عملیات شروع می شود، نه نیروی منظم و نه سلاحی داشتیم، اگر اتکای ما به خدا نبود چه می‌شد؟ خدا ما را نادیده نگرفت و باز هم مثل همیشه مورد لطف خود قرار داد”مرصاد وقت اضافه جنگ برای شهادت بود”.

اما فقط، این را کسانی می‌فهمند که لطف خدا شامل حالشان شده حالا به چه طریق نمی‌دانم!
ولی تعدادی که می‌فهمند این معجزات را دلیل حضور ملائک و امداد غیبی می‌دانند.

حال آنکه اگر بخواهیم تک تک امدادهای غیبی عملیات مرصاد را جمع آوری کنیم و به تحریر درآوریم خود کتاب‌ها می‌شود.

عملیات مرصاد، یکی از بزرگترین عملیات هایی بود که خداوند امدادهای غیبی خود را شامل حال گردان سیدالشهدا (ع) شهرستان شاهرود و رزمندگان تیپ ۱۲ قائم سمنان کرد.

این افتخار آخرین برگ زرین دلاوری های گردان سیدالشهدا (ع) شهرستان شاهرود بود که نقشه های منافقین در مرصاد نقش برآب شد.

به بهانه سومین اجلاسیه شهدا با محوریت بازخوانی عملیات مرصاد گفت و گویی را با علیرضا غضنفری یکی از رزمندگان حاضر در این عملیات انجام دادیم.

خاطره بازی یک رزمنده

علیرضا غضنفری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا،  در رابطه با نقش گردان سیدالشهدا (ع) شهرستان شاهرود در عملیات مرصاد گفت: صبح حدود ۳۵۰ نفر رزمنده بسیجی از شهرستان شاهرود همراه با ۴۰ نفر نیروهای گردان سیدالشهدا از شاهرود حرکت کردند به موازات آن نیروهای گردان قمر بنی هاشم(س) هم از دامغان حرکت کرد و گردان امام رضا(ع) هم از سمنان به آنها ملحق شد .

این رزمنده حاضر در عملیات مرصاد با بیان اینکه این سه گردان وقتی به منطقه رسیدند جزو اولین گردانهای بسیجی بودند که وارد منطقه شدند یادآورشد:  یکی از امداد های غیبی این بود که در آن هنگام یک ماشین پر از مهمات که می خواست به جبهه جنوب حرکت کند رسید وهمزمان نیروهای ماهم به آنجا می رسند و اولین کاری که می کنند از همین مهمات و تجهیزاتی که رسیده بود خود را تجهیز میکنند و این گردانها همان گردانهایی بودند که در روز سوم یعنی ۲ روز پیش از آغاز رسمی عملیات مرصاد وارد نبرد شدند و این یک نشانه ای از امداد های الهی بود که اگر نیروها به موقع نمی رسیدند شاید ما وضعیتی دیگری داشتیم.
 
وی افزود: شبانه تنگه چهار زبر را بستیم ، نیرو های ما در چهار زبر بیش از ۴۰ساعت مقاومت کردند و توانستند منافقین را در آنجا زمین گیر کنند تا نیروها از جنوب آمدند به غرب و توانستیم نیروهای دشمن را محاصره کرده و آنها را از بین ببریم.

غضنفری با اشاره به اینکه  این مقاومت ۴۰ ساعته نیروهای تیپ ۱۲ قائم (عج) در آن عملیات در جایی ثبت نشده تصریح کرد:  همه میگویند در عملیات مرصاد تیپ ۱۲ قائم نبوده،گر چه این مطلب درست است که گفته می شود عملیات مرصاد از پنجم مرداد آغاز شده لیکن نیروهایی که از قبل مقاومت کردند و توانستند دشمن را در آنجا زمین گیر کنند نیروهای استان سمنان بودند به طوریکه مقام معظم رهبری فرمودند "آنکه ایستاد تیپ ۱۲ قائم بود."

این رزمنده حاضر در عملیات مرصاد خاطرنشان کرد: مسیر اصلی ورود منافقین در تنگه چهار زبر گلوگاه اصلی که همان ارتفاعات مشرف بر تنگه بود در دست رزمندگان تیپ ۱۲ قائم بود و در واقع رزمندگان ما راه آنها را بستند گردانهای سید الشهدا ، گردان قمر بنی هاشم ، گردان امام رضا از تیپ ۱۲ قائم واقعآ حماسه آفریدند.

وی تصریح کرد: در این مقاومت ۶۸ شهید و چندین مجروح دادیم و این اوج مقاومت رزمندگان را در آن جبهه می رساند. 

