احسان عباسپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا در سمنان افزود: اکنون در حدود ۳۲۰ تن دانه روغنی آفتابگردان به وسیله مجموعه شرکت‌های تعاونی استان به مباشرت از اداره غله خریداری شده و به مراکز روغن‌کشی حمل شده است.

وی ادامه داد: دانه روغنی آفتابگردان از کشاورزان به ازای هر یک کیلوگرم ۳۰ هزار و ۱۰۰ ریال خرید تضمینی شده و این خرید تا پایان برداشت محصول ادامه دارد.

مدیر تعاون روستایی استان سمنان بیان کرد: کشت دانه روغنی آفتابگردان منحصر به منطقه کالپوش میامی است و در مناطق دیگر به صورت انبوه کشت نمی‌شود.

وی یادآور شد: سه واحد روغن‌کشی در استان سمنان وجود دارد که با توجه به میزان تولید دانه روغنی در استان جوابگوی نیاز است.

عباسپور خاطرنشان کرد: میزان عملکرد تولید محصول دانه روغنی آفتابگردان در واحد سطح امسال ۲۵ درصد افزایش یافته که این میزان افزایش تولید قابل قبول است.

مدیر تعاون روستایی استان سمنان تصریح کرد: در ابتدای شروع برداشت، واحدهای روغن‌کشی دانه‌های روغنی آفتابگردان را با قیمت در حدود ۴۲ هزار ریال از کشاورزان خریداری کردند که به دلیل بالاتربودن خرید از قیمت تضمینی، کشاورزان محصولات خود را به واحدهای تولیدی فروختند و اکنون که فروش کاهش یافته تعاون روستایی برای جلوگیری از خسارت کشاورزان خرید تضمینی انجام می‌دهد.

۱۰۸ تعاونی و اتحادیه در چهار گروه تولیدی، روستایی، زنان و کشاورزی در استان سمنان فعال است.

از مزارع آفتابگردان کالپوش استان سمنان واقع در شهرستان میامی، در سال گذشته ۸۸۷ تن دانه روغنی آفتابگردان برداشت شده است.

امسال ۲هزار و ۶۹۸ هکتار از وسعت کشاورزی منطقه کالپوش میامی به کشت دانه روغنی آفتاب‌گردان اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰۰تن محصول برداشت شود.

از مجموع زمین های زیر کشت آفتابگردان ۲ هزارو ۵۷۳ هکتار بصورت دیم و ۱۲۵ هکتار هم به صورت آبی کاشته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.