پژمان صالحی فر عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جمعیت اهداکنندگان مستمر خون در استان سمنان به دلیل بالارفتن سن در سال های آینده با ریزش مواجه است و جوانان برای جلوگیری از این چالش اهدای خون را فراموش نکنند.
وی تاکید کرد: فرهنگ سازی بین نسل جوان برای تمایل به اهدای خون و پیشگیری از ایجاد چالش کاهش جامعه اهداکنندگان مستمر خون نیازمند اتخاذ تصمیم های هوشمندانه و کارشناسی است.
وی تصریح کرد: در سال های گذشته تعداد اهداکنندگان خون به اندازه کافی بود، اما اکنون افراد به سن ممنوعیت اهدای خون یعنی حدود 60 سالگی نزدیک می شوند که درصورت جایگزین نشدن افراد جوان به جای اهداکنندگان مستمر خون، مشکلاتی در شبکه خون رسانی ایجاد می شود.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان با بیان این که اهدای خون محدودیت سنی دارد، ابراز داشت: افراد در بازه سنی 18 تا 65 سال به شرط تایید پزشک مجاز به اهدای خون هستند و قرارگیری متولدین سال 1370 به بعد در فهرست اهداکنندگان مستمر خون بهترین گروه سنی است.
صالحی فر با بیان این که متولدین سال 1370 به بعد علیه ویروس هپاتیت واکسینه شدند، اضافه کرد: با قرارگرفتن جوانان بین گروه سنی 18 تا 25 سال در فهرست اهداکنندگان مستمر خون خطر ابتلا به این بیماری در دریافت کنندگان خون به صفر نزدیک می شود.
وی خاطر نشان کرد: سالانه 20 هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می شوند که خیلی از جان باختگان جمعیت اهداکننده هستند این امر نیز در کاهش جمعیت اهداکننده و افزایش جمعیت دریافت کننده خون مضاعف می شود.
صالحی فر با بیان این که براساس آمار سمنان استان برتر کشور نسبت به میانگین جمعیت اهدا کنندگان مستمر خون است، اظهار داشت: بالابودن جمعیت اهدا کننده مستمر خون در استان سمنان نشان از فرهنگ و سخاوتمندی مردم است.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان ادامه داد: بالا بودن جمعیت اهداکنندگان مستمر خون زنگ خطر و نشان از بالارفتن سن افراد اهداکننده نیز است و اگر برنامه ریزی نشود تا 10 سال آینده به دلیل محدودیت سنی، استان در زمینه اهداکنندگان مستمر دچار چالش می شود.
به گزارش ایرنا، در استان سمنان چهار پایگاه اهدای خون در شهرستان های سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار وجود دارد.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.