به گزارش ایرنا، امیر عبدوس عصر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین پاک در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: متوسط کشوری تولید زباله خانگی در کشور روزانه 500‌ تا 550 گرم در روز است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در چهار شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان و مهدیشهر طرح فاضلاب شهری به منظور جمع آوری پسماند در حال اجرا است که این طرح ها به طور متوسط از پیشرفت فیزیکی به نسبت خوبی برخوردار هستند.
عبدوس ادامه داد: اکنون شبکه جمع آوری پسماند تصفیه خانه شهمیرزاد به طور متوسط 75 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی و شبکه جمع آوری این طرح هم دست کم 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: شبکه تصفیه خانه شهر سمنان 60 تا 75 درصد و شبکه جمع آوری این طرح هم دست کم 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح کرد: شبکه تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای شاهرود و دامغان هم به ترتیب 85 و 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: کامل ترین شهر استان در اجرای طرح فاضلاب شهری مهدیشهر است که تصفیه خانه آن از استانداردهای لازم برخوردار است.

** تولید سالانه 804 تن زباله بیمارستانی در سمنان
عبدوس اضافه کرد: سالانه 804 تن زباله بیمارستانی در استان تولید می شود که اجرای طرح خنثی و بی خطرسازی این زباله ها در بیمارستان ها انجام می شود.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان گفت: برخی از بیمارستان های استان دستگاه های بی خطرسازی زباله ندارند که با انتقال این زباله ها به بیمارستان های مجهزتر عملیات خنثی سازی انجام می شود.

** هوای سمنان سال گذشته پنج روز ناسالم بود
عبدوس گفت: از‌مجوع 365 روز در سال گذشته 360 روز هوای سمنان در هشت شهرستان سالم بود و این امر نشان از پاک‌ و باطراوت بودن‌ هوای استان است.
وی تصریح کرد: هوای ناسالم پنج روز از سال 97 ناشی از گاز و مواد آلاینده صنعتی نبوده و بیشتر به دلیل ورود ریزگرد تنها در چند ساعت از شبانه روز بوده است.

** درجه کیفیت آب رودخانه های سمنان خوب است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: درجه کیفیت آب رودخانه های استان خوب است و آلودگی در این بخش از عرصه های طبیعی سمنان گزارش نشده است.
عبدوس افزود: تنها سنجش کیفیت آب رودخانه تاش در وضعیت به نسبت خوب قرار دارد که این امر براساس شنیده ها به دلیل فعالیت معدن بوکسیت تاش در کوه شاهوار است.
وی اضافه کرد: تحقیقاتی مبنی برای شناسایی دلیل وضعیت به نسبت خوب کیفیت رودخانه تاش از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان درحال انجام است که به محض آگاهی دقیق از علت این امر، با متخلف برخورد قانونی می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: اکنون فعالیت معدن بوکسیت تاش در کوه شاهوار از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تمدید نشده اما وضعیت کیفیت به نسبت نامطلوب آب رودخانه تاش می تواند در اثر معدنکاری در کوه شاهوار در ماه های گذشته باشد.

** علت رانش زمین در حسین آباد کالپوش در دست بررسی
عبدوس گفت: درباره علت رانش زمین در منطقه حسین آباد کالپوش تاکنون فرضیه های مختلفی ارایه شده که تا پایان نیافتن بررسی های کارشناسی نمی توان در رابطه با این موضوع اظهار نظر کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: کاهش پوشش گیاهی، شخم نامناسب اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز، برخی از فرضیه ها برای رانش زمین کالپوش بیان شده است.

** توقف انباشت زباله در فولادمحله با احداث نیروگاه زباله سوز
عبدوس گفت: استان های شمالی کشور با چالش جدی دفن زباله مواجه هستند که در چند سال گذشته هزینه های بسیار زیادی برای رفع این مشکل پرداخت کردند.
وی ادامه داد: عملیات ساخت نیروگاه زباله سوز در شهرهای ساری و نوشهر به زودی اجرا می شود که با اجرای این طرح در مرکز استان مازندران، انتقال زباله از ساری به فولادمحله متوقف خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: طرح احداث نیروگاه زباله سوز در ساری با شرکتی که برای ساخت این نیروگاه در تهران فعالیت می کرد خواهد بود.

** محیط بانان سمنان موظف به استفاده از جلیقه های ضدگلوله
عبدوس گفت: براساس برآوردهای انجام شده وزن جلیقه های ضدگلوله مقداری سنگین است که به این خاطر محیط بانان از پوشیدن این جلیقه ها امتناع می کنند‌.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: اکنون ماموران نیروی انتظامی از این جلیقه های ضدگلوله با وجود وزن زیاد استفاده می کنند و محیطبانان استان هم در ماموریت های مختلف موظف به پوشیدن این لباس نجات هستند.
به گزارش ایرنا، 25 درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با 131 محیط بان از آن مراقبت می شود، 16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
استان سمنان سه منطقه حفاظت شده در محدوده جنگل ابر، خارتوران و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.