به گزارش ایرنا، سیل پدیده ای طبیعی و قدرتمند بوده و حرکت خروشان آن شوخی ‌بردار نیست اما در عین حال می توان با هوشیاری و مدیریت تهدید این پدیده طبیعی را به فرصت تبدیل و از وقوع بحرانی جبران ناپذیر جلوگیری کرد.
امروزه پیشرفت فناوری به بشر کمک کرده است تا بسیاری از بلایای طبیعی را پیش بینی و مدیریت کند و از خسارت آن بکاهد. در این خصوص هشدارهای سازمان هواشناسی را می توان قدم اول در مدیریت بحران سیل دانست، این سازمان با پیش بینی بارندگی های شدید و وقوع سیل در قالب اخطاریه هایی به مسئولان و مردم این موضوع را گوشزد می کند.
بنابراین دیگر بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب را نمی توان غیرمترقبه دانست و حوادث قابل پیش بینی و نیازمند مدیریت هستند.
به دنبال اخطاریه هواشناسی مبنی بر ورود موج بارشی به استان های کشور از جمله سمنان برای مقابله با احتمال سیلاب و وضعیت نامساعد جوی وضعیت آماده باش اعلام و به همت مسئولان و گروه های امدادرسان، تمهیداتی نیز برای کمک رسانی و کاهش آسیب ها اندیشیده شده است.
با توجه به اینکه در چند هفته گذشته صحنه های دردناکی از وقوع سیل و سرازیر شدن آب به خانه های مردم در نقاط مختلف کشور مشاهده شد، مدیریت مواجهه و مقابله با حوادث به منظور پیشگیری از هر گونه خسارت مالی و جانی ضروری است.
مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی هم چون سیل در نقاطی مانند مناطق کوهستانی به دلیل شرایط خاص این نقاط، از جمله دور بودن از نیروهای امدادی و نبود دسترسی به امکانات لازم تمهیدات خاص و ویژه ای نیاز دارد.
مشارکت سریع همه دستگاه های امداد رسان برای نجات و پاکسازی آبگرفتگی ها و جلوگیری از ترددهای غیرضروری در کنار مشارکت مردمی، جملگی اقدام هایی است که می تواند آثار و خسارت های جانی و مالی سیل را کاهش دهد.
مردم نیز قبل و هنگام وقوع هر نوع حادثه طبیعی باید به توصیه ها و هشدارهای مسئولان و هواشناسی توجه و همکاری لازم به منظور کاهش خسارت ها را مدنظر داشته باشند.
شهروندان و روستاییان باید با توجه به حجم زیاد بارش ها و پیش بینی آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی در بسیاری از نقاط استان سمنان از قرارگیری در مناطق حادثه خیز خودداری کنند چرا که با همکاری مردم بی‌ شک هیچ اتفاق ناگواری رخ نمی ‌دهد و جامعه به سلامت از این پدیده قدرتمند عبور می کند.

** بارش باران حتی با شدت کمتر، خطر جاری شدن سیل را دارد
یکی از سه عضو نویسندگان گزارش های تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در ایران در گفت و گو با ایرنا به سیل های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: رودخانه ها و زمین به علت شدت بارش ها و جاری شدن سیلاب در هفته های گذشته در کشور اشباع شدند.
محمد رحیمی افزود: اشباع شدگی منابع آبی و رودخانه های کشور سبب می شود تا بارش باران در روزهای آینده طبق پیش بینی هواشناسی حتی با شدت کمتر از بارش های گذشته، جاری شدن سیل را در پی داشته باشد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: مدیریت بحران با توجه به هشدارهای هواشناسی، تمهیدات لازم را قبل از وقوع خطر به منظور حفظ جان و مال مردم اتخاذ کند.
وی تصریح کرد: پیش بینی های هواشناسی در کشورهای توسعه یافته نیز می تواند با خطا همراه باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان یادآور شد: این پیش بینی ها به خاطر ماهیت علمی دارای خطاهایی است.

** تمهیدات با وقوع هر گونه خطر احتمالی اندیشیده شد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: تمهیدات لازم برای مقابله با وقوع جاری شدن سیلاب با توجه به هشدارهای هواشناسی در این استان اتخاذ شده است.
ایرج رئیسیان با اشاره به اینکه موج چهارم بارش ها وارد استان سمنان می شود، افزود: دستگاه های مختلف خدمات رسان آمادگی مقابله با هرگونه شرایط بحرانی را دارند.
وی ادامه داد: ستاد مدیریت بحران در شهرستان ها هم فعال بوده و فرمانداران شهرستان های استان بعد از ارسال اخطاریه هواشناسی مبنی بر احتمال جاری شدن سیلاب، جلسه ها و بازدیدها را از نقاط حساس و خطرآفرین مانند پل ها، زیرگذرها و جاده های دسترسی انجام می دهند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان خاطرنشان کرد: در صورت وقوع هر حادثه ای در زمان بارش ها در چند روز آینده، تمهیدات لازم برای بازسازی معابر و حضور به موقع نیروهای امدادی و خدماتی با هدف کمک رسانی به روستاییان و شهروندان استان سمنان در نظر گرفته شده است.

