به گزارش ایرنا، احمد دزیانیان چهارشنبه در جشن روز درختکاری افزود: از شروع کار این مرکز تاکنون بیش از 10 هزار هکتار باغ توسط این مرکز ایجاد شده است.
دزیانیان با بیان این که حیات و بقای انسان ها در گرو حفظ و حراست از محیط زیست است، تصریح کرد: در هر 100 سال یک درجه دما افزایش پیدا کرده و این امر موجب آب شدن یخچال های قطبی شده است.
وی افزایش دی اکسید کربن براثر استفاده از سوخت های فسیلی را بسیار خطرناک خواند و افزود: بشر همواره به دنبال رفاه بیشتر در محیط پیرامونی خود بوده و از محیط بیرونی غافل و در حال نابودی آن است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان اظهار داشت: طرح تغییر الگوی کشت، تهیه سند بهره وری آب، تولید و توزیع سالانه 200 هزار نهال از اقدامات انجام شده در این مرکز است.
سید جمال عاطفی یکی از بازنشستگان این مرکز هم گفت: در سال 1349 این مرکز با عنوان ایستگاه باغبانی شروع به کار کرد و در آن زمان نهال پیوندی تولید می شد.
عاطفی با اشاره به این که اگر برای کاشت از نهال میوه استفاده می شود باید نکاتی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: باید طراحی باغ اصولی بوده و درختی انتخاب شود که با اقلیم آن مکان متناسب باشد.
وی با بیان این که برای هر نهال باید یک قیم نصب شود، افزود: انتخاب نهال باید سه خصلت داشته باشد؛اصالت ژنتیکی، سلامت نهال و خصوصیات فیزیکی درستی داشته باشد.
در این آیین جمعی از بازنشستگان مورد تقدیر قرار گرفته و در پایان تعدادی نهال توسط مسوولان غرس شد.
به گزارش ایرنا، مراسم روز درختکاری در دبیرستان شاهد-شهید جواد ابراهیمی- شاهرود نیز با حضور جمعی از مسوولان شهرستان شاهرود برگزار شد.
در این آیین، احمد خرم معاون سیاسی فرمانداری شاهرود با تجلیل از شهید محمد قنبریان گفت: با شهادت این عزیزان نهال انقلاب آبیاری شده و ما همه مدیون خون شهدا هستیم.
وی طبیعت و جنگل ها را امانت الهی خواند و افزود: انسان ها امانتدار خوبی نبوده و از این سرمایه ای که خداوند در اختیار بشر قرار داده به خوبی نگهداری نکردیم.
خرم درختان را سرمایه ای برای بقاء، حیات و زندگی بشر دانست و تصریح کرد: باید شکر گزار این موهبت الهی بود و از مراتع و جنگل ها محافظت و نگهداری کرد.
معاون سیاسی فرمانداری شاهرود با اشاره به برپایی زنگ درختکاری، اظهار داشت: باید برپایی این گونه برنامه بیشتر شده و فرهنگ درختکاری از مدارس شروع و در جامعه نهادینه شود.
وی با بیان این که روز درختکاری تنها به یک روز ختم نمی شود، از دانش آموزان خواست حامی محیط زیست بوده و در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشند.
در پایان این آیین زنگ در ختکاری به صدا در آمد و یک اصله نهال به یاد و خاطره شهید محمد قنبریان در این دبیرستان غرس شد.
برگزاری سرود، سخنرانی، پرسش در مورد درخت و درختکاری و تقدیم هدیه به دانش آموزان و تقدیر از خبرنگاران از جمله برنامه های این آیین بود.
شهید محمد قنبریان اعزامی از سپاه قائم آل محمد (عج) در سال 95 و در حین عملیات مستشاری در سوریه مفقود شد و پیکر وی پس از 2 سال کشف و شناسایی شده و برای خاکسپاری به زادگاهش شاهرود انتقال یافت.
1023/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.