به گزارش ایرنا، کتاب «پیدا و پنهان» را انتشارات آوای کلار اسفند 1394 در 120 صفحه مصور و رنگی در قطع رحلی به چاپ رسانده که شامل زندگینامه، نقاشی و تحلیل آثار هنرمند سمنانی سید اسدالله شریعت پناهی است.
سید محمود افتخاری پژوهشگر هنری در مقدمه این کتاب که در شمارگان هزار جلد به دو زبان انگلیسی و فارسی گردآوری شده است، آورده است: شریعت پناهی با نیم قرن هنرآفرینی و جست و جوی هنری اینک هویت و تمامیت هنریش را در آثار جدیدش رقم می زند. استاد در پی پوست اندازی های هنرمندانه زیادی، امروز آگاهانه به دنبال پوسته اصلی خود خواسته یا ناخواسته چیزی می آفریند که فرمان دل آگاه و اشراق فلسفی اوست.
در تحلیلی گذرا به این آثار، نخست می توان پایبندی هنرمند را به سنت های نگارگری ایرانی به وضوح مشاهده کرد. کاربرد رنگ های تخت که سطوح را به صورت دلنشینی از آن خود می کند، این یعنی اعلام هویت.
فرم های انتزاعی که از بستری صمیمی و آشنا عبور کرده، در زیباترین و دلنشین ترین شکل ممکن در جای خود قرار می گیرند، یعنی برقراری ارتباطی معنادار میان مفهوم مدرنیسم و ایرانی بودن، نه فقط سنتی بودن. فرم های بصری جذابی که بیننده را به اعماق فرهنگ و هنر و تمدن سرزمینش می برد.
شاید لازم است در همین جا گفته شود استاد شریعت پناهی در شمار اندک هنرمندان معاصر است که توانسته انتزاعی از جنس جامعه کهن و دیرینه خود را به نمایش بگذارد تا مخاطب به راحتی به درک و دریافتی عمیق از تمامی عناصر بصری خلاقانه هنرمند دسترسی پیدا کند؛ در این ارتباط هیچ نشانی از شعارزدگی هنر مدرن و تلاطم امواج بیهوده روشنفکری به اصطلاح هنرمندانه به چشم نمی خورد. این صمیمیت از ژرفای دل و اندیشه هنرمند برخاسته و بر چشم و دل بیننده می نشیند.

**نگاهی به زندگی و آثار استاد سید اسدالله شریعت پناهی
استاد اسدالله شریعت پناهی به سال 1317 خورشیدی در محله ای در جنوب شهر سمنان که لتیبار نامیده می شد، دیده به جهان گشود. پدرش کارمند دولت بود و همین امر سبب می شد که او علی رغم محرومیت و فقر عمومی مردمان محله بتواند راهی مدرسه شود. دوره ابتدایی را در دبستان هدایت محله شاهجو یا جهادیه امروزی سپری کرد و دوره متوسطه را در علوم طبیعی یا تجربی امروزی در دبیرستان ارگ یا پهلوی سابق و دبیرستان دهخدا به پایان رساند.
شریعت پناهی سال 1339 شمسی پس از اخذ دیپلم به استخدام آموزش و پرورش درآمد و راهی روستاهای حاشیه کویری جنوب سمنان شد. او در سال 1362 خورشیدی سرانجام معلم نقاشی دبیرستان های پسرانه و دخترانه شهر سمنان شد و بدین ترتیب سرنوشت هنریش رقم خورد. سال 1362 با همسری که به تمام معنی یار و شریک زندگی است، ازدواج کرد و بعد از یک سال خداوند به آنها دو فرزند پسر عطا کرد.
شریعت پناهی با تلاشی خستگی ناپذیر با رتبه ی دوم از میان 20 نفر به دانشگاه تهران وارد شد و آزمون عملی بزرگانی چون استاد هوشنگ سیحون، استاد علی محمد حیدریان و استاد اسماعیل آشیتانی را با موفقیت پشت سر گذاشت.
دیگر استادانی که شریعت پناهی آموخته های خود را مدیون آنان می داند نام هایی چون استاد مرتضی ممیز، استاد هجت صدر، استاد وزیری مقدم و استاد جواد حمیدی هستند که پیشگامان هنرهای تجسمی ایران به شمار می آیند.

**تقدیم نامه کتاب
شریعت پناهی در بخش تقدیم نامه کتاب پیدا و پنهان خود آورده است: این کتاب را به کسانی تقدیم می کنم که شعورشان را به شور هستی پیوند می دهند، به آنها که در جریان سیال خداوند جاری اند و بودنشان بسط مفهوم زیبایی است، به آنان که با نبودشان خلئی، هرچند ناچیز، در روند هستی احساس می گردد، به آنها که انسان و انسان ماندن در لحظه لحظه های بودنشان پیداست، به آنها که عمیق می بینند، عمیق می شنوند و عمیق می فهمند، به آنها که تکرار می شوند و تکراری نه و در هر تکرارشان اثری شگرف برانسانیت می گذارند، این کتاب را به چشم هایی تقدیم می کنم که در پیدا و پنهان نقش های من به دنبال معنایند.
7342م/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.