به گزارش ایرنا، ساخت موزه دفاع مقدس با مستندسازی و تصویرسازی از دوران هشت سال جنگ تحمیلی نقش مهمی در غنابخشیِ افکار جوانان و رفع نیاز فرهنگی جامعه دارد که در استان سمنان با سفر پربرکت رهبر انقلاب در قالب یک طرح جامع و فرهنگی مصوب شد.
شهدای دوران دفاع مقدس جهاد کردند تا راهشان ادامه یابد و یکی از وظایفی که بر دوش جوانان انقلابی و مدیران امروزی قرار دارد انتقال این روحیه به نسل جوان است، و یکی از راهکارهای انتقال، آشنایی و تبیین راه شهدا برای نسلی که جنگ را از نزدیک لمس نکرده ایجاد مراکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس است.
در حالی سخن از تکمیل مرکز فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس به میان آمده که در آستانه سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر قرار داریم، حماسه ای که رنگ و بوی معجزه داشت، خرمشهر پس از 575 روز اشغال دشمن با همت غیورمردان پس از 35 روز مقاومت، در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد 1361 آزاد شد.
فتح خرمشهر نماد قدرت، اقتدار، عزت و شرف ایران و هر ایرانی است و این جمله را کسانی می فهمند که در روزهای جنگ شجاعانه و دلاورانه جنگیدند و اکنون برای انتقال این هویت ایرانی و اسلامی به نسل جوان باید هزینه کرد و تدبیر اندیشید.
یکی از تدبیرهای آشناکردن جوانان امروز با آرمان های انقلاب اسلامی و تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در شرایطی که دشمن به فکر ایجاد انحراف در ذهن جوانان است، ایجاد پایگاه های فرهنگی است و ساخت باغ موزه دفاع مقدس نوعی ایجاد پایگاه فرهنگی محسوب می شود.
موزه تنها محل نگهداری اشیای تاریخی نیست بلکه مستندسازی هویت یک ملت و یک نظام مقدس از نوع جمهوری اسلامی است، موزه پل ارتباطی بین جوانان دیروز و جوانان امروز است، فرصتی است تا جوانان امروز با روحیه عزت مندی، مقاومت، شجاعت، ایستادگی جوانان دیروز آشنا شود.
موزه محلی برای انتقال و مخابره هویت، اصالت و داشته های فرهنگی یک ملت است به ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در عرصه های مختلف به جهانیان درس مقاومت آموخته است.
ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس سمنان در سفر سال 1385 رهبر معظم انقلاب به استان تصویب شد و در 1387 عملیات اجرایی آن در 120 هزار متر مربع آغاز شد.
ساخت و تکمیل باغ موزه دفاع مقدس سمنان به دلیل مشکلات اعتباری 12 سال به طول انجامیده اما اکنون به همت مدیران و مسئولان استانی و درایت دولت تدبیر و امید انتظار می رود با تامین اعتبار امسال، تکمیل و به بهره برداری برسد.
استان سمنان در دفاع مقدس بیش از سه هزار شهید و هفت و هزار و 500 جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

**باغ موزه دفاع مقدس فرصتی برای معرفی ارزش ها
استاندار سمنان گفت: ایجاد مراکز فرهنگی و ساخت باغ موزه دفاع مقدس نقش به سزایی در معرفی و تببین ارزش های انقلاب و دفاع مقدس در بین نسل جوان دارد، چرا که نسل جوان در زمان جنگ حضور نداشت و این تصویرسازی ها به درک و آشنایی افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک می کند.
وی ادامه داد: ثبت شجاعت و تبیین حماسه ملت برای نسل جوان یکی از کارهای مهمی است که با ساخت باغ موزه دفاع مقدس و ایجاد مراکز فرهنگی محقق می شود.
وی ابراز داشت: این مجموعه که سرآغاز آن به برکت سفر مقام معظم رهبری بوده است، خوب پیشرفت کرده و به لحاظ اصول طراحی، معماری و اجرایی خوب پیش رفته، اما اطراف باغ موزه و حفاظت از حریم باید در دستور کار قرار بگیرد.
استاندار سمنان گفت: ساخت باغ موزه دفاع مقدس کمی با کندی ادامه دارد و با توجه به اعتبارات خوب در نظر گرفته برای تکمیل، پیش بینی می شود با تخصیص اعتبارات و تقویت منابع مالی تکمیل این مرکز فرهنگی سرعت بگیرد.
آشناگر بر بازپیرایی اطراف باغ موزه دفاع مقدس تاکید و خاطرنشان کرد: باید کمک شود منظر مناسب و جاذبه در این طرح ایجاد شود.

