به گزارش ایرنا، این اختراع با عنوان سامانه استحصال انرژی پیزوالکتریک از چرخ های خودرو در اداره‌ ثبت اختراعات آمریکا(USPTO) ثبت شده است.
استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سمنان روز دوشنبه درباره این اختراع گفت: بازیابی انرژی تلف شده در چرخ های خودرو با استفاده از فناوری پیزوالکتریک هدف اصلی انجام تحقیقات و در نتیجه این اختراع است.
پروفسور نیما امجدی با بیان اینکه ظهور خودروهای خودران و هیبریدی توجه بسیاری از محققان را به سوی تامین نیروی محرکه مناسب مانند انرژی الکتریکی معطوف کرد، افزود: سامانه تولید توان الکتریکی از تایر خودرو یک فرآیند موثر و مکمل تامین توان در خودروهای هیبریدی است که تحقیقات اصلی بر روی این ایده با تشکیل تیم تحقیقاتی از سال 1392 آغاز شد.
وی با اشاره به بکر بودن این ایده، تصریح کرد: از همان ابتدا اختراع های متعددی با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در این خصوص در کشور به ثبت رسید و موفق به دریافت دو گواهینامه تاییدیه علمی از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه سمنان ادامه داد: این طرح با بررسی های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور موفق به دریافت حمایت ارزی برای ارسال اختراع به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO ) شد.
به گفته وی، پاسخگویی به سوالات و چالش های مطرح شده توسط داوران اداره ثبت اختراعات آمریکا در 2 سال گذشته، این ایده در نهایت موفق به دریافت گواهینامه ثبت اختراع از آمریکا با نام Piezoelectric energy harvesting system from vehicle’s tires شد.
امجدی با بیان اینکه با استفاده از این اختراع می توان منبع کمکی پایدار توان الکتریکی برای خودرو تأمین کرد، افزود: این مساله بدون نیاز به مولد الکتریکی اضافی مانند باتری یا دینام اضافی انجام می شود.
این استاد دانشگاه، گواهینامه ثبت اختراع را سند مالکیت فکری زنده برشمرد و گفت: بر اساس پیشنهادهای دریافت شده از سوی وکیل این اختراع که از طرف صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای مدیریت امور حقوقی اختراع یاد شده با تیم تحقیقاتی همکاری می کند، این سند نیاز به پایش و مراقبت های پیوسته دارد که در صورت انجام صحیح و کامل مکاتبات حقوقی مربوطه، مالکیت معنوی و اعتبار سند ثبت اختراع تا 18 سال آینده برقرار می ماند.
وی خاطرنشان کرد: تامین هزینه یک هزار و 300 دلاری وکالت حقوقی این اختراع پس از ثبت، علاوه بر تضمین مالکیت فکری تیم تحقیقاتی در بازه زمانی 18 سال آینده، تجربه ای جدید در تثبیت مالکیت معنوی تیم تحقیقاتی دانشگاه سمنان در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) می شود.
این محقق تاکید کرد: توجه و حمایت دولت وبخش خصوصی مانند صنایع خودروسازی در تامین هزینه های مورد نیاز برای تبدیل نمونه آزمایشگاهی به نمونه صنعتی شرط لازم برای تحقق تجاری سازی این اختراع در داخل کشور است.
استاد دانشگاه سمنان یادآور شد: این اختراع حاصل تلاش های تیم تحقیقاتی به ویژه مسعود قنبری دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه سمنان است.
به گزارش ایرنا، پروفسور امجدی با مدرک دکترای مهندسی برق گرایش قدرت از دانشگاه صنعتی شریف، در زمره یک درصد دانشمندان برتر و نخبگان علمی جهان محسوب می شود.
دانشگاه سمنان از نظر علمی و پژوهشی رتبه سیزدهم کشور را دارد، حدود 12 هزار دانشجو شامل پنج هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، هفت هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع کاردانی در دانشگاه سمنان تحصیل می‌کنند.
9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.