توسعه ورزش های همگانی با ارتقای امید، شادی و نشاط در جامعه حکم نوشدارو برای پیشگیری از هزینه های سرسام آور در زمینه درمان و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.
در توسعه ورزش همگانی هدف پرورش قهرمان نیست بلکه توسعه ورزش همگانی خود زمینه ساز ورزش قهرمانی است اما نکته قابل تامل اثر ورزش در بهبود زندگی فردی و اجتماعی است.
ورزش حلال مشکلات روحی و جسمی است اما متاسفانه فرهنگ ورزش کردن هنوز در جامعه به شکل مطلوب نهادینه نشده است و اگر مردم به اهمیت ورزش پی ببرند دیگر در آمارها شاهد پایین بودن رتبه کشور در رده بندی شادی نخواهیم بود.
ورزش با تضمین سلامت جسم و روح و تقویت شادی و نشاط در خانواده زمینه ساز کاهش آسیب اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق و خودکشی و عامل تقویت نشاط اجتماعی، پیشرفت و ترقی کشور است.
هیجان و سرگرمی یکی از مهمترین علت ها و مولفه کشیده شدن جوانان در دام آسیب های اجتماعی است و ورزش همگانی یک سرگرمی هیجان آور و راهکار حفظ جامعه از گزند آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد و افزایش امید افزایی و تقویت نشاط اجتماعی است.
از لحاظ علمی نیز تاثیر ورزش بر ایجاد روحیه شاد ثابت شده و به گفته کارشناسان هورمون اندورفین‌ مُسکن‌ های طبیعی و شادی آور بدن، از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شود و عملکرد آن شبیه به مخدر است که در زمان فعالیت بدنی و ورزش کردن ترشح می شود.
پویایی، تقویت روحیه انتقادپذیری، کسب مهارت های ایستادگی و مقاومت در برابر رخدادهای ناخوشایند و کسب موفقیت های اجتماعی از جمله ویژگی های افرادی است که در ورزش های همگانی فعالیت دارند و تقویت این ویژگی هاست که آستانه تاب و تحمل فرد را بالا می برد و از او یک فرد با نشاط می سازد.
رسانه با آگاه سازی و اطلاع رسانی به آحاد جامعه نقش مهم در ترویج فرهنگ ورزش کردن و توسعه ورزش همگانی دارد که باید از این ظرفیت رسانه برای وارد شدن ورزش همگانی در سبد هزینه ای خانواده ها و تقویت نشاط اجتماعی بیش از پیش استفاده کرد.
داشتن نوآوری و خلاقیت، تغییر نگرش مسوولان ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به خانواده ها از اثرات مطلوب ورزش همگانی در لایه های مختلف جامعه در بسترسازی برای توسعه ورزش همگانی اقدامی مهم و اجتناب ناپذیر است و بی شک ترغیب مادر خانواده به انجام فعالیت های ورزشی نقش موثر در سوق دهی فرزندان به ورزش های همگانی دارد.
در استان سمنان نگرانی هایی بابت ابتلای مردم این استان به افسردگی وجود دارد و باید بپذیریم شادابی و نشاط در استان به شکل مطلوب نهادینه نشده و باید برای تقویت نشاط اجتماعی تلاش کرد و یکی از راهکارهای تقویت نشاط اجتماعی توسعه ورزش همگانی است.
استان سمنان با جمعیت بیش از 702 هزار نفر حدود 37 هزار ورزشکار ساماندهی شده شامل بیش از 20 هزار مرد و بیش از 12 هزار ورزشکار زن فعالیت دارند.
- خبرنگار ایرنا در سمنان
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.