آلودگی هوا، بنزین، بودجه استان، جهان پهلوان تختی، سود عدالت، نماینده مطلوب، شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و بازتاب تشییع سردار، انتخابات در اسلام، پدیده‌های این دوره انتخابات، اعتیاد و اقتدار ایران در گرو تقویت جمهوریت، از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته جاری به آن‌ها پرداختند.

هفته‌نامه کویر امروز

« هفته نامه کویر امروز » استان سمنان یکی از نشریه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان به موضوع‌هایی چون نماینده مطلوب، شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، انتخابات در اسلام و پدیده‌های این دوره انتخابات دامغان پرداخت.

این نشریه در مطلبی به قلم مهدی احسانی فرد با عنوان « پدیده‌های این دوره انتخابات دامغان » پرداخت.

در  این مطلب آمده است:  رفته رفته با داغ شدن تنور انتخابات، رقابت کاندیداها آغاز می‌شود.

در این بین گاهی افراد کمتر شناخته شده‌ای پا به این عرصه می‌گذارند که نمایندگی و رهبری فکری جدید را برعهده دارند.

بررسی‌ها حاکی از این مطلب است که دیگر مردم صرفا به وعده‌های پر زرق و برق توجه نشان نمی‌دهند و به برنامه‌های نامزدها بیش از پیش توجه می‌کنند.

از سوی دیگر نیز، برخی از آمارها نشانگر این است که مردم خواهان میدان دادن به جوانانی هستند که بتوانند طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی برای بهبود وضع زندگی شهری به خصوص معیشت ارایه کنند.

استدلال این گروه از مردم که در آمارها اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند این است که در عرصه مدیریتی و برنامه‌ریزی تا کنون، افراد دارای سابقه مسئولیت، به اندازه کافی زمان برای اجرای برنامه‌های مد نظر خود داشته اند و این تفکرات تا این برهه زمانی نتوانسته است، شهر را به پیش ببرد و با عدم برنامه‌ریزی صحیح و دادن شعار و وعده‌های نسبتا توخالی دیگر نمی توان برای شهر مفید واقع شود؛ از این رو احساس نیاز به افکاری نو و افرادی تازه نفس می‌گردد که بتواند از عهده این امر خطیر برآید.

دوهفته نامه پیمان همدلی

«پیمان همدلی» یکی از دو هفته نامه های استان سمنان است که در مطلبی به عنوان «مواد افیونی سوغاتی خانمان‌سوز برای جوانان ایرانی » آورد: باورهای غلط و عدم اطلاع درست از پیامدهای شوم موادمخدر بزرگترین عامل گسترش این سوغات شوم استکبار در میان جوانان و نوجوانان ایران است.

مصرف مواد مخدر در ایران سابقه بسیار طولانی دارد به گونه ای که از چند صد سال مصرف تریاک در میان اقوام مختلف کشـور رواج پیدا کرده و در برخی اوقات به عنوان یکی از رسوم مناطق مختلف نیز معرفی شده بود تا جایی که دیگر همه فراموش کرده بودند که این رسم عجیب و خانمان برانداز هدیه استعمار پیر بریتانیا برای ملـت آزاده و مبارز ایران اسـت.

استفاده دارویی از تریاک از هـزاران سال پیش در جای جای جهان رواج داشته است و حتی امروزه نیز مشتقات و ترکیبات برخی از مواد مخدر به عنوان پایه اصلی بسیاری از داروهای تسکین دهنده مورد استفاده قرار می گیرند اما متاسفانه باید گفت که در جامعه کنونی بشر تنها به دلیل تغییرات روانی و استفاده غیر اصولی از مواد مخدر به سوی آن کشیده شده و این خود زمینه ساز تخریب بسیاری از زیربناهای اجتماعی در کشـورهای فقیر و حتی پیشـرفته شـده است.

روزنامه بیان مردم

روزنامه « بیان مردم » نشریه استان سمنان است که در هفته گذشته موضوع‌هایی چون بنزین، بودجه استان، جهان پهلوان تختی و سود عدالت را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که در هفته جاری مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « ایران شگفت انگیز » نوشته منصور فرزامی فرد است.

در این مطلب آمده است: در عرصه‌ی جهان و در صفحه‌ی تاریخ، نام کشورهای بسیاری به چشم می‌خورد که همراه با ایران یا پیش از ایران و بعد از آن، بوده‌اند اما اکنون نامی از آن‌ها به چشم نمی‌خورد و حتی تلفظ نامشان و درک جایگاهشان نیز برای خوانندگان راحت نیست و باید آن از یاد رفتگان را در موزه‌ی تاریخ جست.

