به گزارش ایرنا، 22 اسفنده ماه فرصتی برای بزرگداشت و ستایش دلاوران، شیر زنان و مردانی است که با شهامت، شجاعت، رشادت، جانثاری و ایثار خود در طول تاریخ انقلاب اسلامی حماسه خلق کردند.
شهدا قهرمانان تاریخ انقلاب اسلامی و نیکوترین نیکی ها هستند، شهدا زندگان تاریخ‌ اند که از جان شیرین خود در راه دفاع از وطن، شرف و ناموس گذشتند و روز 22 اسفند همزمان با صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی در سال 1358 به نام شهید و 230 هزار لاله پرپر درخون غلتیده و هزاران خاطرات برجای مانده از آنها نامگذاری شده است.
همزمانی روز بزرگداشت شهید با روزهای پایانی سال که مردم برای استقبال از سال نو در تکاپو هستند، شاید تلنگری باشد برای شناخت و درک آرمان های انقلاب و اهداف والای شهدا در آستانه سال جدید.
شهدا تجلی انسان های وارسته ای هستند که طریق عشق و ایمان را شناختند و از خون خود برای تامین امنیت و آرامش مردم کشور مایه گذاشتند و روز شهید بهانه ای برای تکریم شان و منزلت شهداست.
شهدا مردان بی ادعایی هستند که خود را از زنجیرهای اسارت روح رهاندند و از تعلقات دنیوی دل کندند و بر میدان مبارزه حق علیه باطل پا نهادند؛ آری شهدا این گونه اند جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا آشیانه ای ویران نشود.
شهدا دلاورانی هستند که به درک و نگرش عمیقی از زندگی دنیوی رسیدند و به واسطه این نگرش در خون خود غلتیدند تا عزت، شرف و آبروی کشور حفظ شود.
در شرایط امروز باید ببینیم شهدا کجایند و ما کجاییم، مردان حق چه کردند و ما اکنون به پاس قدردانی چه می کنیم؟

**شهدا اوج اقتدار یک ملت
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی حاصل فداکاری جوانان و مجاهدان بوده است.
سرهنگ حسن سلامی بیان کرد: باید ارزش های دفاع مقدس در جامعه زنده نگه داشته شود، زیرا امنیت، آرامش و اقتدار جامعه امروزی مرهون خون شهداست.
وی ادامه داد: شهدا بهترین جوانان کشور بودند که از زرق و برق دنیا برای دفاع از اسلام و انقلاب گذشتند و جان خود را فدا کردند تا اسلام و انقلاب پیروز باشد.
وی با بیان این که امروز کشور درگیر جنگ روانی و فرهنگی است، گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعتقادات، باورها و اقتصاد مردم را نشانه گرفته است و حفظ و ترویج ارزش ها و پیروی از راه شهدا راهکار مقابله با بدخواهان کشور است.
سلامی تصریح کرد: یکی از معیارهای ارزشی بودن کشور، زنده نگه داشتن راه شهداست و پیروی از راه شهدا، استقامت، پیروزی کشور را به دنبال دارد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان خاطر نشان کرد: گردهمایی دانش آموزان، دیدار از خانواده شهدا و برگزاری محافل گرامیداشت یاد شهدا با کمک بسیج و تشکل های مردم نهاد از جمله برنامه های گرامیداشت روز شهید در استان است.

** شهدا نمونه و الگوی زندگی موفق هستند
پدر شهید محمدحسین حمزه یکی از شهدای مدافع حرم در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: جوان های امروزی باید زندگی شهدا را نگاه کنند، به ویژه شهدای مدافع حرم که در شرایط زندگی و جامعه امروزی بودند، آن ها هدف متعالی داشتند ولی جوانان امروزی معیارهای محکمی ندارند و نباید به دنبال ظواهر باشند.
محمدحسن حمزه، عاقبت به خیری جوانان را در معیارهای درست و عاقلانه دانست و افزود: معیارهای زندگی فرزند شهیدم ساده و همراه با مشورت با بزرگترها بود.
وی ادامه داد: انتخاب همسر، معیارها و خط مشی زندگی این شهید، به گونه ای بود که تداوم و پایداری زندگی را نوید می بخشید.
پدر شهید مدافع حرم محمدحسین حمزه یادآور شد : کانون خانواده تنها از مسیر انتخاب درست و الگوهای متناسب با خانواده ایرانی- اسلامی گرم باقی می ماند.
وی به نحوه انتخاب همسر فرزندش محمدحسین اشاره و خاطرنشان کرد: شهید در این مساله خانواده را معیار اصلی قرار داد و نظر والدین خود و همسرش را بر خود مقدم می دانست.