غضنفری ادامه داد: دشمن زمین گیر شده و تجهیزات آن از بین رفت و موجب شد تا با خفت و خواری منطقه را ترک کند که در اصل غروب جاویدان برای منافقین در آنجا رقم خورد و منافقین نابود شدند.

رزمنده حاضر در عملیات مرصاد گفت: تیپ مستقل ۱۲ قائم (عج)، در سد پیشروی و انهدام منافقین در عملیات مرصاد در تنگه چهار زبر، نقش ویژه و محوری داشت، صبح پنجم مرداد ماه در این عملیات، تیپ ۱۲ قائم (عج) همچنان در جلو تنگه چهار زبر و سایر یگان ها نیز طبق ماموریت های محوله به منافقین یورش برده و در صبح ششم مرداد ماه، ارتش به اصطلاح آزادی بخش منافقین منهدم و در ادامه عملیات، سایر یگان های سپاه به همراهی نیروهای بومی و مردمی به تعقیب منافقین تا مرزهای عراق می پردازند.

وی افزود: بدین شکل فتنه ای که می رفت مشکلاتی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد به خواست خداوند، به دست سربازان حضرت ولیعصر (عج) در کمینگاه مرصاد به انهدام بخش اعظمی از منافقین خنثی می گردد.

سومین اجلاسیه شهدا با محوریت بازخوانی عملیات مرصاد برگزار می‌شود

جانشین سپاه ناحیه شاهرود، با بیان اینکه سومین اجلاسیه شهدا شهرستان شاهرود با محوریت بازخوانی عملیات مرصاد برگزار می‌شود ادامه داد: اگر بتوانیم زمینه‌های فرهنگی خوبی را با بازخوانی عملیات‌های جنگی فراهم کنیم 
گامی در خنثی شدن توطئه‌های دشمن خنثی برداشته ایم.

تیپ قائم (عج) استان سمنان در ۲۵ عملیات مختلف را نشان دهنده ارزش و قدرت رزمندگان استان سمنان عنوان کرد.

وی، بهترین زمان برای اثرگذاری اجلاسیه سوم شهدای شهرستان را مردادماه امسال برشمرد و افزود: عملیات مرصاد در تاریخ پنجم مردادماه سال ۶۷ اجرا شد که پنج گردان از تیپ قائم (عج) در آن شرکت کردند و گردان سیدالشهدا شاهرود در این عملیات بسیار نقش‌آفرین بود.

مدیر سومین اجلاسیه شهدای شهرستان شاهرود خاطرنشان کرد: ۶۷ نفر از گردان‌های مختلف استان سمنان در این عملیات به شهادت رسیدند، که از این تعداد ۲۸ نفر شاهرودی بودند.

حسین پور با تاکید بر اینکه سومین اجلاسیه به نقش شهدا و رزمندگان شاهرود در این عملیات می‌پردازد، گردان سیدالشهدا(ع) با ایجاد اولین خاک‌ریز مانع ورود منافقان شد افزود: بیشترین شهید عملیات در کشور به نسبت جمعیت و رزمندگان مربوط به شهرستان شاهرود است. 

به گزارش ایرنا، عملیات مرصاد در منطقه جبهه میانی اسلام آباد، سر پل ذهاب و با رمز یا علی ابن ابیطالب و با هدف آزاد سازی زمین های اشغال شده در غرب کرمانشاه  انجام شد که منطقه آزاد شده در این عملیات حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع بود.

ارتش عراق پس از اعلام موافقت ایران با قطعنامه ۵۹۸، در ۲ جبهه جنوبی و میانی به طور همزمان حمله کرد، در جبهه جنوب هدف، تصرف اهواز و حداقل تصرف خرمشهر بود که تلاش دشمن را نیروهای سپاه و بسیج بی نتیجه گذاشتند. 

در مجموع، تیپ ۱۲ قائم (عج) استان سمنان، حدود ۶۰ ساعت در میدان نبرد  تنگه چهار زبر با بکارگیری بیش از ۱۶۰۰ نفر، جانانه به مقابله با منافقین خائن پرداخته که با تقدیم ۲۲۸ مجروح و ۶۷ شهید، برگ زرین دیگری را در صفحات پر افتخار تاریخ هشت سال دفاع مقدس به یادگار گذاشت.

 مقام معظم رهبری در جریان سفر به استان سمنان در آبان ماه سال ۱۳۸۵ در جمع ایثارگران فرمودند: «تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد نقش مهمی را ایفا کرد. شنیدم نقش تیپ قائم(عج) در عملیات مرصاد آن چنان بود؛ که اگرنبود؛ دشمن ممکن بود تا کرمانشاه پیش بیاید. آن که ایستاد؛ تیپ قائم(عج) بود. اینها در تاریخ می ماند.»

۷۳۵۹/۶۱۶۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.