به گزارش ایرنا، چنارهای میامی با قرار گرفتن در بافت تاریخی شهر، همجواری با مساجد، عمارت ها و آب انبار قدیمی این منطقه و تنه ای قطور که هر ساله با پوست اندازی جوان می شود، شاخ و برگ گشوده و جلوه خاصی به بافت قدیمی و تاریخی این منطقه داده است.
از دیرباز در مناطق روستایی و باغ ها و زمین های زراعتی کشاورزی در شهرها، جوی های آب خاکی، روشی سنتی برای آبیاری بوده و مردم این مناطق در مجاورت این نهرها نسبت به کاشت درختانی همچون چنار و توت اقدام می کردند.
چنار، توت و درخت هایی از این قبیل که نیازمند آب فراوان هستند، همواره در کنار جوی های آب روان کاشت می شدند تا کشاورزان و رهگذران از نشستن در سایه آن لذت برده و همچنین جلوه زیبایی به کوچه باغ های هر منطقه می بخشید.
چنارهای مستحکم و تنومند در شهرستان میامی نیز از این امر جدا نیست و به یکی از جاذبه های گردشگری ثبت شده برای جذب گردشگری طبیعت در این شهرستان تبدیل شده است.
درختان کهنسال چنار میامی، 14 متر ارتفاع و تاجی زیبا به طول 10 و عرض 6 متر دارند، تاجی که در فصل بهار کلاهی سبز با سایه ای خنک و در فصل پاییز بارشی از برگ های پهن رنگ شده سرخ و زرد را ایجاد می کند.
زندگی ساده و زیستن در دل طبیعت همواره یکی از حوزه های پرطرفدار و جذاب بحث گردشگری در کل دنیا بوده و در کشور ما نیز این مهم مورد استقبال مردم و گردشگرهای خارجی قرار گرفته، اما این مهم نیازمند وجود زیرساخت های طبیعی جذاب حوزه گردشگری طبیعت است.
گشت و گذار در کوچه باغ های قدیمی، قدم زدن در کنار جوی آب و گوش دادن به صدای دلنشین آن، نشستن در زیر سایه درختان کهنسال و پر شاخ و برگ و خنکای نسیم در فصل تابستان، قدم زدن در کوچه های قدیمی رویایی و پوشیده از برگ زرد شده درختان چنار همراه با صدای خش خش آن ها، هر انسان طبیعت دوست و هنر دوستی را شیفته یک سفر خاطره انگیز به این منطقه می کند.
شناساندن و معرفی این جاذبه طبیعی که تاریخی به ظرفیت چندین قرن از این منطقه را در دل خود جای داده، در کنار راه اندازی تور های گردشگری مکمل با یک برنامه ریزی منظم از قبیل تماشای بافت تاریخی، بازدید از آثار و بناهای ثبت شده ملی، گردشگری طبیعت و روستا گردی، لذت دیدن دشت های وسیع و پوشیده از گونه های گیاهی مختلف و استقرار در اقامتگاه های بومگردی به همراه صرف کردن غذاهای محلی و خرید صنایع دستی و سوغات می تواند تحقق یابد.
به باور کارشناسان این حوزه، درختان چنار از جمله درختان پایدار و مستحکم است که در صورت فرآهم بودن شرایط مناسب، تا 10 قرن نیز عمر داشته و جلوه هایی از تاریخ متفاوت یک منطقه را تجربه می کند.
چنار در تاریخ این مرز و بوم با توجه به پوست اندازی و جوان شدن، درخت مقدس بوده و در حال حاضر نیز کمتر کسی در شهرستان میامی وجود دارد که این اثر طبیعی زیبا را ندیده و نشناخته باشد.
فشار های ناشی از توسعه کشاورزی، معدن و تجاوز انسانی، فشار های محیطی از جمله آلودگی، تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی و تاثیرات حکاکی و یا شکستن شاخ و برگ، مشکلاتی است که این جاذبه چشم نواز گردشگری این منطقه را تهدید می کند.
با سفر به شهرستان میامی،پس از بازدید های تاریخی و آثار و بناهای ثبت شده ملی، در کوچه باغ های خاطره ساز پوشیده از درخت چنار این شهر قدم بگذارید و با حضور در جشنواره شقایق ها و آفتابگردان، لذت دویدن در میان دشت رویایی پوشیده از گُل های سرخ و زرد، غذاهای محلی در اقامتگاه های بوم گردی و خرید لبنیات محلی، فلفل بی نظیر و محصولات دیگر این منطقه را تجربه کنید.
به گزارش ایرنا، تا کنون 3 درخت 300 تا 400 ساله از نوع چنار در شهرستان میامی شناسایی و با تکمیل سند ثبتی، در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسیده اند.
شهرستان میامی در 70 کیلومتری شرق شاهرود و در فاصله 260 کیومتری از مرکزی استان سمنان قرار دارد.
9891م/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.