علی خداداد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پدیده فرونشست در شهرها مخاطراتی مانند شکسته شدن پل‌ها، شکستگی لوله‌های انتقالی گاز و آب به خصوص لوله‌های فرسوده، از بین رفتن خانه‌ها قدیمی و بافت فرسوده را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاسیسات راه آهن، جاده، فرودگاه شهر سمنان، اراضی کشاورزی، کانال انتقال آب و قنات‌ها از جمله مناطق مستعد و تاثیرپذیر از پدیده فرونشست در استان سمنان است که احتمال خسارت بر آن‌ها نیز وجود دارد.

معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان ادامه داد: مطالعات نرخ فرونشست شهر سمنان در حال انجام است تا بتوان بر اساس داده های این مطالعات راهکارهای اجرایی برای جبران خسارت های احتمالی برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: محدودسازی برداشت منابع آب زیرزمینی، اجرای طرح‌های آبخیزداری، مقاوم سازی سازه‌های و تاسیسات احداثی، تغییر الگوی کشت از جمله راهکارهای کاهش نرخ فرونشست در استان سمنان است.

خداداد با اشاره به عبور خط راه‌آهن تهران- مشهد از استان سمنان به عنوان یکی از خطوط ریلی مهم کشور، اضافه کرد: گذر شریان‌های حیاتی مهم مانند خطوط گاز و نفت، باند فرودگاه و بسیاری از سازه‌های انتقالی دیگر، ایجاب می‌کند که علاوه بر تهیه نقشه نرخ فروشست زمین در این استان، عوامل موثر در ایجاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان یادآور شد: دشت سمنان از جمله دشت‌های کشور است که سطح آبخوان آن با افت شدیدی مواجه شده و از سوی دیگر بخش مهمی از این دشت شامل رسوب های آبرفتی دانه‌ریز است.

فرونشست زمین به عنوان یکی از مخاطرات طبیعی است که در ۲۰۹ دشت از دشت‌های کشور از جمله تهران، مشهد، کاشان، سمنان و رفسنجان رخ داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.