به گزارش ایرنا، عشایر در کنار نوع شرایط زندگی، تولیداتی از روغن زرد، کلاه پشمی، گلیم، جاجیم و تا انواع فرآورده لبنی بکر دارند که تنها بخشی از ظرفیت های گردشگری عشایری محسوب می شود، این حوزه با تامین زیرساخت و ترویج فرهنگ بومی می تواند ظرفیت مناسب برای توسعه اقتصادی باشد.
بیش از 230 هزار خانوار با جمعیت تقریبی یک میلیون و 200 هزار نفر، جمعیت عشایری کشور را تشکیل می دهند و از سوی دیگر بیش از 35 میلیون هکتار از اراضی کشور در اختیار این قشر از جامعه قرار دارد.
عشایر بیش از 25 درصد از گوشت، فرآورده لبنی و صنایع دستی کشور را تولید می کند که با وجود ظرفیت های منحصر به فرد اما از این بخش برای توسعه اقتصادی و اجرای طرح های گردشگری کشور چندان استفاده نمی شود.
همچنین عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و 181 خانوار و بیش از 14 هزار و 400 نفر جمعیت، شامل 74 طایفه، 1.07 درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شود.
بیش از 30 منطقه برای اجرای طرح گردشگری عشایری در استان سمنان شناسایی شده است که نبود زیرساخت ها مانند جاده های دسترسی و معرفی کامل ظرفیت ها، اجرای این طرح ها را تاکنون مغفول گذاشته است.
لذت زندگی در سیاه چادرهای عشایری و شروع یک روز با طراوت با خوردن سرشیر، کره و روغن زرد و تکیه بر گلیم های بافته شده از پشم گوسفندی و لذت راه رفتن در چمنزارهای مراتع سرسبز استان سمنان رویایی دست یافتنی برای همه مردم ایران است که مسئولان و عشایر با هم فکری و هم افزایی باید برای تحقق این مهم تلاش کنند.
از سوی دیگر، فرهنگ گردشگر پذیری رکن اساسی در توسعه گردشگری عشایری است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با همکاری اداره کل امور عشایری سمنان باید برای مهارت انسانی در این بخش تلاش کنند.

** توسعه گردشگری عشایری سمنان در حد شعار است
یکی از فعالان اقتصادی در بخش عشایری شهرستان مهدیشهر گفت: نظریه توسعه بخش گردشگری استان سمنان 15 سال پیش به مسئولان گزارش شد اما تاکنون اقدام موثری در این بخش انجام نشده است.
محمد پارسا اضافه کرد: «گوت سنگسری» یا چادر عشایری که از ظرفیت های اساسی در بخش گردشگری است تنها در آستانه نوروز در استان سمنان برپا می شود در حالی که از این ظرفیت باید در تمامی روزهای سال بهره برد.
وی افزود: فعالان اقتصادی علاقه مند برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف عشایری استان سمنان هستند اما مسئولان در بعضی موارد با بخش خصوصی همکاری نمی کنند.
این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: به دلیل خشکسالی و فقر مراتع بخش عشایر رغبت چندانی برای فعال سازی بخش گردشگری ندارند و این قشر از جامعه معتقدند دام پایه اصلی حیات عشایر است.

** رونق گرشگری عشایری در دستور کار است
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: توسعه گردشگری عشایری برای رونق اقتصادی در استان در دستور کار است.
مهدی جمال افزود: ظرفیت های گردشگری استان سمنان در بخش های مختلف بی نظیر است اما از این ظرفیت ها در بخش های مختلف به معنی واقعی استفاده نشده است.
وی اضافه کرد: آموزش گردشگر پذیری و افزایش مهارت های انسانی و رفع مشکلات زیرساختی برای رونق این بخش در دستور کار قرار دارد.
جمال ادامه داد: بخش عشایر در شهرستان های مهدیشهر، گرمسار، شاهرود و دامغان فعالیت بیشتری دارند که با شناسایی ظرفیت ها باید برای توسعه این بخش گام های عملیاتی برداشت.
این مقام مسئول گفت: عشایر استان سمنان با وجود خشکسالی و مشکلات مختلف اما همچنان یک جامعه پویا هستند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان تصریح کرد: فراخوان طلب همکاری از سرپرستی گروه های گردشگری نقاط مختلف کشور برای حضور فعال در بخش گردشگری عشایری استان سمنان با برنامه ریزی اصولی در دستور کار قرار دارد.

** پرهیز از کلی گویی در اجرای گردشگری عشایری سمنان
مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: ظرفیت گردشگری استان در چند سال گذشته مغفول بوده و با توجه به سیاست های دولت در زمینه توسعه اقامتگاه های بوم گردی این بخش در 2 سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
حمید رضا حسینی خاطر نشان کرد: آموزش رکن اساسی در توسعه گردشگری عشایر است که اداره کل میراث فرهنگی در این بخش با اداره کل امور عشایری استان همکاری کند.
وی ادامه داد: اکنون در بخش گردشگری عشایر مباحث کلی مطرح می شود اما برای افزایش اشتغال در این بخش برنامه های تخصصی و موردی ارایه شود.

