به گزارش ایرنا، این شهرستان با حدود 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 250 کیلومتری سمنان واقع شده و زمینه های توسعه را با توجه به فرصت ها و برنامه هایی همچون آثارگردشگری، معادن غنی و اراضی زراعی و باغی با محصولات گوناگون دارد.
میامی با وجود ظرفیت های ویژه درحوزه گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن تا رسیدن به توسعه پایدار و رفع محرومیت راه طولانی درپیش دارد.
میامی با وسعتی حدود هشت هزار و 350 کیلومتر سال 1390 به شهرستان ارتقا یافت اما هنوز زیرساخت های لازم برای ارتقای شاخص های زندگی ساکنان آن به طور کامل فراهم نشده است.

** قابلیت های شهرستان میامی
خط لوله 48 و 42 اینچ گاز سراسری که در شهرستان میامی با یکدیگر تلاقی پیدا می کنند، می تواند زمینه ساخت صنایع پتروشیمی در مقیاس های کوچکتر را در این منطقه فراهم کند.
وجود شهرک صنعتی با زیرساخت های مناسب آب، برق ،گاز ،تلفن و قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی تهران - مشهد گام دیگری برای توسعه صنعت دراین شهرستان است.
وجود آب کافی و زمین های کشاورزی مستعد برای ایجاد گلخانه های صنعتی و دامداری های صنعتی دربرخی دهستان کلاته های شرقی وفرومد هم برای اشتغال و رفع بیکاری زمینه های بسیار مناسبی هستند.
روستای محمدآباد به عنوان مهدتولید پیراهن ، که تولیدات این روستا در سایر مناطق استان و حتی کشور توزیع می شود، یکی دیگر از توانمندی های مردمان این خطه برای رونق هرچه بیشتر اقتصادی است.
قرار گرفتن این شهرستان در مجاورت مناطق زیست محیطی پارک ملی توران، پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده حیات وحش خوش ییلاق و همچنین مناطق زیست محیطی این شهرستان هم برای جذب گردشگران طبیعی مقصدهای بسیار مناسبی هستند.
نزدیکی به فرودگاه بین المللی شاهرود یکی ازمزیت های مناسب برای حوزه گردشگری،صنعت و معدن این شهرستان می باشد وهمچنین وجود 2 ایستگاه توقف قطار مسافری تهران –مشهد می تواند محصولات معدنی و کشاورزی را از طریق ریل آهن انتقال دهد ، با توجه به پایین بودن قیمت حمل و نقل ریلی ایجاد یک سکوی حمل ونقل ضروری می باشد .

** میامی نقطه اتصال کریدور شمال - جنوب
وجود جاده های مواصلاتی در دست اقدام میامی – جاجرم به عنوان کریدور شمال از ترکمنستان به جنوب ایران ،جاده میامی -جیلان از دیگر مزیت های این شهرستان هستند.

** معادن غنی میامی از دیگر مزیت ها برای توسعه است
معادن غنی اکسید کروم ، کنستانتره مس ، وجود 20 درصد معادن کرومیت کشور و 50 درصد مس استان و درصورت جلوگیری ازخام فروشی و ایجاد صنایع تبدیلی تحولات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.
وجود آثار باستانی و چهار منطقه گردشگری ،غارهای نام نیک ،خرتوت و بزرگترین کاروانسرای ایران در جذب گردشگران نقش اثرگذاری دارند.
با این که فقط گوشه هایی از مزیت های بسیار زیاد شهرستان میامی برشمرده شد، اما این شهرستان از محرومیت های بسیاری رنج می برد ، به طوری که یکی از 31 شهرستان دارای اولویت کشور برای توسعه تعیین شده است.

** استانداران ناظر اجرای سند توسعه شهرستان های محروم
احمد ملایری سرپرست فرمانداری میامی در گفت و گو با ایرنا به سند توسعه که نقش بسزایی برای توسعه میامی در پی خواهد داشت اشاره کرد و گفت: اهداف توسعه با مشارکت مردم و نهادهای حمایتی پیگیری و به صورت برنامه محور اجرا می شود.
وی تصریح کرد: باید تلاش شود از امکان بوجود آمده با برنامه ریزی و با مشارکت همه جانبه مردم و سرمایه گذاران در عرصه های مختلف ازجمله اقتصادی، گردشگری ،فرهنگی و اجتماعی بیشترین استفاده به عمل آید.
ملایری ظرفیت های فراوان شهرستان میامی درحوزه های گردشگری، صنعت، معدن و کشاورزی را یادآور شد و افزود: در این سند، توجه به بخش خاص نیست و ظرفیت های مختلف برای توسعه مورد نظر است.
وی با اشاره به روند اجرای سند توسعه شهرستان میامی گفت: برای تحقق توسعه شهرستان به صورت مستمر و دقیق نظارت و پیگیری می کنیم تا بتوانیم به اهداف تعیین شده برسیم.
سرپرست فرمانداری میامی تصریح کرد: با هماهنگی های انجام شده و ابلاغ وزیرکشور تمام اختیارات به استانداران برای نظارت بر توسعه شهرستان ها ابلاغ شده و فرمانداران نیز آن را انجام می دهند.
به گزارش ایرنا، سند توسعه 31 شهرستان کمتر توسعه یافته کشور با حضور وزیر کشور 14 اسفند رونمایی شد.
شهرستان میامی با جمعیتی بیش از 40 هزار تن در شرق استان سمنان واقع است.
7357/6167/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.