مهدی حق پرست  شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : برای راه اندازی این واحد فرآوری پسته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال  از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

وی  با بیان اینکه کشت  پسته رونق خوبی در سطح شهرستان میامی داشته  تصریح کرد : ساخت این واحد یکی از نیاز های اساسی منطقه  بود که برای ساخت  انبار و محوطه  چهار میلیارد ریال و خرید تجهیزات نیز ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شد. 
وی گفت : مساحت این واحد فرآوری ۶۰۰ متر مربع است  که ۴۰۰ متر برای  محوطه آفتابی جهت خشک نمودن پسته اختصاص یافته و برای سه تن بطور مستقیم و حدود ۱۵ تن به صورت غیر مستقیم  اشتغال ایجاد کرده است. 

رئیس اداره تعاون روستایی میامی اظهارداشت : با توجه به ظرفیت های فراوان در بخش های مرکزی و کالپوش ، باید زمینه ورود سرمایه گذاران صنایع تبدیلی به کسب و کارهای جدید فراهم شود.
طبق برآوردهای صورت گرفته راه انداری  این واحد در صورت تکمیل شدن  سایر بخش ها نقش بسزایی در جلوگیری از فعالیت دلالان پسته و افزایش درآمد باغداران خواهد داشت .

کشت پسته در شهرستان میامی از چند سال پیش آغاز شده و بیشتر باغ ها هنوز به مرحله باردهی نرسیده اند.

یکهزارو ۴۰۰هکتار از زمین های شهرستان میامی به کشت پسته اختصاص یافته است ، ۲۰ مرداد تا اواخر شهریور  هر سال زمان برداشت این محصول است .
از آنجا که ۹۰ درصد جمعیت میامی در روستاها سکونت داشته  و به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، حدود نیمی از سال را بیکار هستند، ساخت واحدهای فرآوری در اشتغال و درآمد بیشتر آنها تأثیرگذار خواهد بود.
شهرستان میامی به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی مطلوب، قطب کشاورزی استان سمنان بوده و در تولید چند محصول مانند چغندر قند، گندم و آفتابگردان دیم مقام اول را دارد.
در این شهرستان ۶۹ هزار و ۷۵۵ هکتار زمین کشاورزی و باغی وجود دارد، هر سال ۳۵ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات دیم وآبی می‌رود.
سطح باغ‌های این شهرستان سه هزار و ۵۸۲ هکتار بوده و انواع محصولات باغی مانند پسته، زردآلو، سیب، انگور و دیگرمحصولات تولید می‌شود.
میامی در شرق استان سمنان، با ۲ بخش مرکزی و کالپوش با ۴۹ روستا بیش از ۴۰ هزار تن جمعیت دارد که ۸۸ درصد آنها در روستاها به کشاورزی، باغداری و دامداری اشتغال دارند.

۷۳۵۷/۶۱۶۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.