** شهدا، مجاهدان بی ادعا
شهید محمد حسین حمزه در بخشی از وصیت نامه خود گفته است: این حقیر از خانواده دور بوده ام، بدانند که خیلی زیاد بچه هایم را دوست دارم و داشتم و فقط برای آنکه نگذارم دشمن بیاید و در شهر خودمان به ناموس و بچه هایم تعرض نکند رفته ام تا جلویشان را بگیرم.
شهید حمزه در ادامه وصیت نامه خود خطاب به جوانان گفته است: دشمن به هر روشی می خواهد شما را نابود کند و با هر ابزاری وارد می شود، هوشیار باشید که اسیر زیبایی هایی که دشمن فراهم می کند نشوید، چرا که می خواهد اول دینتان را از دنیایتان جدا کند و بعد دینتان را از بین ببرد و در آخر هم خودتان را.

** شهیدان جاودانه های تاریخ
عباس دانشگر، شهید 23 ساله سمنانی، عاشقی که جانش را برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) و آل الله نثار کرد و جاودانه شد.
در وصیت نامه این شهید سمنانی آمده است: حرکت جوهره اصلی انسان است و گناه زنجیر، من سکون را دوست ندارم، عادت به سکون بلای بزرگ پیروان حق است.
وی در بخشی دیگر از وصیت نامه خود گفته است: خدایا مرده‌ام، تو مرا دوباره حیات ببخش، خوابم، تو بیدارم کن خدایا! به‌حرمت پای خسته رقیه(س)، به‌حرمت نگاه خسته زینب(س)، به‌ حرمت چشمان نگران حضرت ولی عصر(عج) به ما حرکت بده.

**شهدا مقبولان حق
مادر شهید مجید باقری از شهدای دفاع مقدس در استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: خداوند کسانی را برای شهادت انتخاب می کند که دوستشان دارد.
هاجر رشمه ای افزود: فرزندم دفاع از خاک وطن را یک وظیفه بر دوش خود می دانست و برای ادای دین خود به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رهسپار جبهه های جنگ شد.
وی ادامه داد: برای شکوفایی انقلاب اسلامی خون ها ریخته شده و وظیفه جوانان امروز تلاش برای شکوفایی، توسعه و پیشرفت کشور و حفظ امانت جوان دیروز کشور است.

** شهادت اوج بندگی و قله افتخار
پدر شهید عباس دانشگر درگفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شوخ‌طبعی، دلسوزی و گشاده رویی از خصوصیات فرزند شهیدم بود.
حاج مومن دانشگر گفت: رابطه صمیمانه‌اش با دیگران باعث می‌شد تا دوستان زیادی داشته باشد، در برخورد اول با همه آن‌قدر گرم می‌گرفت که منجر به دوستی عمیق با آنها می‌شد.
وی گفت: از این که پسرم یک مدافع حرم بود، خوشحال بودم از ابتدا نیز بنده و خانوادم راضی به این رشادت بودیم و از رفتنش ممانعت نکردم، مادرش به او گفت برو و خدا پشت و پناهت.
وی ادامه داد: بعد از شهادت فرزندم محبت به اهل بیت(ع) طور دیگری در دلم نفوذ و بینش و نگرشم تغییر کرده است؛ این لطف خدا و شهید من است، من هم با افتخار حاضر به ادامه راهش و پیوستن به او هستم.
پدر شهید تصریح کرد: شهادت اوج بندگی و نشان از کمال است و ملت ایران در قله این افتخار قرار دارد.
دانشگر خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) و رشادت ملت بزرگ ایران توانست برخلاف دوره های گذشته که هر کشوری به ایران یورش می برد و قسمتی از خاک آن را جدا می کرد در هشت سال دفاع مقدس ذره ای از خاک این سرزمین را به دشمن نداد.

**رشادت شهدا برای نسل جوان تبیین شود
پدر شهید عباس دانشگر با بیان این که باید رشادت های مدافعان حرم برای نسل جدید تشریح، تبیین و بازگو شود، اضافه کرد: این شهدا مایه عزت، آبرو و سربلندی دنیای اسلام در جهان امروز هستند.
حاج مومن دانشگر اضافه کرد: امنیت و آسایش حاکم در کشور حاصل رشادت ها و ایثار رزمندگان و شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم است.
دانشگر تصریح کرد: خانواده های معظم شهدا باید بدانند که شهدای آنان زنده اند و از خداوند روزی دریافت می کنند و امروز کسانی که از ارزش ها و آرمان های انقلاب و اسلام ناب محمدی عقب مانده است، مردگان حقیقی هستند.
به گزارش ایرنا، زندگی شهدا در ابعاد مختلف به ویژه اخلاق نیکوی شان در هیاهوی زندگی امروز که خیلی از مسایل مانند کلافی سر در گم شده است و شماری مقصد را فراموش کرده اند، بهترین چراغ راه و الگوی مناسب زندگی است و روز شهید فرصتی برای تلنگر زدن به خود برای بهره گیری و سرمشق گرفتن از زندگی شهداست.
مردم شهید پرور استان سمنان در دوران دفاع مقدس بیش از سه هزار شهید و برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) ۳۳ شهید تقدیم کرده اند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور نهادینه کردن فرهنگ بزرگداشت شهدا روز ۲۲ اسفند، سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران را به عنوان روز بزرگداشت شهدا نامگذاری کرده است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.