** نقاط آسیب پذیر استان سمنان شناسایی شد
رئیسیان با بیان اینکه نقاط آسیب پذیر در هنگام وقوع باران های رگباری شدید و وقوع سیل در این استان به منظور رفع خطرهایی احتمالی رصد و شناسایی شدند، تصریح کرد: دستگاه های متولی مانند راهداری، راه و شهرسازی، بخش های خصوصی پیمانکاری و نیز شهرداری ها و نیروهای امدادی و خدمات رسان برای مقابله با هر گونه خطر احتمالی آمادگی لازم را دارند.
وی بیان کرد: 2 نقطه آسیب پذیر محور تهران به مشهد به منظور جلوگیری و مقابله با هرگونه خطر احتمالی شناسایی شده است.
رئیسیان اظهار داشت: نظارت و کنترل بر این نقاط آسیب پذیر در محدوده سرخه به آرادان و میامی به سبزوار با هدف پیشگیری از بروز مشکلات برای مردم و مسافران محور مواصلاتی تهران به مشهد تشدید می شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان به سایر نقاط آسیب پذیر در هنگام بارش های شدید رگباری و وقوع سیل اشاره و اضافه کرد: گردنه ها، روستاهای کوهستانی، روستاهای بخش حسین آباد کالپوش شهرستان میامی، دهستان های جنوبی شهرستان دامغان، روستاهای شمال شهرستان مهدیشهر و شهر بسطام از جمله نقاط آسیب پذیری هستند که تحت کنترل می باشند.

** در نظر گرفتن 62 نقطه برای اسکان اضطراری
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه این ستاد 62 نقطه در کل استان را برای اسکان اضطراری در نظر گرفت، یادآور شد: با توجه به میزان بارنگی ها اگر منطقه ای با تهدید سیل روبرو شود، برای تخلیه اضطراری چاره اندیشی شده است.
رئیسیان تاکید کرد: اگر شرایط به گونه ای باشد که نیاز به تخلیه ساکنان مناطقی از استان داشته باشیم مشکلی در زمینه اسکان وجود ندارد.

** سامانه بارشی از جمعه سمنان را فرا می گیرد
سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سامانه بارش زا از بعد از ظهر جمعه با ناپایداری جوی در استان همراه است.
ایرج مصطفوی افزود: بر اساس تحلیل آخرین الگوهای پیش یابی، با ورود سامانه بارشی فعال به این استان، از بعد از ظهر جمعه بیست و سوم فروردین تا دوشنبه، بارش شدید باران، رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید و تندباد و در برخی نقاط تگرگ پیش بینی می شود.
وی تاکید کرد: احتمال جاری شدن سیل در نواحی مرکزی، جنوبی، شرقی و شمالی استان سمنان بیش از سایر نقاط وجود دارد.
سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان تاکید کرد: با توجه به حجم زیاد بارش ها و پیش بینی آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی در بسیاری از نقاط استان تمهیدات لازم صورت گیرد.

** مسوولان هشدارها را جدی بگیرند
دانشیار حوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: مسئولان استان سمنان هشدارهای سازمان هواشناسی را جدی بگیرند و به روستاییان به ویژه در مناطق کویری و ارتفاعات اطلاع رسانی کنند.
سعید کامیابی افزود: براساس نقشه پیش یابی هواشناسی و پیرو اطلاع رسانی شماره 10 این سازمان، سامانه بارش زایی استان سمنان را تحت تاثیر قرار می دهد که شدت آن در روز در مناطق غربی استان است.
وی بیان کرد: فعالیت این سامانه بارشی از روز یکشنبه هفته آینده سبب شدت بارش ها در شرق استان سمنان می شود.
این دانشیار حوزه اقلیم شناسی اضافه کرد: موج بارندگی ها در نقاطی چون مسیل ها و آبرفت ها به خاطر افزایش تقویت، سبب جاری شدن سیلاب می شود.
کامیابی با اشاره به تحلیل مدل های اقلیمی، تصریح کرد: استان سمنان بارش های مطلوبی در این هفته دارد.
دانشیار حوزه اقلیم شناسی با بیان اینکه آغاز ترسالی رابطه مستقیمی با مدت بارش های دارد، خاطرنشان کرد: در صورت متناوب بودن بارش ها تا سال آینده می توان گفت ترسالی آغاز شده اما این بارندگی ها شدت خشکسالی های را می کاهد.

** سیلاب ناشی از بارش ها در کویر شدیدتر خواهد بود
کامیابی اظهارداشت: باتوجه به پیش بینی هواشناسی، اثر بارش ها در مناطق کویری بیشتر است و آبروهای اصلی این مناطق سیل آسا تر هستند.
وی یادآور شد: گل رودبار سمنان، حبله رود گرمسار، مسیر شاهرود به طرود و مسیر دامغان به سمت کویر حاج علی قلی از ظرفیت بیشتری برای وقوع سیل در هفته آینده برخوردار هستند.
دانشیار حوزه اقلیم شناسی گفت: احتمال رانش دوباره زمین با شدت بارش ها در روز یکشنبه در روستاهای حسین آباد کالپوش شهرستان میامی دور از انتظار نیست.
کامیابی تاکید کرد: افراد در مناطق کویری و رانندگان در جاده های کناره رودخانه ها هوشیاری کامل را داشته باشند.
به گزارش ایرنا، سامانه بارشی جدید فردا جمعه بیست و سوم فروردین 98، وارد کشور و بارش ها در روز شنبه آینده تقویت می شود.
روز یکشنبه نیز در نیمه شرقی کشور و روز دوشنبه در نوار شرقی سامانه بارشی فعال است و دوشنبه شب هم این سامانه بارشی از مرزهای کشور خارج می شود.
9891/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.