سرهنگ علیرضا ابوطالبی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چوب‌های قاچاق کشف شده در این مدت مربوط به درختان جنگلی و محصولات مرتعی با ممنوعیت قطع بوده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۲ هزار و ۵۰۰ تن چوب جنگلی قاچاق در استان سمنان کشف شده است، ادامه داد: قاچاق چوب جنگلی مربوط به درختان استان‌های همجوار بوده که در محورهای مواصلاتی استان شناسایی و کشف شده است.
ابوطالبی تصریح کرد: در چهار ماه سال ۹۸، ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن گیاه ریواس قاچاق و ۱۷۷ کیلوگرم زغال چوب تاغ در استان سمنان کشف و ضبط شده است.
به گفته فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، ۱۸ دستگاه خودرو، حامل چوب و فرآورده‌های چوبی قاچاق در استان توقیف و برای تشکیل پرونده و صدور حکم به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی یادآور شد: جریمه نقدی و توقیف خودرو از جمله مجازات تعیین شده برای سودجویان است و در زمان حاضر افزایش جریمه آسیب رساندن به عرصه های طبیعی با همکاری مراجع قضایی به عنوان راهکار بازدارنده از تخلف در دستور کار این سازمان منابع طبیعی قراردارد. 
ابوطالبی ابراز داشت: سهمی از جریمه‌های نقدی اخذ شده از سودجویان برای تجهیز و تقویت یگان حفاظت منابع طبیعی در نظر گرفته نمی‌شود و خواهان تخصیص بخشی از جریمه‌ها به عنوان حق کشف به یگان حفاظت هستیم.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به وسعت عرصه‌های منابع طبیعی گفت: کمک گرفتن از جوامع محلی و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی از رویکردهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری برای پیشگیری و مقابله با قاچاق چوب و محصولات جنگلی و مرتعی است. 
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد. 
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است. 
استان سمنان به ازای هر ۱۷۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی یک جنگلبان دارد که پاسخگوی نیازها نیست. 
۷۳۴۲/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.