حسن ارگی عصر یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: کم آبی در فصل گرم سال یکی از چالش های برای حفظ و احیا گونه های جانوری منطقه حفاظت شده پرور است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته پنج آبشخور در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده پرور ایجاد شد که این امر در کاهش تلفات وحوش این مناطق تاثیر گذار بوده است.
فرماندارمهدیشهر اضافه کرد: خشکسالی بی سابقه عرصه های طبیعی این شهرستان را تهدید می کند و ایجاد جاذبه های مصنوعی و تامین علوفه و آب حیات وحش در مناطق شمالی مهدیشهر در فصل گرم سال در دستور کار است.
ارگی تصریح کرد: براساس آمار دست کم 40 گونه پستاندار در منطقه حفاظت شده پرور زیست می کند که کم آبی باعث فرار این گونه های جانوری به مناطق مرتفع استان مازندران می شود.
وی ادامه داد: گردشگری حیات وحش یکی از ظرفیت های ممتاز در شهرستان مهدیشهر است که با تخصیص به موقع اعتبار و ساخت آبشخور و تامین علوفه می توان برای حفظ گونه های ارزشمند پستاندار در منطقه حفاظت شده اقدام کرد.
فرماندار مهدیشهر گفت: تغییر اقیلم گونه های گیاهی مناطق شمالی این شهرستان را تهدید می کند که با برگزاری نشست های تخصصی باید برای رفع این چالش مهم زیست محیطی چاره ای اندیشید.
به گزارش ایرنا، حیات وحش منطقه حفاظت شده پرور استان سمنان که بیش از 160 گونه جانوری دارد، این منطقه براساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید د‌ر سال 1346 به عنوان منطقه حفاظت شد‌ه پرور اعلام شد، حد‌ود و‌ مساحت منطقه نیز تاکنون چند‌ین بار مورد بررسی و تجد‌ید نظر قرار گرفته است و در نهایت طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست در دهه 70 مساحت منطقه نزدیک به 65 هزار هکتار تعیین شد.
منطقه حفاظت شد‌ه پرور د‌ر50 کیلومتری شمال شرقی شهرستان‌ سمنان قرار د‌ارد و این منطقه از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهمیرزاد سمنان، از شرق به د‌امغان و از غرب به منطـقه چاشم محدود شده و در این منطقه سه ناحیه صیدوا، محدود‌ه کلورد و سرم لعلوم به عنوان محدود‌ه‌های امن شناخته شد‌ه است.
از گونه های شاخص حیات وحش منطقه حفاظت شد‌ه پرور می توان به مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش‌ و از رد‌ه پرند‌گان می توان به انواع پرند‌گان شکاری، کبک د‌ری، بلد‌رچین، هوبره، کبک، تیهو، هد‌هد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ و از خزند‌گان می توان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاک پشت و از د‌وزیستان نیز می توان به انواع وزغ‌ ها اشاره‌ کرد.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.