درختچه‌ زرشک کوهی میوه ای ترش و خوشمزه دارد و رویشگاه آن در ارتفاع ۲ هزار متری شمال استان سمنان است و در درمان بیماری های قلبی و عروقی و کبدی استفاده دارد، اما تمام فواید درختچه‌های زرشک در درمان دارویی خلاصه نمی‌شود.

درختچه‌های زرشک علاوه بر تولید زرشک وحشی دانه دار، در پیشگیری از فرسایش خاک، ممانعت از جاری شدن سیلاب، تلطیف هوای محیط و تامین علوفه حیات وحش موثر است ، ولی درست از ۱۰ روز گذشته که برداشت این طلای سرخ شروع شده، افراد تبر به دست مشغول قطع این درختچه‌ها برای برداشت زرشک هستند.

میوه درختچه‌ زرشک در بین خارها قرار گرفته و افراد به دلیل دشواربودن چیدن زرشک از بین خارها، شاخه درختچه را با تبر از ساقه قطع می‌کنند که ادامه این رفتار سنگدلانه سرنوشت تلخ خشک شدن را برای درختچه رقم می‌زند.

برداشت زرشک کوهی از اواسط شهریور ماه آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه می یابد  و در این مدت افراد زیادی به دلیل شنیدن از خواص زرشک کوهی به جان طبیعت می‌افتند.

عرصه‌ها و رویشگاه‌های درختچه‌ زرشک  در صورت بسترسازی و برنامه ریزی درست قابلیت و استعداد تفرجگاهی و تعریف رویداد گردشگری دارد و لازمه تحقق این راهبرد عزم جدی، همدلی، هم‎افزایی مردم و مسئولان است.

برداشت بیش از حد مجاز زرشک پیگرد قانونی دارد

رئیس منابع طبیعی مهدیشهر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: افراد روستایی و بومی اجازه برداشت سه تا پنج کیلوگرم زرشک کوهی و افراد غیربومی اجازه برداشت بیش از ۲ تا سه کیلوگرم  را ندارند  و در صورت مشاهده با افراد خاطی برخورد می‌شود و این عمل پیگرد قانونی دارد.

حمیدرضا عبدوس افزود:  برخی افراد، بی رحمانه تبر به دست، درختچه‌های زرشک را برای چیدن میوه این درختچه قطع می‌کنند و به طبیعت آسیب می‌زنند.

وی ادامه داد: قطع سرشاخه‌های زرشک مانند هرس کردن است و مشکلی ندارد، اما افراد به دلیل دشواری برداشت زرشک از بین خارها، شاخه را از ساقه و بخش نزدیک به ریشه قطع می‌کنند، در صورت مشاهده چنین افرادی که زمینه‌ساز نابودی عرصه‌های منابع طبیعی هستند برخورد می‌شود.

وی ابراز داشت: دوست‌داران طبیعت در صورت مشاهده تخلف و آسیب به درختچه‎های زرشک می توانند مشاهدات خود را به ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با تماس با شماره تلفن ۱۵۰۴ برای پیگیری گزارش کنند.

رئیس منابع طبیعی مهدیشهر با بیان اینکه رویشگاه‌ درختچه زرشک کوهی در مناطق کوهستانی این شهرستان است، تصریح کرد: وسعت مناطق کوهستانی مهدیشهر ۱۹۵ هزار هکتار است که در ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار هکتار از وسعت مناطق کوهستانی درخچه‌های زرشک کوهی رویش دارند.

شهرستان مهدیشهر در ۱۵ کیلومتری شمال شهر سمنان واقع شده‌ و ارتفاعات آن رویشگاه گیاهان دارویی مانند زرشک است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.