مهدی جمال روز پنجشنبه در نشست خبری در عمارت خیل خان مهدی‌شهر در آستانه نخستین جشنواره ملی ایل سنگسر افزود : با توجه به ظرفیت های عشایری که در ایران وجود دارد احتمال اینکه جشنواره ای با این موضوع در سطح ملی در استان دیگری برگزار شود وجود داشت اما با حمایت بخش خصوصی و همچنین نگاه ویژه ای که دولت به گردشگری در استان سمنان دارد قرار بر این شد که این جشنواره که پیش تر برگزاری استانی آن تجربه شد، به صورت ملی برگزار شود.

وی اضافه کرد: به برکت ورود بخش خصوصی در استان سمنان و دغدغه‌مندی که در حوزه میراث در این بخش دیده می شود، می توانیم ظرفیت های استان سمنان به ویژه شناساندن زندگی عشایری با  لایه های علمی را بیش از پیش در نخستین جشنواره ملی ایل سنگسر معرفی کنیم.

وی با اشاره به دلیل تمرکز برنامه های گردشگری در مهدیشهر افزود : شهرستان مهدیشهر به علت وجود سرمایه گذاران، اتحاد و همکاری مردم مهدیشهر در برنامه ها و تاسیسات مناسب گردشگری و اقامتی، همیشه یکی از بهترین گزینه ها برای برپایی برنامه های گردشگری است و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان به عنوان یک دستگاه سیاست گذار و نه مجری در برگزاری برنامه ها با بخش خصوصی در هر نقطه از استان سمنان هم افزایی دارد.

جمال با تاکید بر اینکه باید ظرفیت های گردشگری خود را در نظر گرفته و سپس شعار بدهیم گفت: استان های تهران، قم، البرز، مازندران، قزوین به علت نزدیکی به سمنان انتخاب شدند تا بتوانند در تورهای یک روزه در این جشنواره حضور داشته باشند و پس از حضور در جشنواره به شهر خود بازگردند، هر چند ظرفیت های اقامتی خود را نیز آماده کرده ایم تا گردشگرانی که از راه های دورتر به جشنواره می آیند بتوانند از ظرفیت های اقامتی نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به افزایش ۳۷.۵ درصدی اقامت در استان سمنان گفت: آمار نشان می دهد که  استان سمنان به عنوان یک معبر می تواند یک ظرفیت مستقل باشد و تاکید بر اینکه این استان از معبر به مقصد تبدیل شود به سرعت امکان پذیر نیست، اما می توان بر اساس معبر بودن سمنان برای آن برنامه ریزی کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان بیان کرد:  با تلاش های مستمر هدفگذاری افزایش اقامت در استان سمنان با ضریب اشغال ۸۰ درصدی اماکن اقامتی محقق شد.

برنامه‌های متنوع نخستین جشنواره ملی ایل سنگسر

دبیر و حامی مالی نخستین جشنواره ملی ایل سنگسر گفت :برای اولین بار این مراسم به صورت ملی برگزار می شود و در سال ۹۵ که این جشنواره به صورت استانی برگزار شد نزدیک به ۴۰ هزار نفر مخاطب در مدت برگزاری این جشنواره حضور پیدا کردند که امسال پیش بینی می شود مخاطبین جشنواره تا دو برابر افزایش یابند.  

منصور بیرقی افزود : برنامه های متنوعی در این جشنواره برنامه ریزی شده است که می توان به نمایشگاه فرش های دستباف، رونمایی از المان ها، ادای احترام به شهدا، نمایشگاه صنایع دستی و پوشاک، رونمایی از کمپ سیاه چادرهای عشایر  اشاره کرد، همچنین جشن بزرگ ایل سنگسر روز پنجشنبه شانزدهم آبان از ساعت ۱۴ به مدت ۶ ساعت با برنامه هایی از جمله برنامه های آیینی، جشن  کودکان و نورافشانی برگزار می شود و جشن امامت حضرت مهدی(عج) که نام مهدی‌شهر نیز مزین به ایشان است پس از اذان مغرب برنامه‌ریزی شده است.

وی تشریح کرد: روز جمعه هفدهم آبان پیاده روی خانوادگی به سمت محل برگزاری جشنواره گیش بینی شده است و پس از آن جشنواره غذا در هتل سنگسر برپا خواهد شد.

بیرقی گفت : نمایشگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی  این جشنواره به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت و امیداوریم تا اهداف اصلی این جشنواره که توسعه گردشگری در این منطقه، معرفی مهدیشهر و فرهنگ سنگسری، شور و نشاط اجتماعی، حرکت در مسیر توسعه، معرفی محصولات لبنی ویژه سنگسر، همدلی  و رفاه بین آحاد ملت و حضور گردشگران در سطح ملی است به ثمر برسد.

نخستین جشنواره ملی ایل سنگسر ۱۵ الی ۱۷ آبان ۹۸ در شهرستان مهدیشهر برگزار خواهد شد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.