** باغ موزه دفاع مقدس پل ارتباطی با جوانان امروز
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت باغ موزه دفاع مقدس حرکت بزرگی برای معرفی و تبیین دستاوردهای انقلاب و آشنایی جوانان با دفاع مقدس است و نوعی بازگویی ارزش رشادت های شهداست.
احمد همتی ادامه داد: همراهی و همکاری بین دستگاه های اجرای موجب پیشرفت کار شده و اکنون تکمیل و بهره برداری این مرکز فرهنگی نیازمند هم افزایی و همدلی بیش از پیش دستگاه های اجرایی است.
وی ادامه داد: باید بناهای فاخر مانند باغ موزه دفاع مقدس محلی برای اجرای برنامه های باشکوه برای گرامیداشت دفاع مقدس باشد.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: پنج میلیارد ریال سهمیه نمایندگان برای تکمیل باغ موزه دفاع مقدس سمنان اختصاص یافت.
به گفته وی، دفاع مقدس تبلور انقلاب است و موزه آرایی باید ملموس باشد تا بر جذابیت آن برای بازدیدکننده بیفزاید.

**تکمیل موزه دفاع مقدس سمنان نیازمند هم افزایی دستگاه های اجرایی
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سمنان گفت: پارک موزه دفاع مقدس سمنان یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین مراکز فرهنگی دفاع مقدس کشور است که در آستانه اتمام عملیات اجرایی قرار دارد.
سرهنگ محمدحسن سلامی ادامه داد: هم افزایی و همکاری بیش از پیش دستگاه های اجرایی نقش مهم و موثر در تسریع روند موزه آرایی و آماده سازی زمینه برای بازدید عموم از این مرکز بزرگ فرهنگی دارد.
به گفته وی، اکنون پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان در بخش عملیات عمرانی با پیشرفت حدود 90 درصد همراه است.
وی ابراز داشت: در سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان سمنان 60 میلیارد ریال اعتبار و از محل اعتبارات دولتی امسال 20 میلیارد ریال برای تکمیل پارک موزه دفاع مقدس در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: با شهرداری سمنان توافق هایی انجام شده تا محوطه سازی و ایجاد فضای این مرکز فاخر فرهنگی را بر عهده بگیرد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سمنان تصریح کرد: با تامین اعتبارات مصوب امسال مرکز فرهنگی پارک موزه دفاع مقدس، پیش بینی می شود این مرکز فرهنگی تا پایان امسال افتتاح شود.
وی یادآور شد: تاکنون حدود 240 میلیارد ریال برای ساخت پارک موزه دفاع مقدس به عنوان مرکز مهم فرهنگی استان سمنان هزینه شده و برای تکمیل در سال 98 به 120 میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.
سلامی خاطر نشان کرد: سردر تاریخی و سنتی، صحن انقلاب اسلامی، یادمان شهید گمنام، ساختمان اصلی موزه، میدان جنگ و ساختمان فرهنگسرا بخشی از مجموعه فرهنگی و موزه دفاع مقدس را تشکیل می دهد.
وی ابراز داشت: اکنون این مجموعه در چهار هکتار و در مساحت 40 هزار متربع برنامه ریزی شده اما طرح کلی در وسعت 12 هکتار و 120 هزار متر مربع است و بعد از افتتاح مجموعه پارک موزه دفاع مقدس در وسعت چهار هکتاری در گام بعدی در وسعت بیشتر کار ادامه می یابد.
سلامی، موزه دفاع مقدس را سرمایه گذاری بزرگ فرهنگی دانست و افزود: پارک موزه دفاع مقدس استان از جمله سه طرح در کشور محسوب می شود که جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب است.
به گفته وی، ایجاد تصویرسازی از جنگ تحمیلی و حفظ ارزش های دفاع مقدس در این مراکز فرهنگی نقش موثر در تقویت انگیزه و مسولیت پذیری در جوانان دارد.
وی اضافه کرد: امروز کشور درگیر جنگ اقتصادی است و یاد شهدا، مقاومت و صبوری مردم را افزایش می دهد و موجب پیروزی کشور و عبور از دسیسه های دشمن می شود.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سمنان با تأکید بر ضرورت همکاری نهادهای مرتبط و جلب مشارکت خیران برای پاگرفتن کامل موزه دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: با بهره ‌برداری کامل این مجموعه به نوعی وظیفه ما نسبت به شهدا و ایثارگران انجام می شود و پرداختن به موضوعاتی این چنین کار دلی است و تکلیف اداری نیست و اثرات آن به طور حتم در کار دیده خواهد شد.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.