** ترویج فرهنگ گردشگرپذیری در بخش عشایری سمنان
فعال اقتصادی در بخش عشایری گفت: عشایر حضور گردشگران در بین خود را به دلیل فقدان امکانات تخصصی از جمله اقامتگاه و زیرساخت های بهداشتی نمی پذیرند که مسئولان امر با هم فکری در کنار ایده پردازی برای جذب گردشگری به رفع مشکلات زیرساختی در این بخش هم توجه کنند.
پارسا اضافه کرد: عشایر سمنان بیش از 30 فرآورده لبنی از شیر تولید می کنند که این ظرفیت اقتصادی در مقایسه با دیگر نقاط کشور بی مانند است و باید بپذیریم که از این ظرفیت ها برای افزایش اشتغال در استان بهره نبردیم.
وی ادامه داد: بافت انواع جاجیم، گلیم و کلاه پشمی نیاز به بازار فروش دارد که با رونق بخش گردشگری عشایر می توان برای توسعه این بخش اقدام کرد.
این فعال اقتصادی گفت: بخشی از مراتع استانهای مازندران، خراسان شمالی و رضوی، گیلان و اصفهان در اختیار عشایر استان سمنان قرار دارد که با تعامل و هم فکری می توان گردشگری عشایری را در منطقه توسعه داد.

** شناسایی 32 منطقه عشایری با ظرفیت های گردشگری
مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: 32 منطقه ییلاقی و قشلاقی بخش عشایری سمنان برای توسعه گردشگری شناسایی شده است.
حسینی ادامه داد: عشایر سمنان در کنار تولید فرآورده های دامی و گوشت می تواند با توجه به برخورداری از ظرفیت های مختلف در بخش گردشگری هم نقش ایفا کنند.
وی اضافه کرد: اکنون در چهار منطقه از 32 منطقه عشایری سمنان طرح های گردشگری اجرا شده که با هم افزایی دستگاه های اجرایی و همکاری بخش خصوصی می بایست این زیرساخت ها در تمام مناطق عشایری شناسایی شده تکمیل شود.
مدیرکل امور عشایری سمنان خاطرنشان کرد: در نوروز پیش رو 12 چادرعشایری در نقاط مختلف استان سمنان از ایوانکی گرمسار تا منطقه عباس آباد میامی برپا می شود.
وی تصریح کرد: در چادرهای عشایری سمنان توانمندی و ظرفیت های مردان و زنان عشایر استان با عرضه صنایع دستی و محصولات لبنی به گردشگران معرفی می شود.
حسینی اضافه کرد: 32 فرآورده لبنی مانند کره گوسفندی، انواع دوغ، چیکو، روغن زرد، کشک و ماست در سیاه چادرهای عشایر سمنان در نوروز 98 به گردشگران عرضه می شود.

** بهره گیری از ظرفیت گردشگری عشایر مهدیشهر مطلوب نیست
فرماندار مهدیشهر گفت: بهره گیری از ظرفیت گردشگری عشایر این شهرستان با وجود فعالیت ایل بزرگ سنگسری در این شهرستان چندان رضایت بخش نیست.
حسن ارگی افزود: اگر مسئولان استانی به معنی واقعی به بخش گردشگری عشایر توجه کنند بدون شک در میان مدت استان سمنان به مقصد گردشگری جدید در کشور معرفی می شود.
وی خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان، ایل سنگسری از بزرگترین ایل راه بزرگ جهان برای ییلاق و قشلاق استفاده می کنند که باید این ظرفیت مهم جهانی به گردشگران معرفی شود.
ارگی اضافه کرد: در عصر حاضر با توجه به ماشینی شدن زندگی تنها راه حفظ اصالت و حفظ سنت ها اتخاذ راهبردهای متعدد برای حفظ این آداب و رسوم است.
وی تصریح کرد: ظرفیت های گردشگری عشایری درشهرستان مهدیشهر وجود دارد که با برنامه ریزی اصولی و هدفمند می توان این بخش از اقتصاد استان سمنان را فعال کرد.
فرماندار مهدیشهر گفت: در سال های گذشته چند همایش و جشنواره در راستای معرفی ظرفیت های گردشگری عشایر مهدیشهر به صورت استانی و کشوری برگزار شد و تا حدود زیادی این ظرفیت ها به فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری معرفی شد.

** ضرورت تحول در گردشگری عشایری سمنان
مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: ظرفیت های گردشگری عشایر استان سمنان با وجود ظرفیت های مختلف اقتصادی نیازمند معرفی است.
حسینی خاطرنشان کرد: گلیم، جاجیم، سرگیرا، کلاه پشمی، نمد و پیراهن های پشمی از جمله محصولات صنایع دستی عشایر استان سمنان در نوروز 98 است.

** عشایری فصل جدید گردشگری در سمنان
یکی از فعالان اقتصادی در بخش گردشگری استان سمنان گفت: عشایری فصل جدید در توسعه گردشگری استان است که مسئولان امر برای رونق این بخش باید اقدام کنند.
ابوالفضل بیدقی اضافه کرد: یکی از سیاست های مهم و اصولی دولت در چند سال گذشته توجه به گردشگری روستایی و عشایری است که با برنامه ریزی اصولی می توان این راهبردهای را در استان سمنان پیاده کرد.
وی ادامه داد: هدفگذاری دقیق و شفافی از توسعه بخش گردشگری عشایری در استان نشده است اما نباید با سطحی نگری از کنار این ظرفیت مهم اشتغال آفرین به راحتی گذشت.
بیدقی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده طرح هایی برای تغییر الگویی استان از معبر به مقصد گردشگری در دستور کار است که عشایری ظرفیتی فعال در تحقق این برنامه است.
این فعال اقتصادی در بخش گردشگری استان سمنان گفت: در بعضی موارد کاغذبازی های اداری مانع سرمایه گذاری های مختلف در بخش گردشگری عشایر و روستایی می شود که مسئولان در تسهیل این روند با فعال اقتصادی همکاری بیشتری داشته باشند.
در این استان بیش از 700 اثر تاریخی در فهرست آثار تاریخی ثبت شده است که از این تعداد حدود 30 درصد بناهای تاریخی در شهر سمنان وجود دارد، با مشارکت بخش خصوصی 133 طرح با 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در حال اجرا است.
7339/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.