نوید دانایی عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: به شرط پوشش 100 درصدی جامعه هدف در پویش کنترل فشار خون استان سمنان، برآورد می شود 60 تا 70 هزار نفر در استان مبتلا به فشار خون بالا باشند که باید شناسایی شوند و نسبت به درمان آنان اقدام شود.
وی با بیان این که همه جمعیت بالای 30 سال، همه بیماران کلیوی و زنان باردار می توانند در پویش کنترل فشار خون شرکت کنند، ادامه داد: پویش ملی کنترل فشار خون بالا در استان سمنان همزمان با سراسر کشور از 27 اردیبهشت تا 15 تیر 98 ادامه دارد.
به گفته وی، تا هفدهم خرداد گام برنامه ریزی و سیاست گذاری برای اطلاع رسانی مناسب به جامعه تحت پوشش برای شرکت در پویش کنترل فشار خون انجام می شود.
وی ادامه داد: اکنون جمع آوری نمونه و اندازه گیری فشار خون به صورت رایگان در مراکز تحت پوشش ثابت انجام می شود اما نمونه گیری به صورت رسمی از هفدهم خرداد آغاز می شود و تا پانزدهم تیر 98 ادامه خواهد داشت.

**امکان شرکت در پویش کنترل فشار خون از سه روش
دانایی با بیان این که نمونه گیری و کنترل فشار خون در سراسر استان سمنان به سه روش امکان پذیراست، اظهار داشت: کنترل فشار خون در پایگاه های سیار، ثابت و از طریق خوداظهاری به صورت اینترنتی انجام می شود.
دانایی یادآور شد: افراد واجد شرایط متقاضی شرکت در پویش کنترل فشار خون می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، خانه بهداشت و پایگاه بهداشتی مراکز درمانی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی و تمام مراکز درمانی و بهداشتی وابسته به سایر ارگان ها مانند نیروی نظامی و انتظامی، هلال احمر و تامین اجتماعی نسبت به کنترل فشار خون خود اقدام کنند.

** برپایی 100 پایگاه سیار در استان برای کنترل فشار خون
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: 100 پایگاه سیار در محله ها و مکان های شلوغ و پرتردد استان، مانند ادارات، واحدهای صنعتی و مراکز خرید برای کنترل فشار خون شهروندان مستقر می شود.
وی تصریح کرد: افرادی که در خانه دستگاه کنترل فشار خون مناسب دارند، با مراجعه به پایگاه اینترنتیwww.salamat.gov.ir و ثبت مشخصات خود در این پایگاه می توانند در پویش کنترل فشار خون شرکت کنند.
دانایی خاطر نشان کرد: مدت زمان کمتر از 48 ساعت است که سامانه برای ثبت فشار خون به صورت خوداظهاری فعال شده و با فعال شدن سامانه و دسترسی دانشگاه علوم پزشکی به داده ها میزان استقبال مردم از طریق رسانه اطلاع رسانی می شود.

**کنترل فشار خون راهکار جلوگیری از بروز بیماری ها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان این که همه افراد بالای 30 سال حداقل یکبار باید فشار خون خود را کنترل کنند، تصریح کرد: کنترل فشار خون راهکاری موثر در پیشگیری از بروز دیگر بیماری هاست.
وی گفت: 30 درصد جمعیت بالای 30 سال استان مبتلا به فشارخون بالا هستند که از این تعداد 60 درصد از بیماری خود اطلاع ندارند.
دانایی خاطرنشان کرد: برخی افراد نیز از مبتلا بودن خود به فشار خون بالا آگاه هستند، اما برای درمان یا تداوم درمان اهتمام ندارند که این مساله نگران کننده و عامل بروز بیماری های دیگراست و رفع این فرهنگ اشتباه نیازمند آموزش، اطلاع رسانی و کمک رسانه است.

**درمان و پیشگیری اقدام بعد از کنترل فشار خون
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: بعد از اندازگیری فشارخون و درصورت بالا بودن آن، در پویش کنترل فشار خون اطلاعات فرد طبق کدملی، در پرونده الکترونیکی اختصاصی ثبت و برنامه درمانی مشخص و برنامه پیگیری برای افراد مبتلا به فشار خون بالا تجویز می شود.
وی ابراز داشت: کنترل فشارخون شهروندان دارای فشار خون بالا در 2 سطح درمانی و پیشگیری با آموزش تغییر رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی انجام می شود.
دانایی بیان کرد: 220 هزار نفر در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان جمعیت بالای 30 سال هستند که پوشش 50 درصدی جمعیت جزو اهداف برنامه است، اما هدفگذاری در استان سمنان، با توجه به شرایط، پوشش 100 درصدی جامعه هدف است.
وی با بیان این که در تمام روستاها خانه بهداشت و تیم سیار برای اندازه گیری فشار خون حاضر می شوند، ابراز داشت: تمام روستاهای استان سمنان تحت پوشش خانه بهداشت است و سمنان جزو معدود استان های کشور محسوب می شود که پوشش ارائه خدمات سلامت 100درصدی است.
دانایی یادآور شد: با توجه به پوشش 100 درصدی جمعیت استان در حوزه خدمات سلامت، پیش بینی می شود 100 درصد جمعیت بالای 30 سال استان سمنان در پویش کنترل فشار خون پوشش داده شوند.
پویش ملی کنترل فشار خون 27 اردیبهشت 98 در سمنان آغاز شد.
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی سمنان هشت دانشکده، 6 بیمارستان و مرکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، سرخه و آرادان را زیر پوشش دارد .
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.