اسماعیل ادهم عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تقویت حافظه، ارتقای اعتماد به نفس، اشتغال و کارآفرینی، کاهش فقر، پیشرفت های شگرف علمی در زمینه های مختلف مانند پزشکی، هوا و فضا به واسطه افزایش نرخ باسوادی است.
وی، مهاجرپذیری استان سمنان را از عوامل مانع در ریشه کنی بیسوادی عنوان کرد و ابرازداشت: همکاری دستگاه اجرایی برای شناسایی افراد و کارکردهای اجتماعی آن ها نقش مهم و کمک کننده در ریشه کنی بیکاری دارد.
ادهم، از بیسوادی به عنوان بحران خاموش و معضلی اجتماعی یاد کرد و افزود: سرچشمه بسیاری از آسیب های اجتماعی بیسوادی است و یکی از عوامل رشد و ارتقا سلامت اجتماعی و روانی شهروندان در جامعه توسعه یافته، سوادآموزی است.
وی اضافه کرد: مبارزه با بیسوادی نیازمند یک عزم ملی و هم افزایی متولیان امر در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و تا زمانی که تبدیل به یک جنبش اجتماعی نشود و همه اقشار جامعه اعم از سازمان ها، دستگاه های دولتی و مردمی وارد صحنه نشوند، قابل حل نیست.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان سمنان افزود: 75 درصد از مجموع فعالیت های نهضت سوادآموزی این استان، مختص بانوان است، 30 درصد فعالیت های این سازمان در استان سمنان در مناطق روستایی اتفاق می افتد.
ادهم بیان کرد: درصد باسوادی در جمعیت 10 الی 49 سال استان سمنان از 62 درصد سال 1355 به 97 درصد در سال 1395 رسید و اکنون استان سمنان در آستانه جشن ریشه کنی بیسوادی است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به نقش رسانه در ترویج و نهادینه سازی فرهنگ سواد آموزی در جامعه، گفت: فضای مجازی، رسانه بیش از بیش برای اشاعه فرهنگ و ترغیب افراد به سوادآموزی تلاش کنند.
به گزارش ایرنا، وضعیت سطح باسوادی در استان سمنان از میانگین کشوری شرایط بهتری دارد، در سال 1355 حدود 57 درصد از مجموع جمعیت 240 هزار نفری این استان باسواد بودند در حالی که در سرشماری 1395، از جمعیت 702 هزار نفری حدود 8.5 درصد بیسواد شناسایی شدند.
براساس سرشماری نفوس و مسکن 1395، بیش از 13 هزار و 200 نفر در استان 702 هزار نفری سمنان بیسواد بودند.
هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل است، از این رو یکم تا هفتم دی در تقویم رسمی کشور هفته نهضت سواد آموزی نامگذاری شده است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.