به گزارش ایرنا، این جشنواره به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس ار نوروز به ثبت ملی رسیده است که بیش از 100 سال قدمت دارد.
در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد زیر یکسال در میان برگ های گل محمدی، سبب حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری های مختلف به ویژه آلرژی و حساسیت های فصلی می شود.
این جشنواره هر ساله در ماه رویش گلهای محمدی، در ماه اردیبهشت در بخش امیریه دامغان برگزار می شود که زنان کهنسال این منطقه می گویند غلتاندن نوزادان در میان برگهای گل محمدی از چروک شدن پوست بدن کودک نوزاد جلوگیری کرده و کودک را خوش رو، چاق و سرحال می کند.
کهنسالان این شهر انجام این آیین را از زمان خردسالی به یاد دارند که بر این اساس آیین گل غلتان از نسل های پیشین به یادگار مانده و از جمله میراث معنوی ناملموس شهرستان دامغان و استان سمنان به شمار می رود.
**جشنواره گل غلتان از امروز در امیریه دامغان آغاز شد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: دوازدهمین جشنواره معنوی گل غلتان شهر امیریه دامغان از امروز به مدت دو روز در این شهر آغاز شده است.
مهدی قاسمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : انجام گل غلتان نوزاد در باور برخی اهالی این شهرستان، سبب مصون ماندن کودک در سالیان عمر خود از انواع حساسیت های فصلی مرتبط با ذرات گل و گیاه به خصوص در فصل بهار می شود.
وی اضافه کرد: ادای احترام به شهیدان، گشایش نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با حضور غرفه های صنایع دستی و هنرهای تجسمی مردم شهر، گل چینان، گلیم بافی، آواز خوانی سنتی، راه اندازی کارناوال شادی، بازدید از بناهای تاریخی، برگزاری جنگ شبانه، اجرای کمدین مطرح کشوری و نورافشانی، در روز نخست جشنواره برگزار می شود.
وی افزود : پس از انجام آیین گل غلتان نوزادان، اهالی منطقه گلبرگ های مورد استفاده را خشک کرده و در مصارف گوناگونی همچون درمان سنتی بیماری ها، معطر ساختن جانماز استفاده می کنند و برخی زنان گل های خشک شده را در میان کیسه های کوچک پارچه ای ریخته و آن را در میان اقلام جهیزیه عروس قرار می دهند.
قاسمی اظهار داشت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با هدف کمک به اقتصاد منطقه با 25 غرفه در حاشیه این جشنواره در روزهای 12 و 13 اردیبهشت دایر است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان تصریح کرد: با توجه به کمبود گل محمدی در اثر برودت هوا و مشکلات آب و هوایی، تعداد نوزاد در سال جاری کاهش یافت اما با این وجود و با تلاش پرسنل شهرداری امیریه در امر تهیه گل، تاکنون بیش 50 نوزاد از سراسر کشور برای شرکت در این آیین ثبت نام شدند.
''گل غلتان نوزاد تنها به نام شهر امیریه شناخته می شود''
شهردار شهر امیریه روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : جشنواره گل غلتان قدمت صدساله دارد و این در حالی است که برخی از شهرهای ایران این آیین را جشن می گیرند اما تنها شهر امیریه به عنوان جشنواره، این آیین را برگزار می کند.
محمد عوض آبادیان گفت: آیین گل چینان ، روایی خوانی ، پرپر کردن گل های محمدی ، گل غلتان نمادین نوزاد، گلباران مزار شهدا از جمله برنامه های جنبی این آیین است.
وی تصریح کرد: هر ساله بازدیدکنندگان قابل توجهی از نقاط مختلف ایران به منظور شرکت در جشنواره و یا گل غلتان نوزادان خود به این شهر سفر می کنند.
عوض آبادیان به بازدید علاقمندان از آثار تاریخی امیریه اشاره کرد و افزود: معرفی بهتر بافت قدیمی و آثار تاریخی شهر امیریه به عنوان یکی از اهداف اصلی برگزاری جشنواره در این شهر است.
وی سطح زیر کشت گل محمدی در این شهر را بیش از پنج هکتار ذکر کرد و ادامه داد : این شهر دارای ظرفیت مناسبی در کاشت گل محمدی است که باوجود زمین های مستعد برای توسعه کشت این محصول با کمبود منابع آبی مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تعداد 12 منزل برای اجرای سنتی آیین گل غلتان در این شهر در نظر گرفته شده است چرا که معتقدیم آیینی که از مردم گرفته شده است، باید در بین مردم رواج بیشتری پیدا کند.
به گفته عوض آبادیان، از ابتدای اردیبهشت تا پایان این ماه، آیین گل غلتان با حضور خانواده های مختلف از اقصی نقاط کشور در منازل شهر امیریه انجام می شود.
شهردار امیریه تصریح کرد: اجرای گل غلتان نوزادان در منازل و حاشیه برگزاری جشنواره، ایجاد موزه مردم شناسی و سخنرانی و بازدید مسوولان استانی و کشوری از برنامه های روز دوم این جشنواره است.
به گزارش ایرنا، جشنواره گل غلتان در سال 89 با شماره ثبت 177 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز ثبت شده است.
در بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان گل محمدی کشت می شود.
شهر امیریه با بیش ازسه هزار نفر جمعیت در 20 کیلومتری شهر دامغان و 90 کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.
9856
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.