علم برداری به عنوان آئین سنتی مذهبی و یکی از نمادهای سوگواری است که هرسال  توسط عزاداران و ارادتمندان امام سوم شیعیان، حضرت امام حسین (ع) در میامی و برخی روستا های این شهرستان برگزار می شود.

این آیین با شکوه هر سال در چهار روز نخست ماه محرم با حضور جمعی از ارادتمندان به خاندان اهل بیت(ع)  و نیز نوحه خوانی مداحان از مسجد امام حسن مجتبی (ع) آغاز می شود.
در میامی عَلَم از مهم ترین و اصلی ترین علامت های عزاداری است و مردم برای آن احترام بسیاری قائل هستند، مراسم عَلَم بندان یا  عَلَم برداری در میامی و برخی روستاهای این شهرستان در روزهای مختلف دهه اول محرم از جمله شب یا روز اول، دوم، سوم، چهارم و هفتم ماه محرم برگزار می شود. 
علم ها اغلب بانی و علمدار دارند که این شغل به طور موروثی به آن ها منتقل شده و در برخی مناطق بانیان، علم ها را در خانه هایشان به اتفاق اقوام بسته و برای روز مراسم آماده می کنند و با انجام آیینی خاص و خواندن  نوحه قدیمی «علمدار سپاهم ای برادر، برادر ای برادر، تویی پشت و پناهم ای برادر برادر ای برادر» به حسینیه اعظم می آورند.
پس از بستن علم آن ها را در روزهای اول و دوم محرم به حسینیه اعظم این شهر می برند  ؛روزهای تاسوعا و عاشورا  توسط بانیان علم برداشته شده  و در کنار علم چند جوان برای گرداندن دور نخل حضور دارند؛  روز عاشورا بیش از ۵ مرتبه به دور نخل با نوای حسین،حسین می چرخند.

سالهای گذشته در تکیه قدیمی میامی که چند سالی است تخریب شده است در شب های عاشورا و تاسوعا نیز علمداران به دور ستون اصلی تکیه می چرخیدند ومردم نیز به دور علمداران نوای "حسن،حسین" را زمزمه می کردند که این مراسم دراین شب ها برگزارنمی شود اما به جای آن آیین قدیمی دیگری بنام "حسن،حسین" اجرامی شود.
در شهر میامی نیز مردم علم ها را به نشانه یادآوری ورود اهل بیت امام حسین (ع) به کربلا و برپایی علم هایشان در صحرای کربلا می بندند.

یکی از مهم ترین آئین های  علم بندان شهرستان میامی ،  برپایی علم در میدان تعزیه روستای نردین بخش کالپوش است .
مردم دهستان نردین با برپایی علم در روز های پایانی ماه ذی الحجه، آغاز عزاداری سالار شهیدان را اعلام می‌کنند. ‌
علم  یکی از مهم ترین و اصلی‌ترین علائم عزاداری است که در بین مردم این روستا از اهمیت و احترام خاصی برخوردار می باشد، در قدیم روز علم بندان را به وسیله «چاووشی خوانی»  اعلام و امروزه  از طریق  بلندگو یا شیپور زدن اطلاع رسانی می کنند.
 دراین مراسم پس از جمع شدن مردم، بزرگان و سادات روستا با بستن لباس و پارچه‌های نذری علم را تزیین و ظوق علم را می‌بندند و از ابتدای این مراسم نیز فردی چاووشی می‌خواند و دیگران صلوات می فرستند.
قدمت این سنت  در روستای نردین بنا به گفته بزرگان روستا به بیش از ۱۵۰ سال می رسد.
علم از دو قسمت پایه و طوق تشکیل شده که پایه های آن از دو تا ۲۰ متر متغیر است و بیشتر آنها دو تا پنج متر است. علم پوشش پارچه ای دارد که به آن پیراهن علم می گویند و به رنگهای سبز، سیاه، سفید و روشن است. به بالای علم ها طوق وصل است و به زیر آن دستمال های زیادی متصل می شود که بیشتر آن ها توسط مردم تهیه می شوند، طوق علم انواع گوناگونی دارد که مشهورترین آن پنچه، قپه، سرطوق و نخل است.
شهرستان میامی با ۲ بخش کالپوش ومرکزی با بیش از ۴۰ هزار تن جمعیت درشرق استان سمنان قرار دارد.

۷۳۵۷/۶۱۶۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.