حنیف رضا گلزار سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه بررسی های میدانی کارشناسان ستاد مردمی چند ماه بعد مورد تأیید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قرار گرفته و پس از آن توسط کارگروه ویژه اعزامی از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز تأیید شد، اظهار داشت: برآیند تخلفات معدن از جمله دلایل اصلی افزایش سیل پذیری منطقه بوده و از دستگاه قضایی کشور انتظار می رود تا این مساله را مورد پیگرد جدی قرار دهد.
وی با بیان اینکه بهره بردار بر خلاف تعهدات خود در رویشگاه های گونه ممنوع القطع ارس منطقه دخل و تصرف کرده، افزود: بهره برداری غیر اصولی در سطح بیش از 65 هکتاری بدون دریافت مجوزهای لازم، تغییر شبکه هیدرولوژیکی منطقه به دلیل باطله برداری و دپوی آن که موجب افزایش فرسایش شده، احداث جاده در خارج از محدوده های دارای پروانه و موفق نبودن در بازسازی محدوده های کارشده قدیمی از دیگر اقدامات غیرقانونی بهره بردار بوده است.
این کارشناس خاک و آب یادآور شد: بر اساس آیین نامه ارزیابی زیست محیطی مصوب سوم بهمن سال 90 هیات وزیران، با اینکه معدن بوکسیت تاش در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار نداشته اما مشمول ارائه پیوست زیست محیطی برای بهره برداری از عرصه می شده است.
گلزار ادامه داد: با این حال تا پنج سال پس از آغاز بهره برداری هیچ پیوست زیست محیطی از سوی بهره بردار معدن بوکسیت تاش ارائه نشده و سر انجام سال گذشته پس از فشارهای وارد شده از سوی سازمان های مردم نهاد متنی را تدوین کرده و تحت عنوان پیوست زیست محیطی ارائه کردند.
وی افزود: درواقع پیوست زیست محیطی پیش از آغاز فعالیت عمرانی یا بهره برداری و پس از مطالعه دقیق و لحاظ کردن همه ابعاد ارائه شده و بر اساس آن برای اجرای طرح عمرانی یا بهره برداری در مختصات عرصه مورد نظر تصمیم گیری می شود.
عضو هیات مدیره جمعیت دیده بان طبیعت با بیان اینکه پنج سال پس از بهره برداری معدن بوکسیت تاش و برای فرار از تخلف پیوست زیست محیطی ارایه شد، ابراز داشت: هدف این کار توجیه اقدامات انجام شده بوده و به هیچ وجه ناظر بر روش های بهره برداری مبتنی بر رعایت اصول زیست محیطی نبود.
گلزار اضافه کرد: برای نمونه در پیوست زیست محیطی تدوین شده همچنان بر تداوم انفجارها برای استخراج بوکسیت تاکید شده در حالی که بر اساس تعهدات ارائه شده از سوی بهره بردار در تاریخ 25 مرداد سال 90 قرار بود که بهره برداری به شکل تونلی و بدون تخریب سطحی ادامه پیدا کند.
وی افزود: در جایی دیگر از این متن با منت بر سر محیط زیست و منابع طبیعی ذکر شده که برای بهره برداری انفجار در شب را متوقف می کنیم و یا حتی جانمایی چند سطل زباله و جمع آوری روغن سوخته و جریمه ماشین آلاتی که از بوق استفاده می کنند و یا حتی رویاپردازی در مورد ایجاد دریاچه مصنوعی در محل معدن، مطرح شده است.
گلزار با طرح این پرسش که آیا چنین اقداماتی منابع آبی شاهوار را حفظ و بازسازی می کند؟ ابراز داشت: آیا با این روش ها از نابودی خاک و پوشش گیاهی و رمیدن حیات وحش جلوگیری می شود؟ در عرصه ای که انفجار در آن صورت می گیرد ممنوعیت بوق زدن ماشین آلات چه محلی از بحث دارد؟
به گزارش ایرنا، کوه شاهوار با ارتفاع سه هزار و 945 متر بلندترین قله در قسمت شرقی رشته‌ کوه البرز است، شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و در مرز 2 استان گلستان و سمنان واقع شده است.
این کوه علاوه بر آن که از مهمترین تامین کنندگان آب شهرستان شاهرود و روستاهای کوهپایه آن است، یکی از رویشگاه ‌های ارزشمند سرو ‌کوهی یا اُرس نیز محسوب می‌شود، از سوی دیگر، این قله نزد اهالی شاهرود به عنوان یکی از نمادهای طبیعی این شهرستان شناخته می‌شود و همواره مورد توجه است.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود در تاریخ 25 شهریور با عنوان ' بررسی چالش های زیست محیطی و اجتماعی معدن بوکسیت تاش ' اعلام کرد: ادامه فعالیت معدن بوکسیت تاش به این شکل، می تواند علاوه بر وارد کردن ضربه های جبران ناپذیر به طبیعت منطقه، حیات مردم را نیز در معرض تهدید قرار دهد.
این مرکز در گزارش خود در سه بخش به معرفی معدن بوکسیت تاش، چالش های زیست محیطی و اجتماعی این معدن و بررسی روند قانونی اکتشاف و بهره برداری از آن پرداخته و در نهایت راهکار ارائه کرده است.
تهدید منابع آب زیرزمینی منطقه، آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی، از بین رفتن مراتع، در خطر قرار گرفتن حیات وحش منطقه، ایجاد ریزگرد و گرد و غبار، از بین رفتن جاذبه اصلی گردشگری منطقه، از بین رفتن پوشش گیاهی و درختان و نیز چالش مدیریت پسماند و ایجاد سیلاب در اثر تلنبار مواد باطله در مسیر آب و دره ها از جمله سرفصل های بخش دوم این گزارش است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.