به گزارش ایرنا، سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب (س) که به روز پرستار نامگذاری شده، فرصت مناسبی است تا در کنار تقدیر از زحمات و از خودگذشتگی های این قشر سختکوش، برخی از مهمترین مشکلات آنان را نیز به گوش مسوولان رساند.
دستکم یک روز از سال را می توان برای شنیدن صحبت های افرادی وقت گذاشت که خود همواره سنگ صبور بیماران بوده و گوش شنوایی برای دردهای آنان دارند.
حبرنگار ایرنا که در آیین گرامیداشت روز پرستار یکی از بیمارستان های شاهرود شرکت کرده بود ، با چند تن از پرستاران به گفت و گو نشست ، درخواست عدم افشای نام خواسته همه آن هابود.
یکی از پرستاران شاغل در بیمارستانی در شاهرود در گفت و گو ایرنا، کمبود نیرو را از مهمترین مشکلات خود و همکارانش دانست و اظهار داشت: فاصله داشتن با میانگین استاندارد نسبت تعداد پرستاران به تعداد تخت ها سبب شده تا فشار کار افزایش یابد به گونه ای که یک پرستار باید همزمان به چند بیمار رسیدگی کند.
وی که از ذکر نامش خودداری کرد، افزود: متأسفانه در بیمارستان به تعداد پرستاران شیفت برای بخش های ویژه اهمیتی داده نمی شود، برای نمونه ما 14 تخت را پنج نفره و با کمک 2 نیروی خدماتی پوشش می دهیم در صورتی که برای این تعداد تخت باید هفت پرستار و دستکم سه نیروی خدماتی وجود داشته باشد.
وی پرداخت نشدن اضافه کار و کارانه پرستاران از بهمن سال گذشته را از دیگر دغدغه های این قشر عنوان کرد گفت: یک پرستار با وجود سختی کار و بیدارخوابی های شبانه هر ماه علاوه بر شیفت اصلی، اضافه کار اجباری هم دارد اما در عوض پرداخت دستمزدها با فاصله زمانی بسیار زیاد انجام می شود.
یکی دیگر از پرستاران مراکز درمانی در شاهرود هم دراین باره به ایرنا گفت: قانون بهره وری برای محاسبه موظفی پرستاران لغو شده و با این کار باید ماهانه بین 30 تا 40 ساعت اضافه کار اجباری انجام دهیم.
وی ادامه داد: دستمزد این اضافه کار را نیز معلوم نیست چه زمانی پرداخت می کنند همان گونه که حدود یک سال تأخیر در پرداخت داشتیم اما با توجه به تورم و گرانی های موجود، مگر می توان ارزش پول پارسال و امسال را با هم مقایسه کرد؟
این پرستار با اشاره به کمبود نیروی انسانی یادآور شد: در بخش ویژه نوزادان که بسیار مهم است، متأسفانه 14 تخت توسط سه پرستار پوشش داده می شود.
وی افزود: در یکی از بخش های مراقبت ویژه نیز 12 تخت توسط چهار پرستار و 2 نیروی خدماتی رسیدگی می شود در حالی که باید 6 پرستار برای این بخش حضور داشته باشد.
با این حال معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود در گفت و گو با ایرنا، با تبریک روز پرستار ابراز داشت: کارکنان این مجموعه جزو بهترین پرستاران کشور هستند و با وجود کار بسیار سختی که دارند، هنرمندانه و در عین حال علمی فعالیت می کنند و از جایگاه اجتماعی خوبی نیز برخوردار هستند.
حسین شیبانی پرستاران را یکی از بازوهای مهم مجموعه دانشگاه خواند و تصریح کرد: درست است که تلاش پزشکان و بخش های گوناگون بیمارستانی و نیز بخش های پژوهشی و آموزشی در نهایت به درمان بیمار منجر می شود اما در این روند پرستاران به دلیل حضور مستمر بر بالین بیمار بیشترین تأثیر را دارند.
وی با پذیرش برخی مشکلات موجود برای پرستاران، تصریح کرد: متأسفانه همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور با تنگناهای مالی روبرو هستند و پرداخت ها با تأخیر انجام می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به تأخیر 10 ماهه پرداختی پرستاران در این دانشگاه، اظهار داشت: با این وجود تأکید ریاست دانشگاه بر این است که دستکم ماهی یک پرداختی انجام شود که این کار طبق برنامه دنبال شد اما با توجه به درگذشت رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور، پرداخت ماه گذشته به طور استثناء با تأخیر رو به رو شد اما به زودی جبران می شود.
شیبانی همچنین با بیان اینکه دانشگاه از نظر عملکرد در تلاش است تا فرآیندهای کاری پرستاران را آسان تر کند، اضافه کرد: برای نمونه قرارگیری در صف انتظار طولانی مدت برای ام آر آی و نرسیدن به موقع پاسخ آن به پرستاران، نبود آنژیوگرافی و اعزام بیماران دغدغه هایی را برای پرستاران به وجود آورده بود که با انجام کارهایی همچون راه اندازی بخش ها آنژیوگرافی بسیاری از این مشکلات برطرف شد.
وی همچنین بیان کرد: علاوه بر این تلاش شد تا بخشی از کمبود نیروی انسانی با تمدید طرح هایی که پیش از این انجام شده و نیروهای قراردادی و خرید خدمت برطرف شود اما برای تمدید طرح ها و قراردادهای جدید پیگیری هایی انجام و روزنه های امیدی نیز باز شده است و در آینده مجوزهایی برای جذب نیرو در سه گروه پرستاری، هوشبری و اتاق عمل داده می شود.
با این حال، رفع مشکلات پرستاران باید به یک روز خاص خلاصه نشده و مسوولان مربوط به این حوزه در تمام طول سال برای حل این موضوعات تلاش کنند. لازم به یادآوری است که توجه به مشکلات پرستاری علاوه بر خود این افراد، به طور مستقیم بر کیفیت خدمات دهی به بیماران نیز تأثیرگذار است.
حوزه فعالیت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شهرستان های شاهرود و میامی با 260 هزارتن جمعیت و حدود60هزارکیلومتر مربع مساحت است.
این دانشگاه از سال 52 با عنوان آموزشگاه بهیاری کار خود را آغاز کرد، در سال 61 به دانشکده مامایی و پرستاری و در سال 71 به دانشکده علوم پزشکی ارتقاء یافته است. مجموعه کنونی از اسفند 86 با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود در حال فعالیت است و اکنون دارای یکهزار و 700 دانشجو در 9 رشته کارشناسی، 6 رشته کارشناسی ارشد و پنج رشته دکترای تخصصی است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.