره تشخیص داد.

حبیب‌الله خجسته‌پور در گفت و گو با ایرنا، افزود: یکی از وجوه شاخص استفاده از قدرت انتخاب، مشارکت در سرنوشت سیاسی است.

وی ادامه داد: از آنجایی که همه‌ مردم نمی‌توانند به صورت مستقیم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و امور تقنینی و نظارتی دخالت کنند، شیوه‌ مشارکت ۲ مرحله‌ای مورد پذیرش اکثریت جوامع قرار گرفته است، یعنی انتخاب نمایندگانی که به وکالت از مردم این امور را به فرجام برسانند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: هرچقدر که سرنوشت ما برایمان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، اهمیت شرکت در انتخابات و مشارکت سیاسی هم بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان، مشارکت اقشار مردم در این رویداد سیاسی، ۱۰ درصد بیشتر از متوسط کشور بود و پیش‌بینی می‌شود این روند در این دوره از انتخابات هم وجود داشته باشد.

محقق سازی اهداف نظام

رییس ستاد انتخابات استان سمنان بیان کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌تواند اهداف جمهوری اسلامی را محقق کند و این امر در گذر از سختی‌ها ناشی از توطئه‌های دشمنان علیه نظام، تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه قانون، معیار ما در انتخابات است، ادامه داد: فراهم کردن زمینه حضور پرشور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات با رعایت اصل بی‌طرفی وظیفه مهم همه مسوولان است.

خجسته‌پور تاکید کرد: دشمن به دنبال ناامید کردن مردم است و برای انتخابات پیش روی ایران برنامه دارد.

رییس ستاد انتخابات استان سمنان، با متفاوت شمردن فضای انتخابات پیش رو با ادوار گذشته، تصریح کرد: با توجه به خروج آمریکا از برجام و ترور اقتصادی ایران و تلاش برای کاهش تاب‌آوری ملت، انتخابات می‌تواند راهگشا و عبوردهنده کشور از این شرایط باشد.

خجسته‌پور با بیان اینکه گروه های مختلف از جمله رسانه‌ها افکار عمومی را نسبت به این مقوله قانع کنند، خاطرنشان کرد: اقناع افکار عمومی سبب افزایش مشارکت مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود.

مشارکت در انتخابات راهکار ابراز خواسته‌ها و نظرات یک جامعه

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سمنان با اشاره به ضرورت‌های مشارکت مردم در انتخابات، گفت: مباحث منطقه‌ای، تلاش دشمنان در کمررنگ جلوه دادن این رویداد سیاسی و نیز عملی شدن بیانیه گام  دوم انقلاب از جمله دلایل لزوم مشارکت حداکثری است.

حسین ابوالفضلی در گفت و گو با ایرنا، افزود: یکی از راه‌های مقاومت در برابر نقشه‌های آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی حمایت از کشور در تمام عرصه‌ها است.

وی با بیان اینکه زنگ انتخابات در کشور در دوم اسفند نواخته می‌شود، تاکید کرد: این رویداد سیاسی به حضور حداکثری مردم و مشارکت تمام قشرها بیش از گذشته نیازمند دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد سمنان ادامه داد: دشمنان به دنبال کم رنگ کردن حضور مردم در انتخابات مجلس با هدف زیر سووال بردن دموکراسی در کشور هستند.

وی تاکید کرد: حضور مردم استان سمنان در پای صندوق‌های رای نشانه وجود دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

ابوالفضلی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ادامه خط انقلاب، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های عملی شدن بیانیه گام دوم مشارکت حداکثری مردم و انتخاب جوان اصلح برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز داشت: بیانیه گام دوم جوان محور است، مردم استان سمنان با انتخاب کاندیداهای جوانی که ظرفیت‌های انقلابی و جهادی دارد، در محقق شدن این بیانیه تاثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه برگزاری و مشارکت در انتخابات راهکار ابراز خواسته‌ها و نظرات یک جامعه است، افزود: به جایی رسیدیم که اصلاح‌طلب یا اصولگرا، چاره‌ای جز پذیرفتن بحث انتخابات و مشارکت در آن برای ابراز نظرها ندارند.

ابوالفضلی با اشاره به اینکه جامعه خواهان نماینده خدمتگزار، نه شیفته قدرت، است، تصریح کرد: مردم به منظور بیان خواسته‌های خود در انتخابات شرکت می‌کنند تا حرفشان به گوش مسوولان برسد.

مشارکت حداکثری در انتخابات مایوس کننده دشمنان

امام جمعه میامی با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات پرشور مایه حفظ آبروی کشور است، گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو دشمنان انقلاب را مأیوس می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی صفایی پور، افزود: دشمنان برای کمرنگ کردن مشارکت مردم برنامه ریزی می کنند.

وی گفت : مردم سالاری دینی متکی بر مبنای اسلام و اعتماد و رضایت مندی مردم از حاکمیت به عنوان شاخص نقش‌آفرینی مردم در نظام اسلامی محسوب می‌شود.

امام جمعه میامی با اشاره به اینکه مردم باید در انتخاب افراد اصلح دقت کنند، اظهارداشت: مردم با انتخاب افراد دلسوز و شایسته سرنوشت کشور را در گام دوم انقلاب رقم می‌زنند.

وی تصریح کرد: با پشتوانه مردمی و حضور باشکوه در صحنه‌های مختلف نظام مانند انتخابات نقشه دشمنان ناکام مانده است.

صفایی‌پور ادامه داد: مردم با حضور آگاهانه خود، نظام را یاری کرده اند و در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز خط بطلانی بر نقشه های شوم دشمنان می کشند.

۱۵۸ نفر برای نامزدی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان سمنان ثبت نام کرده بودند.

در پایان نظارت استانی و کشوری شورای نگهبان بر صلاحیت داوطلبان و موافقت این شورا با درخواست انتقال سه نفر از نامزدهای انتخاباتی به حوزه‌های انتخابیه استان سمنان تعداد ۸۵

 نفر تایید صلاحیت شدند.

طبق آخرین اطلاعات واصله، با انصراف ۵ نفر، در نهایت اکنون ۸۰ نفر برای چهار کرسی نمایندگی مردم استان سمنان در مجلس شورای اسلامی رقابت می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.