در این مطلب آمده است: بدون شک یکی از دستاورد های مهم انسان‌ها برای زندگی بهتر، راه‌های مواصلاتی بوده است که در حمل‌ونقل، جابه‌جایی، سفر و تولید ثروت نقش داشته و بدین‌وسیله انسان‌ها توانسته‌اند با ارتباط با سایر مراکز اجتماعات بشری، محصولات کشاورزی و مصنوعات صنعتی خود را به نقاط دیگر برده و برای خود تولید ثروت کنند. درحقیقت، راه‌ها و جاده‌ها توانسته‌اند برای ادامة حیات بشر و پیشرفت جوامع بشری، ضمت ارتقاء تمدن و فرهنگ، تسهیلاتی در زمینة انتقالات تجاری فراهم کنند؛ لذا راه‌ها و جاده‌ها رفت و برگشت سریع از یک نقطه به نقطة دیگر کرة زمین را ممکن ساخته‌اند.
تاریخچة احداث راه‌ها و شروع سیر و سفر در کشور عزیز ما قدمتی هزاران‌ساله دارد و مهم‌ترین مسافرتی که با تاریخ ایران پیوند خورده، مهاجرت دسته‌جمعی اقوام آریایی به ایران بوده است. مردمان آن روز ضمن بهره‌برداری از اسب و شتر و بعضی از چهارپایان برای مسافرت، با ارابه نیز آشنایی داشته‌اند.
در زمان هخامنشیان نیز مردم ایران یاد گرفتند برای جاده‌های خود پل بسازند و بناهای عام‌المنفعة دیگری چون کاروان‌سرا، آب‌انبار و... احداث کنند. احداث راه‌های بزرگ چون راه شاهی نیز از ابتکارات ایران بوده است و در طی تاریخ، از آن زمان تا کنون، همواره ایرانیان به راه‌های مواصلاتی اهمیت داده‌اند که نمونة آن، ساختن راه ابریشم و ایجاد چاپارخانه‌ها برای امنیت جاده‌ها بوده است.
بنابراین، ما ایرانیان در همة ادوار تاریخ به این موضوع مهم اهمیت داده‌ایم؛ کما اینکه در عصر جدید و در ابتدای قرن بیستم ایرانیان توانستند با ابتدایی‌ترین امکانات و بودجة اندکِ آن زمان، از بندر امام خمینی (شاهپور سابق) در خلیج فارس تا بندر ترکمن در دریای مازندران هزاران کیلومتر راه آهن و شوسه در مسیر اصلی و فرعی در کشور ایجاد کنند؛ بااین‌حال، در دهه‌های اخیر، ساخت‌وساز جاده در کشورمان به‌خصوص در مرکز استان ما به‌کندی صورت گرفته و پیشرفت چندانی نداشته است.
در اینجا نگارنده به چند نمونه که آشنایی بیشتری با آن‌ها دارد، اشاره می‌کند:
سال‌هاست که گفته می‌شود اگر مرکز استان سمنان از طریق راه شوسه و راه‌آهن از مسیر شهمیرزاد، به چاشم و خطیرکوه و نهایتاً به استان مازندران متصل شود، ضمن آبادانی این مسیر، دسترسی به استان‌های شمالی نیز آسان‌تر و مسافت کوتاه‌تر خواهد شد؛ اما همین جادة فیروزکوه به سمنان هم با اینکه قدمت زیادی دارد، در واقع مرمت‌شده و آسفالت‌شدة همان جادة مال‌روی قدیم است و با اینکه مدتی است که گفته شده قرار است چهاربانده شود، باز هم کارها به‌کندی صورت می‌گیرد. با مقایسة امکانات صد سال پیش و امروز و بررسی پیشرفت در کشورهایی چون ژاپن و چین، این شصت کیلومتر راه می‌بایست در کمتر از شش ماه به بهره‌برداری می‌رسید.
جادة آب‌گرم از امکان تردد از سه مسیر سمنان، سرخه و مهدیشهر برخوردار است که در مجموع بیست کیلومتر هم نمی‌شود؛ با این‌حال، به‌نظر می‌رسد امکان سفر به این چشمة طبیعی، در شصت سال پیش آسان‌تر بوده است.
سال‌هاست مردم روستای اعلا و دیگران برای تردد در جادة نظامی با مشکل مواجه‌اند و تصادفات بی‌شماری رخ داده است. مدتی است که شنیده می‌شود قرار است این جاده به محور مسیر معلمان به دامغان متصل شود و ازطریق جادة فیروزکوه به شمال کشور راه یابد؛ طوری‌که با ایجاد کریدور شمال به جنوب، بندر رجایی مازندران به بندرعباس متصل شود. اجرای چنین پروژة مهمی موجب توسعة کل کشور شده و تولید ثروت فراوانی خواهد کرد. به‌هرحال، پیشنهاد می‌شود این عملیات هرچه زودتر از میدان استاندارد سمنان به‌سمت روستای اعلا آغاز شود تا ان‌شاءالله مردم بتوانند روزی از این مسیر به جنوب کشور بروند.
البته در سطح استان سمنان بسیاری از پروژه‌ها نیمه‌کاره مانده یا اقدام جدی برای آن‌ها صورت نگرفته است. در اینجا در آستانة سفر رئیس‌جمهور محترم به استان سمنان که زادگاهشان است، از مسئولان تقاضا می‌کنیم از جناب ایشان بخواهند با تخصیص بودجه در اسرع وقت، کاری کنند که همة راه‌های نیمه‌تمام یا در حال احداث با شتاب بهتری ساخته شود؛ به‌گونه‌ای‌که تا پایان ریاست‌جمهوری‌شان مشکل راه‌های مواصلاتی حل شود و مردم صبور این دیار دعاگوی ایشان باشند.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.