وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر یک روزه خود به استان سمنان به شهرستان مهدیشهر سفر کرد و پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام مهدیشهر از جشنواره ملی ایل سنگسر بازدید و از  ۲ کتاب مربوط به صنایع دستی ایل سنگسر رونمایی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در حاشیه این رونمایی گفت: پوشاک و دست‌بافته‌ها در ایل سنگسری و بررسی نقوش کهن  در هنر ایل سنگسری عنوان کتاب‌هایی است که به دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

مهدی جمال در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ۲ کتاب مربوط درباره هنر، صنایع دستی و نوع خاص دوخت مخصوص ایل سنگسری به قلم حسین پاکزادیان نوشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایل سنگسر دارای ظرفیت‌های زیادی مانند تولید بیش از ۳۲ مواد لبنی از شیر، طولانی‌ترین مسیر کوچ و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی است که باید در سطح ملی و بین المللی معرفی شود و برگزاری اولین جشنواره ملی ایل سنگسر و رونمایی از ۲ جلد کتاب مربوط فرهنگ و هنر غنی ایل سنگسر گامی برای معرفی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان تصریح کرد: اکنون سالنامه آریایی عشایر ایل سنگسر و گوت یا همان سیاه چادر عشایر ایل سنگسر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که اتفاق مبارکی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر یک‌روزه خود به استان سمنان ، در سه برنامه‌ فرهنگی در شهرستان گرمسار شرکت می‌کند.

حضور در اختتامیه جشنواره تئاتر استانی سمنان که عصر پنجشنبه در شهرستان گرمسار برگزار می شود پایان بخش سفر یک روزه سید عباس صالحی به استان سمنان خواهد بود.

مهدی شهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر  واقع در استان سمنان، خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرز است که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است، «برنارد هوکارد» محقق مشهور اروپایی نیز معتقد بود عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارند.
اولین جشنواره ملی ایل سنگسر عصر چهارشنبه با حضور حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور، علیرضا آشناگر استاندار سمنان و جمعی از مسئولان و حضور پر شور مردم و دیگر مسئولان افتتاح شد  و تا روز جمعه هفدهم آبان ۹۸ ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.