این را امثال«ویل دورانت» در «تاریخ تمدن» عظیمش فهمیدند نه قمارخانه‌دار مال‌اندوز سنگین وزن سبک عقلی به نام «ترامپ»! واسفا که این سبک عقلی مقطعی ملتی است که زمام امور را به دست او سپرده است و نیز بر شاخ نشستن و بن بریدن مردمی است که او را با تغافل برکشیده‌اند تا زوال تدریجی یک ابرقدرتی را که همه‌ی تاریخش به تجاوز و جنگ گذشته است رقم بزند و امروز، با جسارت در مقابل ادعای عرصه‌ی حقوق مداری و البته سکوت جهان به صراحت بگوید که نمادهای فرهنگی ملت ایران را نابود خواهد کرد!

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: ایرانیان ساکن آمریکا که با تاسف فراوان، متفکران زمان خویش‌اند، چرا نباید در این زمان خطیر و تاریک و غیر حقوق مند، با فیلسوف روشن بین و متفکر نامی آمریکایی، «چامسکی» همراهی کنند و آینه‌ی بدبختی‌های آینده را پیش روی مردم آمریکا بگیرند و از خواب غفلت بیدارشان کنند تا اختیار کشورشان را به امر و دست دیوانگان زنجیر پاره کرده‌ای به نام ترامپ و پمپئو بسپارند و القا کنند به اینکه، آن نمادهای فرهنگی و افتخارات درخشان و حیرت‌آور بشری را فرهنگ و ذوق و هنر و زیبایی شناختی همین ملتی ساخته است که بخش اعظم آن ها به غفلت ما و غارت غرب در موزه‌های خود آمریکاست.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: ایران، ققنس تاریخ است و آن‌گاه که همه مرگ و سوختنش را انتظار دارند، جوان و پرتوان و امیدوار با نگاه به آینده‌ای روشن، از میان شعله‌های آتش برمی‌خیزد و این برپا ایستادن، نه یک بار، بلکه بارها و بارها استمرار داشته است.

روزنامه پیام

« روزنامه پیام » استان سمنان در هفته‌ای که گذشت مطالبی چون کارخانجات دودزا عامل اصلی آلودگی هوا، بازتاب تشییع سردار سلیمانی و اقتدار ایران در گرو تقویت جمهوریت را مورد اشاره قرار داد.

یکی از موضوع های مهمی که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « کارخانجات دودزا عامل اصلی آلودگی هوا » به قلم محمد علیان است.

در این مطلب آمده است: آلودگی هوای امسال بیشتر از سال‌های گذشته برای شهروندان سمنانی نگران‌کننده است و این مشکل اجتماعی در شرایطی است که برخی از مسئولان استان اعتقاد دارند، کاهش این آلودگی بستگی به بارش برف، باران و مضافا وزیدن بادهای موسمی دارد تا به پاک‌سازی هوا و محیط زیست انجامد، اما سوخت مازوت ( نفت کوره) برخی کارخانجات شیمیایی و دودزا در حوالی شهر و جاده‌های اصلی به دلیل عدم تامین گاز مصرفی شهری و استفاده از این فرآورده ارزان قیمت نفتی بسیار خطرناک و آلاینده است که اثرات منفی و تخریبی زیادی بر حجم آلودگی هوا داشته و نمی‌توان کتمان کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: هرچند که در بیشتر اوقات روز یعنی در ساعات مفید در سطح شهر، رانندگان خودروها به دلیل راه‌بندان با فرصت‌سوزی و هدر دادن سرمایه‌های ملی، میهنی اعم از گاز، بنزین و... عبور از مسیر کوتاه شاید با کندی و ابطال وقت بگذرانند، اما دودهای ناشی از اگزوزهای خودروهای سنگین یکی از عوامل آلودگی هوا به شمار می‌رود که جای بحث داشته و باید از این بحران اجتماعی برای رفاه حال شهروندان عبور کرد.

فراموش نکنیم که بخش عظیم از اقتصاد استان و حتی کشور و رونق بازار و تولید و اشتغال‌زایی کارگران و کارکنان و کاهش آمار بیکاری در جامعه بستگی به این کارخانجات فعال و شرکت‌های تولیدی داشته و دارد که سهم عمده و بسیار اساسی در این شرایط تحریم‌های ضد بشری کشورهای جهانخوار ایفا کرده تا در این جنگ خاموش اقتصادی چرخ تولید به گردش درآید و باعث مباهات ماست، هرچند که این صنایع تولیدکننده نیم نفس در این وضعیت نوسان ارز و قیمت‌ها ندارند اما حق شهروندی را هم نباید نادیده انگاشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.