احمد دزیانیان چهارشنبه در حاشیه همایش «بهره وری مصرف آب با رویکرد اصلاح الگوی کشت» در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در شاهرود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به کمبود آب در استان سمنان، ابراز داشت: در سمنان به عنوان استانی کویری باید برنامه ریزی دقیق و علمی برای گذر از دورانی که همراه با کاهش نزولات آسمانی و مصرف بی رویه آب است، داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه با اجرای برنامه الگوی کشت استان می توان مصرف آب را کاهش داد، افزود: با حفظ سطح زیر کشت می توانیم عملکردهای بهتری داشته باشیم و البته در دراز مدت به ناچار باید سطح زیر کشت را هم کاهش داد اما با استفاده از فناوری و دانش روز عملکرد و بهره وری افزایش یافته و مزیت اقتصادی برای تولیدکننده نیز حفظ می شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به دعوت از مدیران بخش اجرایی کشاورزی و آب منطقه ای و کشاورزان استان سمنان در این همایش، تصریح کرد: در این نشست فرایند اجرا و الزامات الگوی کشت تبیین شده و همه کشاورزان باید در این زمینه کمک کنند.
دزیانیان اضافه کرد: در این برنامه الگوی کشت 9 دشت استان بر اساس ارزیابی زمین ها و مطالعات خاک شناسی و منابع آبی از نظر کمی و کیفی تعیین شده است.
وی ادامه داد: همچنین مشخص شده در هر دشت و حتی با دقت بیشتر و تعیین نقاط جغرافیایی، هر مزرعه باید چه محصولی کاشته شود تا بیشترین عملکرد را داشته باشد.
دزیانیان بر توسعه کشت های گلخانه ای و گیاهان دارویی تأکید کرد و گفت: کشت زعفران هم به دلیل کم آب بر بودن و داشتن مزیت اقتصادی مورد توجه بوده و در این راستا هفته جاری کارگاه آموزشی تولید زعفران برای جمعی از کشاورزان برگزار شد.
وی با اشاره به ضرورت توسعه درختان میوه بویژه پسته در استان سمنان، یادآور شد: پسته محصولی است که هم ارزش ارزش اقتصادی و هم مصرف آب کمی دارد و در کنار آن انگور هم می تواند به عنوان کشت جایگزین مورد توجه باشد اما باید در نقاط جغرافیایی تعیین شده کاشته شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منایع طبیعی استان سمنان به توسعه کشت نشایی هم اشاره ای داشت و گفت: این نوع از کشت سبب کوتاه کردن دوره رشد و افزایش مصرف آب می شود و در این زمینه دوره های آموزشی برای کشاورزان برگزار می شود.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در سال 1342 در کیلومتر 3 جاده شاهرود – بسطام به عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی مطرح و پس از فراهم شدن مقدمات در سال 1349 فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز کرد.
به تدریج با ساخت واحدهای زیربنایی مانند ساختمان، انبار، حفر چندین حلقه چاه آب و خرید ماشین آلات کشاورزی در سال 1367 با ایجاد چهار بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، منابع طبیعی و آفات و بیماریهای گیاهی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) تبدیل شد.
این مرکز ایستگاه‌ های تحقیقات کشاورزی میامی، گرمسار و تحقیقات پسته دامغان راهم زیر پوشش دارد.
7358/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.